Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Höjj.

Ska snart flytta till hus med golvvärme och undrar lite hur hälsosamt det är att ha ett piano ståendes på det? I ett rum där man har "vanlig" uppvärmning kommer ju skillnaden inte bli lika stor, så jag undrar om man får en massa onödiga problem, med att ha pianot ståendes där underlaget kommer att vara varmare än luft å väggar?

Mvh/

Glesbygds-Wells

EDIT: satte dit lite glömda bokstäver..

Redigerat av Umemagnus
Annons
Postat (redigerat)
...där underlaget kommer att vara varmare än luft å väggar...

Omöjligt. Har själv golvvärme så jag vet hur det fungerar. Golvet kan ALDRIG vara varmare än luft och väggar då varm luft stiger. Dessutom brukar golvvärmen sällan vara högre än 18-19grader. I jämförelse till elementuppvärmning då golvtemperatur kan ligga på 12-14grader i förhållande till en rumstemperatur som är 8 grader högre.

M a o...du får en jämnare temperatur med golvvärme. :rolleyes:

edit: omformulerade...

Redigerat av slaptap
Postat (redigerat)
När man har golvvärme är det rekommenderat att ha en yttemperatur på högst 27 grader, borde väl inte vara skadligt för ett piano?? 😆  Är i så fall värre med värmestrålningen från en radiator som vintertid kan vara mellan 55-80 grader....  :rolleyes:

//Micke...

ja, men nu skulle jag ju inte ställa pianot framför ett värmeelement, om det fanns dett sådant 🙂.

Eftersom att man bör undvika att hänga sina instrument (å nu pratar jag inte piano) på en yttervägg (alltså inomhus, men mot vägg som vätter ut) , pga ev fukt och temeraturskillnad, så började jag att funera på hur golvvärme påverkar instrument (tex pianot) som står på golvet... Eftersom att värmen då kommer underifrån och inte som ett vanligt element (där värmen först fyller ut hela rummet)...

EDIT:

Slaptap; Såg inte ditt meddelande innan jag hann posta denna, tack för info 🙂

Redigerat av Umemagnus
Postat

det blir nog jättebra det där, det enda som är riktigt skadligt i modern uppvärmning är värmefläktar/pumpar etc som torkar ur träet och rekommenderas icke till folk som vill ha sina instrument bevarade och i spelbart skick, vi eldar med ved vilket skapar en torr luft på vintern(vilket det alltid blir ändå)men på sommaren är det ju som bekant mycket fuktigare,dessa svängningar gör sitt till för planeringen av stämning etc, tex inte smart att stämma i Mars/Oktober eftersom våren kommer med fukt och det slår om liksom...

(en annan sak om man stämmer varje vecka förstås men det gör inte jag)

har man förr torrt på vintern skaffar man ett aggregat från USA som kostar 5000:- som bibehåller rätt klimat internt i instrumentet!

Kolla med en seriös tekniker/stämmare-dom vet, om dom är med i skrået...SPTF... 😆

Postat

Vi brukade ha en skål med vatten stående inne i pianot för att det inte skulle bli för torrt... -Har dock ingen som helst aning om det var bra eller inte. 😆

Postat

säkert helt ok, förr i tiden fanns det behållare i keramik som man hängde på elementen och fyllde upp med vatten, de rymde en halvliter ca, dunstade på 2 dagar i lgh...

då var dom billiga-i dag finns dom på vissa järnhandlare men är svindyra-något för er som jobbar med lera kanske...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.