Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

...men egentligen ganska irrelevant. Jag har nämligen för mig att det maximala ljudtrycket man kan skapa innan det distorderas så kraftigt att det inte längre kan kallas ljud, är strax under 200dB... 😠

EDIT:

Hittade en lista på extrema ljudtryck och vad de innebär: http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt

Intressant läsning... 😄

Redigerat av Claes
Postat

Låter som att det där är ljudvolymen på Novalucol konsert i Liftarens Guide till Galaxen, där högtalarna var som skyskrapor och alla som kommit för att lyssna dog av trycket.

Eller nåt sånt.

Var så länge sen jag läste böckerna.

Postat
Låter som att det där är ljudvolymen på Novalucol konsert i Liftarens Guide till Galaxen, där högtalarna var som skyskrapor och alla som kommit för att lyssna dog av trycket.

Eller nåt sånt.

Tänkte också på det faktiskti .. Där ser man vilken nerd man är 😠

/Daniel

Postat

Eller nåt sånt.

Tänkte också på det faktiskti .. Där ser man vilken nerd man är 😛

/Daniel

Bah... nörd? Ser ut som god litterär smak enligt min åsikt. 🙂

Postat

Eller nåt sånt.

Tänkte också på det faktiskti .. Där ser man vilken nerd man är 😛

/Daniel

Bah... nörd? Ser ut som god litterär smak enligt min åsikt. 😄

=) ..

Fast såhär var det i boken egentligen:

Bandet cirkulerade runt planeten i en satellit och fjärrstyrde sina instrument. Stod man nära så dog man av ljudtrycket, men de som ville lyssna så fick de bäst ljud i en bunker 1 mil bort.. 🙂

/Daniel

Postat

Strålande artikel... rätt kul tankeställare... hehe. Liftarens Guide är strålande... dock inte sett filmen, är den bra?

Postat
Strålande artikel... rätt kul tankeställare... hehe. Liftarens Guide är strålande... dock inte sett filmen, är den bra?

Ptjae, om man inte TROR att den ska vara asgrym så blir man nog rätt så positivt överraskad 😛 .. Den är inte bra, men inte jättedålig heller. Man kan inte räkna med att en sån bok kan fångas perfekt i film..

/Daniel

Postat
Liftarens Guide är strålande... dock inte sett filmen, är den bra?

Det bästa med filmen tycker jag är att den har så lite med böckerna att göra. 🙂

Men nu är vi lite väl off-topic, eller?

Postat
...men egentligen ganska irrelevant. Jag har nämligen för mig att det maximala ljudtrycket man kan skapa innan det distorderas så kraftigt att det inte längre kan kallas ljud, är strax under 200dB... 😛

EDIT:

Hittade en lista på extrema ljudtryck och vad de innebär: http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt

Intressant läsning... 😄

Lite gottis från tabellen:

144 HUMAN NOSE ITCHES

150 HUMAN SENSATION OF BEING COMPRESSED AS IF UNDERWATER IS OVERWHELMING

153 HUMAN THROAT IS VIBRATING SO HARD IT IS ALMOST IMPOSSIBLE TO SWALLOW

160 (P)FLASHLIGHTS EXHIBIT ELECTROMAGNETIC PULSING-EMP

163 (P)GLASSBREAKING LEVEL

177 (P) = 2 P.S.I., DAMAGE TO STRUCTURES ARE SIGNIFICANT, 30% SURVIVAL

190.60 (NP) RIECHTER SCALE 0 (ZERO) EARTHQUAKE

202-198 (P) HUMAN DEATH FROM SOUND (SHOCK) WAVE ALONE. DEATH FROM: SCHRAPNEL AT ANY LEVEL ABOVE 165 DB IS LIKELY AND BEING THROWN (10 FEET PER SECOND) ABOVE 180 DB

320 (N)VOLCANO ERUPTION, TAMBORA INDONESIA,1815, EJECTED 36 CUBIC MILES.APPROXIMATELY EQUAL TO 14,000 MEGATON NUCLEAR BOMBS

Postat (redigerat)
Där ser man vilken nerd man är 😉

VAD FÖRSÖKER DU SÄGA!?!?

🥰

Intressant lista måste jag bara tillägga, det enda man ser är ju den vanliga "jet taking off at 30 feet" och "normal office ambience". "175.8dB - 1 ton TNT @ 250 feet" låter ju coolare.

Edit: Jag tyckte filmen var helt okej. Marvin var härligt deprimerande. Men det har ju som sagt var att göra med vilka förväntningar man hade på den...

Redigerat av force_fEd
Postat

Haha, rolig liten kolumn. Kontraster går ju alltid hem. Listan var intressant också. Gissa vem som läste hela?

<------ *Ehm*

För övrigt gillade jag filmen, men blev lite besviken på det abrupta slutet. Hade av någon outgrundlig anledning förväntat mig att det skulle vara alla fem böckerna i samma film 🥰

Postat (redigerat)
Haha, rolig liten kolumn. Kontraster går ju alltid hem. Listan var intressant också. Gissa vem som läste hela?

<------ *Ehm*

För övrigt gillade jag filmen, men blev lite besviken på det abrupta slutet. Hade av någon outgrundlig anledning förväntat mig att det skulle vara alla fem böckerna i samma film  :rolleyes:

Då hade det fått gå fort 😳

Redigerat av mornel
Postat

Har faktiskt inte sett filmen än, fast jag med glädje kan kalla mig för Liftarens guide-nörd i och med att jag säkert läst böckerna ett tiotal gånger... :rolleyes:

Har dock DVDn liggande i hyllan, så jag måste bara hitta nåt tillfälle att se den (min sambo vägrar se den, så det lär bli nån gång när hon är bortrest).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.