Jump to content
Annons

Dumpa performances till Cubase


m@tte

Recommended Posts

Hallå!

Behöver lite hjälp med en praktisk (och säkert jävligt enkel) grej. Jag har två stycken syntar med 16 parter. Jag assignar program till parterna och spelar in som vanligt. Kan jag på något sätt dumpa vilka program som ligger på varje part så att Cubase SX3 kan tala om för synten vilka program som skall vara vart efter att ha slagit av och på synten och Cubase? Ett sätt är ju att spara mina performances i synten, men det vore smidigare om all information låg i Cubase liksom. Finns det ett patch-script eller en fördefinierad MIDI device för synten i Cubase så fungerar det ju automatiskt, men om det inte finns det?

De berörda syntarna är en Roland Juno-D och en Novation KS5. Har även en Novation Drumstation men för den finns ett patchscript med i Cubase.

Mvh

//m@tte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du går bara in i MIDI preferences Filter och bockar av den bock som står vid SysEx (så att inte SysEx filtreras bort). Kolla i syntens manual hur du gör en bulk dump av en patch, startar Cubase från bar 1 och när Cubase rullar skickar du dump'en från synten till MIDI spåret i Cubase.

(Tips! Se till att alltid börja låtarna lite längre in, typ bar 9). Stoppar Cubase när displayen på synten säger att dumpen är klar.

Prova nu att byta patch på synten och start Cubase från bar 1 (så att dumpen spelas upp). Kolla nu om synten har ändrat till den patch du dumpade. Om så är fallet så har du nu sparat ljudet i Cubase. 😮

Om du bara använder factory patcher så går det ju att ändra patch från MIDI track inspectorn också (men vem använder factory presets 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...