Jump to content
Annons

Bredbandsmodemet stör ljudkortet?


Jojje84

Recommended Posts

Mitt ljudkort (Audiophile 24/96) verkar störas av bredbandsmodemet. Ljudet knastrar i all uppspelning i tex Winamp och Media Player, dock inte i Cubase. Stänger jag av bredbandsmodemet (från Bredbandsbolaget) så slutar knastrandet, men då funkar ju inte internet.

Vad är felet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

DU behöver inte internet då du jobbar med musik. Då du inte har internet, klarar du dig utan brandvägg och antivirus. Det blir bättre och bättre ur audioproduktionssynvinkel hela tiden.

Hur gör du? Olika HW-profiler, eller olika XP-installationer. Jag har valt det senare alternativet. ALltså en audio-XP med allting disablerat utom ...ja, audio. Och en "normal" XP med allt som behövs för internet and the works.

Så instället för att använda massor av tid och energi för att fixa nånting som var fel från början, fixa det ordentligt och rätt med en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Grejen är att jag, som jag kanske inte så tydligt skrev, inte har några som helst problem att göra musik. Men när man surfar på internet vill man ju kunna lyssna på musik från Media Player eller Winamp. Det är alltså det som inte fungerar.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet knastrar i all uppspelning i tex Winamp och Media Player, dock inte i Cubase.

Winamp och Media Player använder MME-drivrutinen för Windows.

Cubase jobbar direkt mot ljudkortet via ASIO-drivrutinen.

Om det inte knastrar i Cubase tror jag mig kunna slå fast att brus & knaster kommer på en kanal i ljudkortets mixer. En kanal som inte är aktiverad när du kör i ASIO.

Det interna ljudkortet på mitt moderkort brusar nåt förfärligt ifall jag har igång CD-kanalen i ljudkortets mjukvarumixer. Den plockar upp störningar och surrande ljud när DVD-brännaren läser en skiva, när hårddisken jobbar osv.

Därför har jag alltid CD-kanalen, och midisynten och mikrofon och Aux inställda på Mute.

Jag misstänker alltså att det är en sådan ljudkanal som i ditt fall, tar upp liknande störningar från bredbandsmodemet. Öppna M-Audios ljudkortsmixer och sätt Mute på alla kanaler du inte använder, från CD till SPDIF.

Då tror jag att ditt problem löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...