Jump to content
Annons

MX8000 död kanal


Hellhoff

Recommended Posts

Jag säger bara en sak. Det man betalar får man. hehe. Du kan ju inte förvänta dig att få en merca när du betalar för en skoda. (inget fel på skodas nuvarande bilar dock)

Vi har införskaffat en 8bus mackie mixer. Det tog hälften så lång tid att mixa live. Vill du ha diskant? Så har man hi på ca 47% hade vi haft med oss vårt vanliga behringer eurodesk så var man tvungen att skruva upp den till 85% minst för att få samma resutlat!

En gång till kolla på märket. Har det en varningstriangel runt texten ska du akta dig!!!

[Edit]

Ska ju såklart svara på din fråga också. Nej, jag skulle inte laga det utan använda bordet som det är. Spara in alla dom pengar som det skulle kosta för att laga alla ev. kommande trasiga kanaler och köpa ett riktigt bord. Finns bra begagnad.

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skoda? Skoda, Seat, VW, Audi. Samma koncern med lite olika varor i olika prisklass. Jag borde inte, men kan inte låta bli...

Kasta skit på Behringer är kutym i vissa ljudkretsar, eftersom då tillhör man inneklicken som "kan något". Även fullständiga idioter lallar med i samma visa för höra till. Lika patetiskt om man är audiofil eller mekar med bilar. Lägger man upp pengarna för en Audi så får man en Audi. I Behringers fall får de oftast mycket skit för att vara dåliga produkter och det har hängt med från början eftersom helt plötsligt kunde vilken idiot som helst handla ett mixerbord och vara med i leken. Man behövde inte vara proffs och ha råd med ett Mackie. Det var då skitkastningen började i USA. Sedan hakade världen på utan att ens prova...

Skillnaden med Behringer var att man betalade för en Skoda och fick en Seat. Skitbilligt med andra ord, och funktionen var helt acceptabel. Majoriteten som hänger på forum som dessa, har inte heller pengarna till en Audi (men då skall de skämmas för att de är fattiga), eller i alla fall inte till räckligt för att lägga på en "leksak", dvs. något som skall användas i icke-professionella sammanhang. (Personligen har jag hellre en PRS än en fin mixer.)

Att andra gamla bord skulle vara MYCKET bättre kan jag inte hålla med om. Samma gamla nostalgiska skitsnack som vanligt. "Det och det bordet var kanon. Halleluja!" I sammanhanget kanske det var bra, och på den tiden och med de förutsättningarna. Själv blir jag bara trött när jag får ett gammalt, häckigt bord framför mig, eftersom jag inte vet om allt är att lita på. "Visst är de analoga visarna fina!?!" Nä, de tillför i princip ingenting mer än vad min öron redan vet.

99 fall av 100 så är det fortfarande skit bakom spakarna som gör ett bra eller dåligt ljud. Jag har sett skitdyra mixerbord (digitala och analoga) hanteras av fullständiga klåpare som inte kan ställa ett EQ och det har låtit kass. "Men visst är bordet fint!" Och sedan kan man hitta fullständiga stjärnor, som den unga grabben i helgen som fick en kvart på att ställa ljudet till varje enskild grupp, använde ett så gammalt och slitet bord att jag inte trodde det var sant och som, fem minuter in i varje grupps framförande, hade fått till en alldeles fantastisk mix. Om du tvingade Florian eller någon annan studioräv på detta forum att bara använda Behringer så skulle de kunna krana ut fantastiska inspelningar, där majoritet inte skulle veta att det var lågbudget. Likaledes sitter det folk med skitdyra prylar som åstadkommer fullständig urusla saker. Det sitter till stor del i erfarenhet, öron och tålamod.

Sluta kasta skit på Behringer. (jag älskar inte heller alla prylar från Behringer. Någon som vill ha en UltraFex som släpankare?) Men man får vad man betalar för och lite till. Dessutom finns det fler aktörer i samma prisklass nu så att man har ett urval. Dessutom skall man nog tacka Behringer rätt så mycket. Hade de inte piratkopierat Mackie, och ställt till en jävla oreda på marknaden, så hade de flesta på detta forum inte haft råd att köpa de dyrare prylarna, som har fallit i pris rejält de senaste åren på grund av konkurrensen.

Så har jag då trampat i getingboet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst får man vad man betalar för - men Behringers prylar håller i vissa fall förvånansvärt bra kvalitet och låter betydligt bättre än somliga påstår. Många uttalar sig dessutom negativt för att de lägger någon sorts politik i det också - även om de själva inte har använt någon Behringerpryl, utan bara har hört utsagor på olika forum att det bara är skit som kommer från Behringer.

Själv skulle jag inte välja Behringer i dag, men det beror inte på att jag har upplevt dem som dåliga, utan på att jag numera har prylar som de inte har en chans att matcha - och man vill ju aldrig gå ner i kvalitet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå resonemanget att Behringer pressat priserna i allmänhet genom att kopiera, eller göra snarlika, produkter. Kolla in H&M, Ikea osv - också copycats. Problemet blir ju för riktigt små tillverkare som lägger ner en stor del av sin budget i RnD, för att 12 timmar senare bli kopierade av ett företag med oändligt större resurser som satt i system att åka snålskjuts på andras förarbete. MEN, vem är jag att moralisera över marknadens moral? Fö är jag nog rätt illa insatt hur det egentligen funkar globalt - business-wise: liksom en stor del av Studios medlemmar.

Dock kan jag i egenskap av enskild och normalfattig konsument våndas över den dominans Behringer besitter. När jag besöker närmaste Musikbörsen för att som medveten och kritisk köpare jämföra ex mixerbord, möts jag 12 olika Behringermodeller + 1 A&H-mixer. När jag sedan vill ha hörlursförstärkare för monitormixning, är också Behringer enda alternativet. När jag sedan spanar efter lösa preamps, hittar jag bara Behringers..

Klart som korvspad att man kan få till ett helt OK ljud med Behringers prylar både live och i studio, det har jag direkt erfarenhet av. Det olustiga är snarare känslan av att man faktiskt inte fått välja själv vad man vill använda - man ligger helt i händerna på det "skrala utbudets" marknad. Känns lite Sovjet faktiskt. Stalins korv, Lenins Läsk, Chrustjovs toapapper. Det är därför inte så underligt att det uppstår såkallad "mytbildning" om andra märkens prylar på nätet, och hur fantastiskt mycket bättre de är än Behringers!

Såg en dokumentär om en tjej från Kuba härom året. Hon hade efter många om och men fått utresetillstånd till Frankrike, tror jag det var. Väl hemkommen igen fick hon frågan om vad hon saknade mest från semestern. "McDonalds, mm.. Big Mac, Aahh!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...