Jump to content
Annons

Roslagsnatt Ny version 060511


Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Roslagsnatt

ARTIST/GRUPP: Folkhemsorkestern

GENRE: Vuxenrock, vispop, nordisk country.. du väljer

LÅTLÄNGD: 2:53

KOMPOSITÖR, PRODUCENT: Mats Jansson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 256kbps

STATUS: Halvfärdig demo kanske?

ÖVRIGT: Nu med Micael på trynorgel!

Ungarna ute och tanten på jobbet. Istället för att avverka högen med arbete som kärestan tyckte att jag borde spendera söndagen med så blev det en liten låt istället 🙂

Well, i vanlig ordning så är jag själv ganska okritiskt nöjd såhär precis efter första mixen och behöver era erfarna och vältrimmade öron för att kommentera låt, text, arr, mix... tja, allt. Vad skall jag arbeta vidare med och hur?

edit: uppdaterar med en slightly nymixad version. Den största skillnaden är att Harmonica Mike nu drar några vemodiga räkor på mississippisaxofonen.

Tack Micael - Hoppas du får mycket fisk!

Roslagsnatt_II.mp3

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En låt med en skön stämning. Sången ligger nånstans mellan prat o sång, vilket gör att det påminner lite om Ulf Lundell. Nivån på sången kanske ska ner ett litet snäpp.

I sista meningen "resa sig o gå" så höjer du tonen på "gå" vilket gör att man förväntar sig en fortsättning. Kanske ska gå ner en oktav istället (en petitess bara).

Sköna gitarrer :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt med en skön stämning. Sången ligger nånstans mellan prat o sång, vilket gör att det påminner lite om Ulf Lundell. Nivån på sången kanske ska ner ett litet snäpp.

I sista meningen "resa sig o gå" så höjer du tonen på "gå" vilket gör att man förväntar sig en fortsättning. Kanske ska gå ner en oktav istället (en petitess bara).

Sköna gitarrer 😆

Jag tycker iofs inte att det påminner nånting om Lundell, men jag förstår ändå vad du menar 😳 Jo, sången skall kanske ner en smula, alltid pillrigt att hitta rätt nivå på det där. Jag vill ju ha sången framträdande då det huvudsakligen är en textbaserad låt, men för mycket och för litet...

I sista meningen är det ju precis så som du skriver, jag har medvetet velat ha en förväntan på en fortsättning som inte kommer, helt i enlighet med låtens vemod. Men mina idéer har ju visat sig felaktiga förr... :rolleyes:

Kul att du gillar gitarrerna, dom är (som vanligt när jag spelar dom själv) mycket enkla, men förhoppningsvis gör dom sitt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena vilken låt Van the Man läge, lite mindre effekt på elguran och dit med ett par shalallala körer och sen ring radion så dom andra också får lyssna. Bra som fan kort sagt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

TYG (oregistrerad)

Skön låt! Anders F Rönnblom luktar det som sagt. Mycket trevlig melodi. Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker om det här. arr o allting. Att din röst påminner om andra artister tycker jag vi lägger åt sidan, det roliga är att om jag hört detta på radion hade jag sagt " jaha det måste va Rolf Wikströms nya " .... 🙂 Anyway. Mycket fint hantverk, det blir iPOD underhållning på Öland det här oxo. Nad, Karl(&equality) och du ( några till fast namnen kommer jag inte ihåg just nu ) kommer att rulla på repeat hela sommarn 😳 .

OCH .....

hur gick det med arbetshögen? husfriden? fick du sova på soffan? 🙂 / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

equality: Inte första gången folk nämner Anders F. Hörde på han lite sporadiskt för läänge sen, får väl lyssna på han igen. Kul att du tycker texten är fin, även om jag kanske tycker att den är lite snål med hoppet. Flyktig kärlek i sommarnatten håller undan trycket endast tillfälligt.. snart skall hon resa sig occh gå. Notera att refrängen aldrig kommer tredje gången.

AXL THE ROCKER: Det är chill AXL, det låter pretty much detsamma i andra högtalaren 😳

Burnin Sven: Tack Göran! Jo, skall nog testa med liiite mindre reverb på melodiguran. Och shalalakörer... sure, om jag bara hade nån som kunde lägga dom 😄

TYG: Man tackar ödmjukast. Och som sagt, den där Anders F. verkar ju vara en skön snubbe 😄

MikkeÖland: Jo, även Roffe har jag hört att folk tycker sig höra i en del av mina låtar. Själv håller jag väl inte riktigt med, men blir ju smickrad då Roffe är en artist jag känner stor respekt för. Kul att du gillar låten!

Och arbetshögen, jo jag fick jobba undan i mitt anletes svett på eftermiddagen. Klarade mig undan soffan med en hårsmån (men det vart väl inget vänslande precis heller 😉 )

Tack för att ni tog er tid att lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
trevlig låt!

produktionen och ljuden låter förståss billigt. det skulle varit kul att höra den här helt akustiskt, torrt och med bara lite bonga-rythm.

"låter förståss billigt" Gillar hur självklart du får det att låta 🙂

Naturligtvis har du väl rätt, mina inspelningar sker ju under mycket enkla förhållanden. Jag försöker göra så gott jag kan med det lilla jag har.

Men kul att du tycker det är en trevlig låt. Det är ju låtarna som är själva huvudsaken för mig. Och jo, jag har nog funderat på en akustisk version av denna. Den enda akustiska jag har är dock en snart 100-årig liten Levin som man möjligen kan lira slide på (jag ryser när jag tänker på att detta var gitarrer man gav barn på den tiden för att de skulle lära sig spela gitarr, det måste ha inneburit en hel del fysisk smärta för de små liven). Får väl låna en akkegura av någon mindre noggräknad person och testa.

Tack för att du lyssnade och kommenterade!

edit: hur f*n stavar jag egentligen?

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

skön låt det här. Melodimässigt kanske inte så spännande och lite att den trampar på... men det skall ju denna typen av låtar göra 😏. Texten gillar jag starkt, vissa uttryck är kalas som "han var liten i hatten". Visst är det sommarstämning i denna. Bra. Munspels Mike förhöjer låten tycker jag, blir lite lagom med variation.

Link to comment
Dela på andra sajter

FredAsp: Vad du whinar på mina virvlar Aspen 😆 Men du har säkert rätt, jag har svårt att hitta rätt trum- och virvelljud från start. Får testa lite till. Och en trynorgel gör alltid sitt till!

stajo: Kul att du gillar texten! Det är en gammal text som jag skrev way back och som inte fått sin plats förrän nu. En sån där text som bitit sig kvar utan att jag kunnat släppa den, trots att jag inte var så förtjust i den från början. Den har vuxit sig på mig.

Tack för era kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...