Jump to content
Annons

Mixorbord?


furstan

Recommended Posts

Hejhej!

Tänkte bara kolla vad det är för nytta med mixerbord OCH preamp? I en professionell studio har jag märkt att det brukar finnas både preamps till micarna men även ett stort mixerbord. Borde man inte kunna ha bara mixerbordet och sen till datorn? Eller bara preamp och sen till datorn? Vad är det för mening med att ha båda? Och om det inte är nån mening med att ha både och, vilket är bäst? och varför?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du mixar mycket i ett mixerbord, därav namnet. Man kan ju t.ex. outboardmixa och köra ut alla kanaler du har inspelade på datorn till ditt bord och mixa dem där med externa effekter och liknande. Vidare kanske man då och då vill ha lite annorlunda karaktär på sången man spelar in, och då kanske preampsen i mixerbordet inte räcker hela vägen, då har man nytta av en annan preamp som man kan köra in i mixerbordet (line eller xlr eller hur man vill).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Neko, precis vad jag vill kunna göra.. skicka ut till mixerbordet, mixa med effekter och sånt, och sedan skicka tillbaka till datorn. Så man slipper lägga allt på en gång.

Varför har 98% av alla preamp och sen dator? Billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en lös preamp får du en kortare signalväg - och det är dessutom lite billigare att skaffa en eller ett par riktigt bra preampar, än att leta upp ett mixerbord med lika bra preampar. Man kan dessutom variera soundet genom att använda olika preampar till olika micar och vokalister. Med enbart preamparna i mixern, så är man ju låst till deras sound...

Själv har jag kört med fristående preamps i 20 år eller något (trots att jag alltid har haft mixer också tidigare) - ända sedan jag började spela in på allvar...

Numera har jag dock skrotat mixern, eftersom jag har märkt att den inte behövs längre med tanke på hur jag jobbar - så nu är det preampar, ljudkort med många I/O, fristående A/D-D/A-omvandlare och så en hörlursförstärkare för monitorlyssning medan man spelar in.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har 98% av alla preamp och sen dator? Billigare?

Den flesta har inte behov av att spela in mer än en eller två kanaler samtidigt så behovet av

att ha ett 24 - 96 kanalers mixerbord för inspelning finns inte.Sedan är det givetvis dyrt att både köpa och underhålla ett mixerbord med X antal kanaler ( Av kvalitet) för att inte tala om AD/DA omvandlarna som behövs för att få in och ut ljudet.

Ett annat skäl till varföt man har preamp är att man oftast spelar in en kanal åt gången exp sång och då vill man ha en preamp där för att förstärka signalen in till datorn , dyrare preamp ger även karaktär av olika slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki, men är det möjligt att mixa med hårdvaru effekter med bara preamps? För det måste ju vara bäst att spela in alla instrument helt torra och SEN lägga effekter, går det då att "skicka" ett spår till en extern effekt och sen tillbaka, att lägga effekten efteråt så att säga. Annars måste man ju sitta med pluggar för kompressor, reverb och allt annat skojj, eller lägga effekterna vid själva inspelningen. Sen tar det ju kraft av datorn att använda massa plug-ins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki, men är det möjligt att mixa med hårdvaru effekter med bara preamps? För det måste ju vara bäst att spela in alla instrument helt torra och SEN lägga effekter, går det då att "skicka" ett spår till en extern effekt och sen tillbaka, att lägga effekten efteråt så att säga. Annars måste man ju sitta med pluggar för kompressor, reverb och allt annat skojj, eller lägga effekterna vid själva inspelningen. Sen tar det ju kraft av datorn att använda massa plug-ins.

Det beror ju helt och hållet på hur många in-/utgångar du har på ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tolkar det där svaret som att det går bara man har tillräcklickt med ut- och ingångar på ljudkortet.

Tack för alla svar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...