Jump to content
Annons

House från Mutto


Recommended Posts

LÅTNAMN: Got to have it

ARTIST/GRUPP: Vibrating Heads

GENRE: House

LÅTLÄNGD: sex minuter

PRODUCENT: Mutto

EV. MEDVERKANDE: Mutto

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 8mb drygt

STATUS: Färdig demo (typ)

Dags för lite house igen! Synthigt och elektriskt, med lite insmygna vokals. Gjort för klubben kanske, lite för svettigt att ha som gonattsång iaf. Är det dansvänligt? Skulle dina lurviga stå still till detta?

Har inte riktigt haft rätt lyssning tillänglig under mix och mastring, men har försökt referenslyssna mycket och pilla därefter. Basen kan vara lite stark.

Låten finns att hämta här! (obs! högerklick -> spara som)

Vill gärna ha mycket konstruktiv kritik! 🙂

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du göra en direktlänk till låten? Lyssnar när jag slipper leta efter låten och slipper spamreklam som poppar upp typ " kontaktannonsen " som dök upp när jag tryckte på länken du gett. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

😳 ojoj. miss.

men det är en direktlänk.. högerklicka -> spara som så funkar det.

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

högerklick funka. Inledning är lite för simple för mej. Kanske du kan fixa lite eller korta inledningen fram till första röst samplingen. Efter det känns det rätt och intressant. Jag är inte inne på musikstilen men av det jag hört förut av denna musik så är detta helt ok och funkar dansmässigt för en gammal gubbe som mej ( bra eller dåligt? lol hehehe ). Mixen funkar bra i datorhögtalare, inget som stör. Fast musiken är väldigt repetiv i sina olika delar så är det bara inledningen som känns lite tråkig. Bra hantverk. Med min låga kunskap om denna musik så tror jag nog ändå att detta skulle funka på ett sånt housepartydancehak.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

högerklick funka. Inledning är lite för simple för mej. Kanske du kan fixa lite eller korta inledningen fram till första röst samplingen. Efter det känns det rätt och intressant. Jag är inte inne på musikstilen men av det jag hört förut av denna musik så är detta helt ok och funkar dansmässigt för en gammal gubbe som mej ( bra eller dåligt? lol hehehe ). Mixen funkar bra i datorhögtalare, inget som stör. Fast musiken är väldigt repetiv i sina olika delar så är det bara inledningen som känns lite tråkig. Bra hantverk. Med min låga kunskap om denna musik så tror jag nog ändå att detta skulle funka på ett sånt housepartydancehak.

/ Mikke

tack för att du tog dig tid att lyssna och för kritiken!

ska fundera på inledningen, den kanske är lite lång. Men, man måste ju ha tid att beatmixa som Dj också, då behövs det ett rent trumkomp en stund 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag som tyckte jag hade fått bra driv.. 😄

vad är det som drar ner drivet, so to speak?

tack för lyssningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer lite konstruktiv kritik. ganska bitande sådan, håll i dig så åker vi.

basen är inte för stark. det är tvärtom lite klent med bas. inget sug eller tryck i den heller som det bör vara i en schysst klubblåt.

trummorna i introt är inte panorerade på ett bra sätt, det är övervikt mot vänster både på virveltrumma+efterklang och hihat. dra in hihaten i eller mot mitten. trummorna låter annars rätt bra.

främst lider låten av att den är tråkig harmoniskt, det finns inga ackordföljder, ljud eller melodier som sätter sig. låten känns lite för generisk och opersonlig. mest som lite ganska vanliga blippsekvenser som ramlar omkring om vartannat. det riff som går genom låten är ok, men kunde göras bättre med en intressantare vändning mot slutet av 8-barsloopen än att höja en oktav.

fiolslingan kan göras intresantare genom intressantare rytm än den raka som ligger nu. den borde fetas upp lite med ett mörkare ljud under också, nu låter den för tunn.

trist att använda samma vokalsampling som erik prydz redan haft kul med på en av sina ganska framgånsrika tracks.. hitta nåt nytt, tack.

breaken, t ex runt 3:50 är inte bra. bort med trummorna. på med lite feta pads. noise-svep och grejer.. för att sen bygga upp mot klimax.

det var några idéer.. hoppas du inte tar det negativt, utan jobbar på mot nya och oanade höjder, och framförallt ett eget sound.

kör hårt

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Det här funkar rätt så bra för mig.

Min huvudsakliga anmärkning är att ljudbilden är alldeles för kliniskt ren.

Inte ett knaster, sprak, svep eller noise såvitt jag kunde höra.

Lägg på ett vinylknaster på ngt trumspår och svep lite vitt brus nånstans, typ.

Sen gillar jag inte heller att nån hihat är så väldigt vänsterpanorerad.

El davo sa mkt bra också.

Men bra på det stora hela. Keep it up!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

El Davo: ouch. men äntligen lite stekande och svidande kritik. konstruktivt och givande som fan, tack ska du ha! det är just sånt här jag vill höra, det gör fett ont att bli sågad men det får en jobba hårdare. jag tar till mig. tänker fan inte ge upp iaf! 😳

btw, att jag använde samma sampling som pryda var mest för att ge låten lite krydda, inte för att göra en hook på någon annans bekostnad. förjävla bra sampling dock. och framförallt en bra låt.

Starboy: Tack för att du lyssnade. mjo det är kanske lite för rent och snyggt, konstigt egentligen eftersom jag själv inte gillar för klinisk ljudbild när jag lyssnar på andras grejer. där föll jag i egen grop.

ok, back to the lab igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra! Det är snyggt och proffsigt jobbat!

Det ackord som ligger på 2:an och 4:an mellan 0:30 och 1:10 är snyggt, låt det komma mer fram. Stråkslingan som kommer efter 2:20 är snygg, den gillar jag!

Men.... ta bort vokalen! Den fungerar inte på något sätt. Sorry.....

Med risk för att det är lite anonym början-av-kvällen-musik så tycker jag det är en bra låt! Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...