Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Några bra tip på hur man dämpar rumsklangen vid en sång inspelning. utan att behöva vara i en garderob?

har spelat in sång i en garderob om det blir för dämpat.

Mvh dan

Annons
Postat

Ett billigt sätt är att lasta in täcken maddrasser filtar soffor ja allt möjligt plocka in så mycket du behöver och flytta runt tills du är nöjd

Postat
Dämpa ett hörn i rummet med akustikplattor och ställ dig där och sjung - eller så skaffar du ett sE Electronics Reflexion Filter eller använder någon av skumdämparna i Auralex Xpander kit.

Claes, har du testat Reflexion Filter? Hur väl fungerade det?

Jag har inte haft möjlighet att testa det själv ännu, men har läst på olika håll om det - och det verkar fungera väldigt bra för de som har testat.

Nästa omgång testinspelningar, så ska jag helt klart försöka låna hem ett sådant och göra lite testinspelningar - men det kommer troligen att dröja ett tag...

Postat

Om man inte kan få till en klang man är nöjd med i inspelningsrummet tycker jag att den näst bästa lösningen är att spela in så torrt det bara går (i en madrasserad garberob) och sedan trixa med reverbeffekter. Så gör jag iallafall!

Postat
Dämpa ett hörn i rummet med akustikplattor och ställ dig där och sjung - eller så skaffar du ett sE Electronics Reflexion Filter eller använder någon av skumdämparna i Auralex Xpander kit.

vad är det för plattor, har aldrig hört talas om dem?

Akustikskum är enkelt och smidigt att dämpa med när det gäller en sånghörna. Om man ska dämpa sitt kontrollrum eller ett rum där man spelar instrument med lite mer i basregistret, så behövs oftast lite andra åtgärder också, eftersom skummet inte alltid absorberar tillräckligt långt ner i sådana lägen. Akustikskummet finns från olika tillverkare, i olika former, format, priser - och i vissa fall även i olika färger...

Några exempel:

DST_114.jpgDST_422.jpg

SFW_4.jpgPY_4.jpg

4_wedges_c.jpg2xPyraPanel_a.jpg

Postat
Om man inte kan få till en klang man är nöjd med i inspelningsrummet tycker jag att den näst bästa lösningen är att spela in så torrt det bara går (i en madrasserad garberob) och sedan trixa med reverbeffekter. Så gör jag iallafall!

Nackdelen med för mycket dämpning i ett litet utrymme, är att det lätt blir diskantfattigt och att man därför tvingas höja diskanten med eq för att kompensera - eller skaffa en mic som har en väldigt överdriven diskant...

Postat

Jag har funderat på den där Reflexion Filter, men en grej jag inte riktigt hajar är att borde den inte vara tvärtom?

Om man har mikrofon med kardiod-inställning (det vanligaste) så är det ju den sidan som är mot vokalisten som är den känsliga, medan Reflexion Filter

dämpar den andra sidan som är dämpad redan i själva mikrofonen! har jag missat något?

Postat (redigerat)

Finessen är att den dämpar på båda hållen. Det ljud som kommer från dig och som "missar" micen, kommer att dämpas på vägen vidare ut i rummet. Den rumsklang som kommer utifrån rummet kommer att reduceras också - för det kommer ju alltid in lite grand i micens baksida och sidor även på en cardioidmic - och det är bl a på grund av den oönskade rumsklangen det som regel låter sämre i ett större odämpat rum än i ett lagom stort rum...

Det är förstås bäst att ha hörnet bakom ryggen dämpat också - och tillsammans med reflexion filter eller liknande, kan det säkert bli riktigt bra i många lägen.

Frågan är om jag inte ska gå händelserna i förväg och köpa in ett sådant filter för att göra lite tester... Får fundera lite. Det är ju en del pengar - men samtidigt vill jag ju hjälpa eventuella kunder att få lite hum om vad det handlar om... 😆

En recension.

En recension till.

Redigerat av Claes
Postat

upptäckte till min förvånining att med bara ett ligg underlag bakom miken och handukar på garderobsdörrarna så dämpade det lagom mycket. Är riktigt nöjd med ljudet:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.