Jump to content
Annons

CoolEdit?


ontee1

Recommended Posts

Tjena

Jag är färsk i dessa sammanhang och har fått tag på syntrilliums cooledit, och tycker det verkar vara shysst, med ett utmärkt gränssnitt. Men typ ingen jag snackar med verkar ens känna till programmet. Jag har ett gammalt Soundblaster Live 5.1 kort med frontpanel och tänkte spela in lite keyboard sång och gitarr Min undran är:

* Är Cooledit bra för detta ändamål?

* Vad finns det för alternativ? (känner till cubase förstås men tycker det verkar lite overkill med tanke på mina små ambitioner)

* Vad kan tänkas ge bäst resultat, SBs egna direkta mjukvarueffekter (reverb, delay osv) eller effekterna i Cooledit?

tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena

Jag är färsk i dessa sammanhang och har fått tag på syntrilliums cooledit, och tycker det verkar vara shysst, med ett utmärkt gränssnitt. Men typ ingen jag snackar med verkar ens känna till programmet. Jag har ett gammalt Soundblaster Live 5.1 kort med frontpanel och tänkte spela in lite keyboard sång och gitarr Min undran är:

* Är Cooledit bra för detta ändamål?

* Vad finns det för alternativ? (känner till cubase förstås men tycker det verkar lite overkill med tanke på mina små ambitioner)

* Vad kan tänkas ge bäst resultat, SBs egna direkta mjukvarueffekter (reverb, delay osv) eller effekterna i Cooledit?

tacksam för svar

Om jag inte minns fel så har CoolEdit blivit köpt av Adobe, och heter numera Adobe Audition.

CoolEdit är egentligen ett editeringsprogram.. så jag skulle rekomendera dig att du sätter dig ner i lugn och ro med Cubase (nån enklare variant) och lär dig det. Om du märker att du vill fortsätta med musik har du en väldigt stabil grund! Att hela tiden hålla på och byta program är det värsta som finns... bestäm dig för ett program och håll dig till det.

Angående effekterna rekomenderar jag dig starkt att inte använda ljudkortets... såvida du inte har ett powercore-ljudkort då... men med ett vanligt SB kommer de itne bli något bra av de.

Hmm... har säkert glömt massa nu men testa demos på lite olika program, t.ex Cubase, Logic, Reason (har dock inga inspelningsmöjligheter), FL, Sonar.. hmm finns massvis med andra som jag inte kommer på nu.

Hoppas detta har varit till någon hjälp...

EDIT: Välkommen hit!

mvh Calle

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)

Ej att förglömma Cakewalk home edition. Reason e kul att leka med. Men för övrigt håller jag med Carl B. Kör man på de tunga grejerna så får du hela tiden nya utmaningar och blir väl i princip aldrig helt fullärd, och det är detta som är tjusningen att hela tiden ställas inför nya utmaningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper ett ex av tidningen Studio, så brukar dom ha

med en lista på bästa budgetval när det gäller ljudkort, program mm.

Kolla där.

Jag skulle första rekomendera att sätta mej in i programmet... så att man vet lite mer vad man behöver... annars är det lätt hänt att man köper mycket onödigt som man senare kommer på att man inte behöver...

men har du 1695kr att spendera skulle ja rekomendera dej att köpa ett Audiophile 24/96... då lär du inte blir besviken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att du (Carl 😳 jobbade som säljare på Estrad. Du har rekomenderat audiophile 4-5 ggr på en eftermiddag!

Du måste inse att det finns bättre grejer som inte behöver kosta så mycket mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att du (Carl 😳 jobbade som säljare på Estrad. Du har rekomenderat audiophile 4-5 ggr på en eftermiddag!

Du måste inse att det finns bättre grejer som inte behöver kosta så mycket mer!

Vet... men jag försöker hjälpa till... av alla andra ljudkort jag har provat har jag haft problem... detta är det första kortet jag är riktigt nöjd med och känner att jag har gjort ett bra köp... känns lite fel att rekomendera saker som man inte har provat tycker ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)
Tackar så mycket för svaren (Carl B särskilt), men en (dum) undran: vad är det för fel med ett editeringsprogram egentligen? Jag hade inte tänkt använda midi ändå.

Skall du inte köra midi, och är liksom jag ( lite nybörjare ). Då skall du testa Soundforge Acid Pro. Detta är enkelt och går att ladda ner demo. Gå hit och prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för svaren (Carl B särskilt), men en (dum) undran: vad är det för fel med ett editeringsprogram egentligen? Jag hade inte tänkt använda midi ändå.

Jag personligen tycker det är lättare att organisera låtarna i en riktig sequencer... lättare att flytta runt samples, ändra tempo osv... i editeringsprogram har man väl mer eller mindre bara vågformerna och får sedan klippa och klistra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om jag inte är helt ute och cyklar så har de senare versionerna av CoolEdit samt Audition (nytt namn på CoolEdit efter Adobes övertagande) både en ljudredigeringsdel SAMT en sequencerdel där du kan flytta runt/arrangera dina samplingar/inspelningar. Kanske inte lika skarpt som Cubase och andra dedikerade sequencerverktyg, men dock väl fungerande.

Som gammal(?), föredetta Soundtracker/Fasttracker-pulare (både på Amiga och PC) har CoolEdit alltid haft en speciell plats bland mina ljudredigeringsverktyg. Finns grymma redigeringsmöjligheter i verktyget.

Så, även om du kommer fram till att använda något annat sequencerverktyg...släng inte bort CoolEdit! *lill-tipsa* 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, precis som Celsius säger, så finns det versioner av Cooledit med sequenser. Tror att det heter CoolEdit 2000. Om man bara ska syssla med audio så tror jag säkert att den är helt ok. Vet dock inte vilken version ontee1 har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cooledit heter nu mera Adobe Audition som för närvarande finns i version 1.5 och har sequencer, massor av inbyggda effekter och en ljudredigeringsdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)
Korrektamundo! Dock ej stöd för VST-pluggar har har jag för mig. Tyvärr... 🙁

Jojomensan!! Version 1.5 har vst stöd... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag fastnade för Cool Edit Pro redan när det var version 1.0 och har följt med det ända sedan dess. Om man inte ska sequenca MIDI är det ett mycket dugligt multitrackprogram. Dock saknar jag en sak: Buss i buss! D.v.s. om du skapat en sångbuss eller trumbuss där ett paket med kanaler går tillsammans genom en packe effekter så kan du inte köra dessa bussar genom en buss till, t.ex. en masterbuss. Detta är en enorm begränsning och borde, enligt mig, ha åtgärdats långt innan VST-stödet. Det är inget fel på DX-pluggar. Nu när jag köpt mitt E-MU 1820M (Reklam reklam reklam) saknar jag ju lite att programmet inte stöder ASIO och därmed inte kan spela in fler än 2 kanaler samtidigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som fanns i gamla cool edit (som jag inte hittat i dom senare versionerna när jag kollat in programmet) är den fantastiska pitch/tempo-kurvan man kunde sitta och leka med. Satt och gjorde toktuffa loopar med den en gång i tiden. Saknar! Finns den kvar och jag har bara inte hittat den eller är den borta för alltid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Jag är färsk i dessa sammanhang och har fått tag på syntrilliums cooledit, och tycker det verkar vara shysst, med ett utmärkt gränssnitt. Men typ ingen jag snackar med verkar ens känna till programmet. Jag har ett gammalt Soundblaster Live 5.1 kort med frontpanel och tänkte spela in lite keyboard sång och gitarr Min undran är:

* Är Cooledit bra för detta ändamål?

* Vad finns det för alternativ? (känner till cubase förstås men tycker det verkar lite overkill med tanke på mina små ambitioner)

* Vad kan tänkas ge bäst resultat, SBs egna direkta mjukvarueffekter (reverb, delay osv) eller effekterna i Cooledit?

tacksam för svar

Ta en titt på Magix MusicMaker Gen6, ett enormt bra inspelnings -å-editeringsprogram. Ska finnas en Gen7 åxå har jag hört. Samplitude 6 å 7 är åxå att rekommendera. Soundblaster Live-kortet duger för in å uppspelning men programvaran är onödigt stor. Du behöver t ex inte surroundstödet men det går ju att inaktivera. Angående effekter så har nog "Waves" några av de bästa...lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en äldre version av cooledit, jag tror det är version 2.0 och den funkar med vsts och jag tycker den gör ett bra jobb. Tycker också att noise reduction biten är bra när jag försöker trixa bort rumsljuden när jag spelar in sång...brukar oftast spela in lite av rummet helt tyst i mikrofonen som jag använder i noise reduction som input och sen kör jag det över hela sången..perfekt....!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en äldre version av cooledit, jag tror det är version 2.0 och den funkar med vsts och jag tycker den gör ett bra jobb. Tycker också att noise reduction biten är bra när jag försöker trixa bort rumsljuden när jag spelar in sång...brukar oftast spela in lite av rummet helt tyst i mikrofonen som jag använder i noise reduction som input och sen kör jag det över hela sången..perfekt....!!!

Om du har CEP pro 2.0 så kan du få rabatt på Audition, tror jag... http://www.adobe.com/special/products/audi...yntrillium.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Redan CoolEdit 2.0 är riktigt bra. Jag vet inte varför det har fått så lite uppmärksamhet i Sverige. Programmet har en mycket avancerad hållning till redigering av ljud, speciellt bra är Cool Edit på restaurering av skadade inspelningar, men även mixerbiten är alldeles förträfflig. Programmet är stabilt och de få gånger det har kraschat innebär ingen katastrof eftersom CoolEdit jobbar med temp-filer som alltid finns kvar även om programmet skulle krascha p ga yttre omständigheter. Detta är mycket värdefullt då du annars kan förlora viktiga tagningar som kan vara svåra att göra om.

Jag är alldeles förälskad i dynamik-processorn, alla filter och brusfiltreringsfunktionerna. Reverben är också väldigt bra om man leker lite med dem. Dock finns det en bugg i Ver 1.2 Här har man råkat kasta om kanalerna i resultatet efter reverbet körts. En klar miss! Detta är dock fixat i 2.0.

Multitrackmode på CoolEdit 2 är också helt OK, även om man inte kan skapa flera nivåer med bussar. Jag klarar mig utan det faktiskt.

Dock är det som vanligt att man kan inte lägga på speciellt många effekter på varje spår innan datorn klagar över att den inte hinner med att processa individuella effekter på varje kanal. Men det är ju mer datorn som sätter begränsningen. Med lite erfarenhet kan du lägga på effekterna innan du mixar.

Däremot är CoolEdit värdelöst när det gäller midispår. Visst, du kan importera midispår och köra dem i multitrack mode, men då ska de vara färdigediterade.

Lycka till!

Uppföljaren Adobe Audition är strået vassare, men jag har ej hunnit mer än testa det....

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tjena

Jag är färsk i dessa sammanhang och har fått tag på syntrilliums cooledit, och tycker det verkar vara shysst, med ett utmärkt gränssnitt. Men typ ingen jag snackar med verkar ens känna till programmet. Jag har ett gammalt Soundblaster Live 5.1 kort med frontpanel och tänkte spela in lite keyboard sång och gitarr Min undran är:

* Är Cooledit bra för detta ändamål?

* Vad finns det för alternativ? (känner till cubase förstås men tycker det verkar lite overkill med tanke på mina små ambitioner)

* Vad kan tänkas ge bäst resultat, SBs egna direkta mjukvarueffekter (reverb, delay osv) eller effekterna i Cooledit?

tacksam för svar

Själv så kör jag cool edit.. samt wavelab.. men har kört edit länge..

det har funkat för mig ofta. det duger.. men det beror på vad du ska ha den till?

Att bara reverse and loop eller en bass. då duger vilket som helst.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool edit är mycket enkelt nybörjar program jag använde mig själv av det i början. Det går alldeles utmärkt till att spela in lite men cubase är mycke mycke bättre. Men som sakt cool edit är lätt fattat men jag tycker när du endo ska börja spela in så prova i alla fall cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det fungerar helt okej, för vanlig sampling. Och då menar jag audition som har stöd för flerkanalig inspelning.

Det går även att spela in med två ljudkort samtidigt. Rekommenderas dock att man kör med olika märken på ljudkorten.

Får därmed fyra monokanaler och slipper slanta tusenlappar på dyra ljudkort.

Försöker dock undvika att köra med filter tills mixningsfasen eftersom det laggar på min dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

jag har kört Cooledit sedan -97 nån gång, håller på med ljudeffekter till datorspel och då passar Audition helt ypperligt, riktigt smidigt gränssnitt, samt att om man vill experimentera med loopar och dyl så funkar det finfint i multitracken.

rekommenderas varmt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...