Jump to content
Annons

I like the way you move


Recommended Posts

OBS! NY VERSION, SE INLÄGG LÄNGRE NER

LÅTNAMN: I like the way you move (el. Hey hey mama - arbetsnamn 🙂 )

KOMPOSITÖR: Martin Törnros & Sanna Hallgren

PROD. ÅR: 2006

Hej!

Vill ni vara änglar och kommentera mixen på denna låt?

Jag har inte lagt upp hela låten, men tillräckligt för att ni ska få en bild..

Det hela grundar sig i att mina mixar alltid blir så väldigt dova, så jag testade på denna låt att rensa bort allt onödigt reverb, och skar i massa frekvenser.. Dock så vet jag inte ifall jag har skurit för mkt? Kanske att mixen nu är för diskantrik, och utan tryck?

Jag vore enormt tacksam för tips & idéer, och påpeka gärna detaljer.

(sången är f.ö. bara skiss-inspelad, så att jag skulle kunna mixa. den ska sjungas om imorgon)

Tack så hjärtligt!

MVH Martin

OBS! NY VERSION, SE INLÄGG LÄNGRE NER

hey_hey_mama___8e_maj.mp3

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixning är alltid personlig smak. JAG skulle:

1. ha ett mindre reverb på sången, alltså small hall ( 0.8 sec eller nåt ).

2. gateat gitarrerna hårdare, komprimerat dem hårdare och lagt dem närmare lyssnaren samt pannat ut dem mer.

3. höjt basen ( instrumentet )

4. lagt på fler gitarrer 🙂

😏

Tycker annars det låter bra fast lite snällt. Kom ihåg att ljudbild, mixning är mycket personligt. Alla har sin favvo ljudbild.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mixning är alltid personlig smak. JAG skulle:

1. ha ett mindre reverb på sången, alltså small hall ( 0.8 sec eller nåt ).

2. gateat gitarrerna hårdare, komprimerat dem hårdare och lagt dem närmare lyssnaren samt pannat ut dem mer.

3. höjt basen

4. lagt på fler gitarrer  🙂

😠

Tycker annars det låter bra fast lite snällt. Kom ihåg att ljudbild, mixning är mycket personligt. Alla har sin favvo ljudbild.

/ Mikke

Ok, ska testa dina tips!

1. På "versen" vill jag ha sången långt bak i mixen, men det finns säkert ett bättre sätt än att dränka den i reverb, som jag gjort nu 🙂 Ska se över delayet som ligger under de andra partierna också..

2. Ska testa att komprimera mer (vilket parti tänker du på främst, eller är det över hela klippet?). Ljudet som du antar vill ha bortgatat ligger på en separat kanal, så den kan jag bara testa att muta.

3. Har precis sänkt basen, men jag kanske överdrev 🙂(EDIT: förresten, är det basen som instrument du vill ha upp, eller saknar du lägre frekvenser hos t.ex. gitarren? För jag kan hålla med om att den kan kännas lite fattig i botten, men vill inte ha för hög bas heller..)

4. Mm....får se..jag tycker det är så svårt att hantera många gitarrer i en mix, men jag får väl ta och lära mig då då 😏

Tack så mycket för kommentaren!

Nån mer som har nån synpunkt?

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, kul att du aldrig hört nåt liknande! Då har man iaf lyckats med nånting 😕

Jag är också nöjd med trummorna, även fast vissa kaggesvävningar ska redigeras, för att bli av med upprepningar... skulle märkas tydligare om jag lagt upp hela låten.

Att det känns tunnt har säkert med - som tidigare påpekats - den låga basen och för få gitarrer 😄

Må väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, nu har jag fixat till en del.. 😆

Jag har lagt till nya gitarrer, fixat basen, samt ändrat flera av trumljuden...

Jag eftersträvar inget cleant, slipat ljud utan hellre nåt gammalt skitigt..

Fram med era tankar & åsikter 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså....jag hör att det inte är en bekväm mix, men har så svårt att sätta fingret på vad det är...

Är sången för hårt skuren under de rockigare partierna?

Feed me, för jag vill bli bättre 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Skulle kräva en tight mastering kanske, så skulle helheten lägga sig. Det är inte alltid fel på mixen. Men i vissa fall givetvis. Nu är ju detta ganska proge som helhet, så nån rätt eller fel mix finns inte. Sången ligger mycket på ytan i min lyssning, och nåt botten finns inte alls. Trummorna är spelade hos grannen, men mickade hos dig? Trummorna skulle behöva komprimering, det är för mycket drogad doors över soundet nu. För mycket alltså, allt drog-doors skall inte bort, men lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, inte för att jag eftersträvade ett drogat doors-sound, men det var ju en kul jämförelse 😱

Är det för mycket ambience och överhäng på trummorna? Det är dfh, så jag har ju full kontroll över varje trumslag...är bara så dålig på att mixa trummor. Ska trummorna komprimeras kanal för kanal, och vilka & hur ska de ändras?

Sångens frekvenser har jag märkt också, ska se över det imorrn. Går det att mixa till ett skitigt rockigt ljud på sången, eller handlar det mest om hur tjejen sjunger?

Hur låter instrumenten i övrigt då? Gitarrerna & basen?

Tack!

mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar i datorhögtalare på jobbet. Jag tycker det låter bra. Basen blir väldigt låg i dessa högtalare.... så jag har svårt att kommentera den. Jag får oxo doors feeling vilket är skitkul. Tjejen låter bra. Panoreringen är oxo 60 tal hehehe. Överhuvudtaget fick jag en positiv vib.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, trumpanoreringen är väldigt medveten...lyssnat för mkt på zeppelin på sistone :rolleyes:

Kul att du gillade det bättre denna gång! Du får jättegärna skriva igen sen, när du lyssnat hemma med bättre lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitcool låt, jäkligt egen på ett bra sätt. Vet inte ens hur jag ska beskriva den, men är imponerad av låtskriveriet och arret. Orgeln som kommer in på nåt ställe stör mej lite dock, tycker inte den passar in.

Jag har svårt att bestämma mej för om trummorna är akustiska eller dator. Kaggen låter fejk men resten låter rätt naturligt. Fast det låter som att det finns typ 10 olika cymbaler så jag gissar ändå på att det är dator. Jag skulle vilja höra hur det skulle låta om du testade att ha ett elektronisk kaggeljud. Inte överdrivet sådär utan bara som en schysst liten kontrast till resten, skulle nog kunna bli fräckt tror jag.

Vissa av gitarrgrejoerna låter inte helt perfekt stämda... och sången är lite sur härochdär men det sa du ju att den skulle läggas om. Dessutom tycker jag att sången behöver lite mer "power" för att verkligen kunna leva upp till kraven som låtmaterialet ställer, och det känns inte riktigt som att den här rösten har det som krävs överallt.

Men överlag riktigt schysst, kul lyssning även för ett elektrohövve som jag.

EDIT: D'oh, det var dfh ja, tänkte väl det.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Tbruce, tack för inlägget och den sjyssta responsen! jag blev jätteglad när jag läste de första raderna!! 🙂

ska se över trummorna lite ytterligare..dock osäker på electronica ljud 🙂 jag eftersträvar ju det lite skitiga, äldre ljudet 😉 Det jag ska göra dock med kaggen är att skära i lite lägre frekvenser för att få bort den där "dånande" effekten..

Sången ska läggas om ja, så vi får se hur det blir där. jag antar att du vill ha ett lite rockigare röstläge? låter det för snällt?

hej hej!

mvh martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa av gitarrgrejoerna låter inte helt perfekt stämda...

Ska genast kolla upp 😉

Vilka ställen tänker du på framför allt? Dags att byta strängar kanske 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Starka doors vibbar här, me like very much 🤪.

Tänkte först vafan är det här för smörja för att i princip ögonblicket senare bli omvänd och digga det. Det låter osammanhängande, fast på ett bra sätt. Svårt att förklara vad jag menar där.

Låten har en annorlunda uppbyggnad, vilket alltid är trevligt. Sången tycket jag först var fruktansvärd, tills jag insåg hur bra den var i sammanhanget! Det här är flumrock på väldigt schysst nivå 😳.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Starka doors vibbar här, me like very much 😄.

Tänkte först vafan är det här för smörja för att i princip ögonblicket senare bli omvänd och digga det. Det låter osammanhängande, fast på ett bra sätt. Svårt att förklara vad jag menar där.

Låten har en annorlunda uppbyggnad, vilket alltid är trevligt. Sången tycket jag först var fruktansvärd, tills jag insåg hur bra den var i sammanhanget! Det här är flumrock på väldigt schysst nivå ☺️.

hehe, sjysst ☺️

jo, den är nog lite annorlunda, varvar ju mellan 4/4, valstakt samt 6/8 lite titt som tätt 😆☺️

skoj att du tyckte det lät skit först 😎 jag har ju hört låten 10.000ggr nu så jag vet ju varenda liten detalj...skulle vara kul att få höra den för första gången för att få se ens egen reaktion 😉

och som sagt ska ju sången sjungas om helt och hållet sen..

mycket doors-reflektioner här, värsta komplimangen ☺️🙂🙂

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade ngt att säga till om så skulle jag sagt behåll så mycket du kan av nuvarande sången. Vissa partier kanske kräver lite mer styrka visserligen, men överlag ger sången en sån jädra härlig känsla i låten!

Ser fram emot nyare versioner av den iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade ngt att säga till om så skulle jag sagt behåll så mycket du kan av nuvarande sången. Vissa partier kanske kräver lite mer styrka visserligen, men överlag ger sången en sån jädra härlig känsla i låten!

Ser fram emot nyare versioner av den iaf!

Mm, tycker sången låter riktigt cool jag också, men den låter lite sur på sina ställen. Det kommer bli ungefär likadant, fast lite bättre :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har en bra låt..Grattis!

Intressant och eget framförallt...

Bra arr och sången är helt ok...den är inte sur bara lite osäker på några få ställen..det fixar ni vid nästa sångtagning.

Lycka till.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...