Jump to content
Annons

Athlon 64 X2 4400+ vs. Athlon 64 X2 4200+


giggsy

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Tja, för denna 800 kanske du köper dig 6 månaders extra livslängd till din dator. Ur den synvinkel är det billigt. Egentligen är ju inte 800 så värst mycket om man tänker vad annat man får för det så. Vad kostar nästa steg efter 4400+? Vad kostar nästa steg neråt från 4200+? Relatera din 800 till dom, så har du ett lätt svar. Kostar "nästa steg" upp 1000 extra, så är 800 dyrt, men kostar det 3000 extra, så är 800 billigt.

See my point?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad  kostar nästa steg efter  4400+? Vad kostar nästa steg neråt från 4200+? Relatera din 800 till dom, så har du ett lätt svar. Kostar "nästa steg" upp 1000 extra, så är 800 dyrt, men kostar det 3000 extra, så är 800 billigt.

See my point?

Ja, det är tyvärr inte så lätt att bestämma...

Nästa steg neråt från 4200+ är 600:-, nästa upp från 4400+ 800:- och ytterligare ett steg 800:- till.

Med din teori skulle jag välja 4800+ för ytterligare 1600:- och det har jag inte råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

OK, alltså 800 till för 200 virtuella megahertzar till. Köp inte. Köp det som har bäst pris/hastighet -ratio just nu, och uppgradera om ett par år.

Min teori var närmast den om du för 1000 skulle få ännu mera, så varför sätta 800 och spara 200. Men i detta fall finns det inget mera att få för lite till, så varför satsa 800 på just några futtiga virtualhertz.

Du kommer inte att se nån skillnad tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fall är det inte ens några extra hz utan enbart en extra MB uti L2-cachen! Som jag fattat det är det ingen skillnad mellan 4200 resp 4400 prestandamässigt!

Nä, det ser ut så.

Men gör inte 1MB extra nåt för prestandan?

4200+ verkar i sin tur vara marginalt tuffare än 3800+?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag fattat det gör det ytterst liten skillnad, ingen nackdel självfallet men knappt ngn fördel heller, men kan ju även vara annat som skiljer 4200/4400.(?)

Jag skulle satsa på 3800 eller 4200.

(Efter Sommaren är det måhända slut på AMD´s överlägsenhet med introduktionen utav modellerna Conroe E6700/E6600!

Som enligt test är snabbare och strömsnålare än AMD´s motsvarigheter, billigare är de också!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Giggsy, jag vet faktiskt inte hur stor skillnaden är mellan 4400 och 4200. Visst kan det extra cacheminnet vara till nytta men här känns det väldigt beroende av vad man jobbar med. En ren gissning är att 800kr extra på ram-minne kommer att göra en större skillnad för systemet.

Alternativt 800 kronor extra på kylning vilket gör systemet tystare eller låter dig överklocka 4200 processorn så att den rullar 2.3 eller 2.4 GHz 😱

Hur som helst så är X2'orna ruskigt trevliga som musikdatorer och har du haft en P4 eller nåt liknande innan så kommer du att må riktigt gott över uppgraderingen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Det blev 4400+ efter klartecken från dom som håller i finanserna. Det är datorn på jobbet det handlar om. Passade på att köpa ett moderkort, 2GB ram, Sonata II + dämpningskit så nu blir det förhoppningsvis åka av!

Har nån äldre Athlon nu med fel överallt. Superpi 59 sek och när jag gjorde sp2004 (ramtestet) dog datorn på tre sekunder. 😕

Datorn stänger för övrigt av sig hela tiden vid hård belastning. Inte så kul att starta om datorn 20-30 gånger när man mixar en låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...