Jump to content
Annons

Sennheiser HD250LinearII eller UltraSone 650 Pro

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tvekar i hörlursvalet. Problemet är att hitta en affär som har lurarna inne så man kan lyssna. Helst bägge samtidigt i en 1-till-1-test. Det handlar om Sennheiser HD250 Linear II eller en UltraSone 650 ProLine.

KIkade i Studio nr. 2-2005. Går man efter testpanalens bedömning i tidningen så får Sennheiser HD250 Linear II höga betyg, medan UltraSone 650 ProLine får kritik för onaturligt ljud, hängmattekaraktär o.s.v.

Tittade runt på pris för dessa bägge modeller igår och fann då att Sennheiser gått ned från 2100 SEK till 1487 SEK som billigast, medan UltraSone legat kvar på samma nivå, 2700 SEK, i över ett år. Tar man hänsyn till priset och tror på panelen så blir ju valet väldigt lätt, men...

...finns det någon med erfarenhet av just dessa två modeller och har en annan åsikt? UltraSone 650 HFI (1700 SEK) anses av vissa ha en viss hängmattekaraktär, men att det skulle gälla även för 650 ProLine-modellen? Dessutom, jag vill kunna avgöra det själv! Smaken är olika och det handlar om vilken referens man s.a.s. omedvetet ligger inne med. En hjälp skulle vara om någon oberoende mätt upp frekvensgången för Sennheiser HD250 Linear II och för UltraSone 650 ProLine och med max +/- 3dB avvikelse, helst med 0.5 dB och 10 dB avvikelser också... Finns det nån sån test, istället?

😏

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat (redigerat)

Prissänkningen på Sennheiser-lurarna kanske är en indikation på att de har varit för dyra - och att de har fått anpassa sig till verkligheten...? 😏

Ultrasone har snabbt blivit mina favoritlurar.

För stunden, så har Fitzpatrick rea så att man kan få en Proline750 för 1995:-, i stället för en tusenlapp högre. Ett riktigt fynd!!! 😄

Proline650 ligger på 1895:- under rean, men jag tror att det är klart lönt att lägga en hundring till och få Proline750.

Det kan vara bråttom att beställa (hos vilken handlare som helst - och alltså inte bara hos mig... 😆 ), eftersom rean bara omfattar de som finns på lager nu...

Du hittar förresten mina personliga åsikter om några olika lurar, på mitt recensionsforum. 😄

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Det där att man hör ljudet snett framifrån i UltraSone, som de kallar Surround nånting, verkar lite intressant. Då skulle det tydligen bli lite mer som att lyssna på högtalare istället för "i lurar", då ljudet kommer snett istället för rakt in i öronen. Den första tanke man slås av då är ju att UltraSone ProLine 650/750, eller varför inte den andra serien...650 HFI (som också har denna egenskap), blir utmärkta att ha i en mixnings/mastering-situation. Man kanske inte vill störa grannarna med samma låt vevandes 20 gånger i rad...

Men en annan tanke kan samtidigt vara: Man kanske vill veta hur det låter "i lurar" också... och då är det ju helknas att ha lurar som låter "som högtalare".

Slutsats: Det är egentligen bäst att ha ett ex av både Sennheiser Hd250 Linear II och av UltraSone 650 ProLine.

😏

Som sagt, en test av frekvensgången för dessa lurar, med så liten avvikelse i dB som möjligt vore inte helt fel...

:musik

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Det där med "surround" är mest marknadsföringstrams - men Proline750 (och den öppna modellen av samma lur, Proline2500), närmar sig faktiskt högtalarlyssning enligt min mening, när det gäller upplösning och ljudkvalitet - men man hör förstås fortfarande stereobilden extra tydligt, precis som i alla lurar...

Proline650 har jag inte haft tillfälle att testa, men Proline750 och Proline2500 har jag köpt för att behålla i min egen studio - och HFI-650 har jag sedan tidigare, som ersättning för Sennheiser HD280 Pro, eftersom HFI-650 har lika bra upplösning som HD280 Pro, men något bättre bas - och sitter dessutom skönare... Mycket nöjd med dem också. 😏

Redigerat av Claes
Postat

Riktigt bra lurar:

Sennheiser HD650...

Skillnaden mot HD280 PRO m fl i positiv riktning är ganska avsevärd trots att dessa är mycket bra lurar...

(Dvs om du inte ska ha dem till medlyssning vid sångpålägg, då passar de inte eftersom de är öppna. Men i övrigt är det de bästa lurar jag lyckats hitta.)

Postat

Kär själv med HD250II, slutna.....Men vi använder dom nästan uteslutande i inspelningssammanhang nu....det var länge sedan jag mixade nått i dom...använder dom ibland som rerferenslyssning(du vet, när man lyssnar i alla lyssningar man kommer över), och när en mix är generellt bra i alla lyssningar, är det lite vass diskant/brlijans i dom lurarna.....men dom är väldigt bra i basen är min uppfattning. 😳

Postat

ULTRASONE 2500, lägg ner resten...

och som Claes säger ( och tack för tipset från början)

är de det närmaste man kan komma en högtalarlyssning överhuvudtaget!

UTAN TVEKAN GRABBAR!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.