musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Hej! Tvekar i hörlursvalet. Problemet Ă€r att hitta en affĂ€r som har lurarna inne sĂ„ man kan lyssna. Helst bĂ€gge samtidigt i en 1-till-1-test. Det handlar om Sennheiser HD250 Linear II eller en UltraSone 650 ProLine. KIkade i Studio nr. 2-2005. GĂ„r man efter testpanalens bedömning i tidningen sĂ„ fĂ„r Sennheiser HD250 Linear II höga betyg, medan UltraSone 650 ProLine fĂ„r kritik för onaturligt ljud, hĂ€ngmattekaraktĂ€r o.s.v. Tittade runt pĂ„ pris för dessa bĂ€gge modeller igĂ„r och fann dĂ„ att Sennheiser gĂ„tt ned frĂ„n 2100 SEK till 1487 SEK som billigast, medan UltraSone legat kvar pĂ„ samma nivĂ„, 2700 SEK, i över ett Ă„r. Tar man hĂ€nsyn till priset och tror pĂ„ panelen sĂ„ blir ju valet vĂ€ldigt lĂ€tt, men... ...finns det nĂ„gon med erfarenhet av just dessa tvĂ„ modeller och har en annan Ă„sikt? UltraSone 650 HFI (1700 SEK) anses av vissa ha en viss hĂ€ngmattekaraktĂ€r, men att det skulle gĂ€lla Ă€ven för 650 ProLine-modellen? Dessutom, jag vill kunna avgöra det sjĂ€lv! Smaken Ă€r olika och det handlar om vilken referens man s.a.s. omedvetet ligger inne med. En hjĂ€lp skulle vara om nĂ„gon oberoende mĂ€tt upp frekvensgĂ„ngen för Sennheiser HD250 Linear II och för UltraSone 650 ProLine och med max +/- 3dB avvikelse, helst med 0.5 dB och 10 dB avvikelser ocksĂ„... Finns det nĂ„n sĂ„n test, istĂ€llet? đ :musik Redigerat 21 april 2006 av musik
Claes Holmerup Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) PrissĂ€nkningen pĂ„ Sennheiser-lurarna kanske Ă€r en indikation pĂ„ att de har varit för dyra - och att de har fĂ„tt anpassa sig till verkligheten...? đ Ultrasone har snabbt blivit mina favoritlurar. För stunden, sĂ„ har Fitzpatrick rea sĂ„ att man kan fĂ„ en Proline750 för 1995:-, i stĂ€llet för en tusenlapp högre. Ett riktigt fynd!!! đ Proline650 ligger pĂ„ 1895:- under rean, men jag tror att det Ă€r klart lönt att lĂ€gga en hundring till och fĂ„ Proline750. Det kan vara brĂ„ttom att bestĂ€lla (hos vilken handlare som helst - och alltsĂ„ inte bara hos mig... đ ), eftersom rean bara omfattar de som finns pĂ„ lager nu... Du hittar förresten mina personliga Ă„sikter om nĂ„gra olika lurar, pĂ„ mitt recensionsforum. đ Redigerat 21 april 2006 av Claes
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Hej! Det dĂ€r att man hör ljudet snett framifrĂ„n i UltraSone, som de kallar Surround nĂ„nting, verkar lite intressant. DĂ„ skulle det tydligen bli lite mer som att lyssna pĂ„ högtalare istĂ€llet för "i lurar", dĂ„ ljudet kommer snett istĂ€llet för rakt in i öronen. Den första tanke man slĂ„s av dĂ„ Ă€r ju att UltraSone ProLine 650/750, eller varför inte den andra serien...650 HFI (som ocksĂ„ har denna egenskap), blir utmĂ€rkta att ha i en mixnings/mastering-situation. Man kanske inte vill störa grannarna med samma lĂ„t vevandes 20 gĂ„nger i rad... Men en annan tanke kan samtidigt vara: Man kanske vill veta hur det lĂ„ter "i lurar" ocksĂ„... och dĂ„ Ă€r det ju helknas att ha lurar som lĂ„ter "som högtalare". Slutsats: Det Ă€r egentligen bĂ€st att ha ett ex av bĂ„de Sennheiser Hd250 Linear II och av UltraSone 650 ProLine. đ Som sagt, en test av frekvensgĂ„ngen för dessa lurar, med sĂ„ liten avvikelse i dB som möjligt vore inte helt fel... :musik Redigerat 21 april 2006 av musik
Claes Holmerup Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Det dĂ€r med "surround" Ă€r mest marknadsföringstrams - men Proline750 (och den öppna modellen av samma lur, Proline2500), nĂ€rmar sig faktiskt högtalarlyssning enligt min mening, nĂ€r det gĂ€ller upplösning och ljudkvalitet - men man hör förstĂ„s fortfarande stereobilden extra tydligt, precis som i alla lurar... Proline650 har jag inte haft tillfĂ€lle att testa, men Proline750 och Proline2500 har jag köpt för att behĂ„lla i min egen studio - och HFI-650 har jag sedan tidigare, som ersĂ€ttning för Sennheiser HD280 Pro, eftersom HFI-650 har lika bra upplösning som HD280 Pro, men nĂ„got bĂ€ttre bas - och sitter dessutom skönare... Mycket nöjd med dem ocksĂ„. đ Redigerat 21 april 2006 av Claes
Violiner Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Riktigt bra lurar: Sennheiser HD650... Skillnaden mot HD280 PRO m fl i positiv riktning Àr ganska avsevÀrd trots att dessa Àr mycket bra lurar... (Dvs om du inte ska ha dem till medlyssning vid sÄngpÄlÀgg, dÄ passar de inte eftersom de Àr öppna. Men i övrigt Àr det de bÀsta lurar jag lyckats hitta.)
Mr Keys Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 KĂ€r sjĂ€lv med HD250II, slutna.....Men vi anvĂ€nder dom nĂ€stan uteslutande i inspelningssammanhang nu....det var lĂ€nge sedan jag mixade nĂ„tt i dom...anvĂ€nder dom ibland som rerferenslyssning(du vet, nĂ€r man lyssnar i alla lyssningar man kommer över), och nĂ€r en mix Ă€r generellt bra i alla lyssningar, Ă€r det lite vass diskant/brlijans i dom lurarna.....men dom Ă€r vĂ€ldigt bra i basen Ă€r min uppfattning. đł
Florian le Sage Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 ULTRASONE 2500, lÀgg ner resten... och som Claes sÀger ( och tack för tipset frÄn början) Àr de det nÀrmaste man kan komma en högtalarlyssning överhuvudtaget! UTAN TVEKAN GRABBAR!!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.