Jump to content
Annons

Sennheiser HD250LinearII eller UltraSone 650 Pro

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tvekar i hörlursvalet. Problemet Àr att hitta en affÀr som har lurarna inne sÄ man kan lyssna. Helst bÀgge samtidigt i en 1-till-1-test. Det handlar om Sennheiser HD250 Linear II eller en UltraSone 650 ProLine.

KIkade i Studio nr. 2-2005. GÄr man efter testpanalens bedömning i tidningen sÄ fÄr Sennheiser HD250 Linear II höga betyg, medan UltraSone 650 ProLine fÄr kritik för onaturligt ljud, hÀngmattekaraktÀr o.s.v.

Tittade runt pÄ pris för dessa bÀgge modeller igÄr och fann dÄ att Sennheiser gÄtt ned frÄn 2100 SEK till 1487 SEK som billigast, medan UltraSone legat kvar pÄ samma nivÄ, 2700 SEK, i över ett Är. Tar man hÀnsyn till priset och tror pÄ panelen sÄ blir ju valet vÀldigt lÀtt, men...

...finns det nÄgon med erfarenhet av just dessa tvÄ modeller och har en annan Äsikt? UltraSone 650 HFI (1700 SEK) anses av vissa ha en viss hÀngmattekaraktÀr, men att det skulle gÀlla Àven för 650 ProLine-modellen? Dessutom, jag vill kunna avgöra det sjÀlv! Smaken Àr olika och det handlar om vilken referens man s.a.s. omedvetet ligger inne med. En hjÀlp skulle vara om nÄgon oberoende mÀtt upp frekvensgÄngen för Sennheiser HD250 Linear II och för UltraSone 650 ProLine och med max +/- 3dB avvikelse, helst med 0.5 dB och 10 dB avvikelser ocksÄ... Finns det nÄn sÄn test, istÀllet?

😏

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat (redigerat)

PrissĂ€nkningen pĂ„ Sennheiser-lurarna kanske Ă€r en indikation pĂ„ att de har varit för dyra - och att de har fĂ„tt anpassa sig till verkligheten...? 😏

Ultrasone har snabbt blivit mina favoritlurar.

För stunden, sĂ„ har Fitzpatrick rea sĂ„ att man kan fĂ„ en Proline750 för 1995:-, i stĂ€llet för en tusenlapp högre. Ett riktigt fynd!!! 😄

Proline650 ligger pÄ 1895:- under rean, men jag tror att det Àr klart lönt att lÀgga en hundring till och fÄ Proline750.

Det kan vara brĂ„ttom att bestĂ€lla (hos vilken handlare som helst - och alltsĂ„ inte bara hos mig... 😆 ), eftersom rean bara omfattar de som finns pĂ„ lager nu...

Du hittar förresten mina personliga Ă„sikter om nĂ„gra olika lurar, pĂ„ mitt recensionsforum. 😄

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Det dÀr att man hör ljudet snett framifrÄn i UltraSone, som de kallar Surround nÄnting, verkar lite intressant. DÄ skulle det tydligen bli lite mer som att lyssna pÄ högtalare istÀllet för "i lurar", dÄ ljudet kommer snett istÀllet för rakt in i öronen. Den första tanke man slÄs av dÄ Àr ju att UltraSone ProLine 650/750, eller varför inte den andra serien...650 HFI (som ocksÄ har denna egenskap), blir utmÀrkta att ha i en mixnings/mastering-situation. Man kanske inte vill störa grannarna med samma lÄt vevandes 20 gÄnger i rad...

Men en annan tanke kan samtidigt vara: Man kanske vill veta hur det lÄter "i lurar" ocksÄ... och dÄ Àr det ju helknas att ha lurar som lÄter "som högtalare".

Slutsats: Det Àr egentligen bÀst att ha ett ex av bÄde Sennheiser Hd250 Linear II och av UltraSone 650 ProLine.

😏

Som sagt, en test av frekvensgÄngen för dessa lurar, med sÄ liten avvikelse i dB som möjligt vore inte helt fel...

:musik

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Det dÀr med "surround" Àr mest marknadsföringstrams - men Proline750 (och den öppna modellen av samma lur, Proline2500), nÀrmar sig faktiskt högtalarlyssning enligt min mening, nÀr det gÀller upplösning och ljudkvalitet - men man hör förstÄs fortfarande stereobilden extra tydligt, precis som i alla lurar...

Proline650 har jag inte haft tillfĂ€lle att testa, men Proline750 och Proline2500 har jag köpt för att behĂ„lla i min egen studio - och HFI-650 har jag sedan tidigare, som ersĂ€ttning för Sennheiser HD280 Pro, eftersom HFI-650 har lika bra upplösning som HD280 Pro, men nĂ„got bĂ€ttre bas - och sitter dessutom skönare... Mycket nöjd med dem ocksĂ„. 😏

Redigerat av Claes
Postat

Riktigt bra lurar:

Sennheiser HD650...

Skillnaden mot HD280 PRO m fl i positiv riktning Àr ganska avsevÀrd trots att dessa Àr mycket bra lurar...

(Dvs om du inte ska ha dem till medlyssning vid sÄngpÄlÀgg, dÄ passar de inte eftersom de Àr öppna. Men i övrigt Àr det de bÀsta lurar jag lyckats hitta.)

Postat

KĂ€r sjĂ€lv med HD250II, slutna.....Men vi anvĂ€nder dom nĂ€stan uteslutande i inspelningssammanhang nu....det var lĂ€nge sedan jag mixade nĂ„tt i dom...anvĂ€nder dom ibland som rerferenslyssning(du vet, nĂ€r man lyssnar i alla lyssningar man kommer över), och nĂ€r en mix Ă€r generellt bra i alla lyssningar, Ă€r det lite vass diskant/brlijans i dom lurarna.....men dom Ă€r vĂ€ldigt bra i basen Ă€r min uppfattning. 😳

Postat

ULTRASONE 2500, lÀgg ner resten...

och som Claes sÀger ( och tack för tipset frÄn början)

Àr de det nÀrmaste man kan komma en högtalarlyssning överhuvudtaget!

UTAN TVEKAN GRABBAR!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.