Jump to content
Annons

Metal!?


crazycama

Recommended Posts

Annons

Ät metal, sov metal, drick metal, läs metal, skriv metal, skit metal, andas metal, injicera metal.... Ja, någonstans där får man allt börja serru´... Till slut så blir du metal och lyckan är gjord.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra metal kan göras på många sätt.

Beror lite på vad du menar med bra metal.

Ministry har en del bra Metal låtar, dock så är det mer åt industriell metall

men de kör typ ett o samma riff en hel låt.

Sen har t,ex Pantera när det begav sig, där har vi ett riffande i stort sett hela tiden så där är det bara att öva på gitarren...

Många bygger runt melodi etc, många efter riff etc etc...svårt att beskriva hur du gör bra Metal. Det finns så mycket bra metal idag så...huuuga 😳

Men bäst metal gör du nog genom att försöka vara nyskapande vilket lär vara nog så svårt idag men det går säkert med lite fantasi.

Bra metall är helt enkelt bara bra.

Annars är D O L:s beskrivning/inlägg ganska bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ett ganska vitt begrepp numera, metal alltså. Men lite allmänt är väl att man inte ska låta för nöjd med tillvaron både i text och musik.

Många band använder sig ju av bluesskalan för både riff och melodi, där kan du ju utforka ett tag... men det roligaste är väl om du leker helt fritt och inte håller dig i ngn tonart... då utvecklar du sså småningom ett eget sound. Återanvänd liknande intervall och konstiga motstämmor och dyl. alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens tips för att göra bra metall: lyssna på annan musik också.

Det är nämligen ofta så att de grupper som verkligen lyckas göra riktigt bra låtar ofta lyssnar på helt annan musik än de gör själva.

Annars är det nog som någon sa ovan: öva, öva mer, gör om, gör rätt, öva, och öva mer. Efter en 5-10 år brukar de flesta ha lyckats få till det. Oavsett musikstil lär man sig inte knepen på ett par veckor.

Och sno andras trick! Läs tidningar, lyssna på musik.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag tycker det är viktigast att skita (i) metall för att få bra metall! (bästa tipset hittils)

🙂

På allvar, som ung gosse hemma hos mamma hade jag en egen toalett. Där hade jag en bärbar "ghettoblaster", typ mekanisk, inkopplad i uttaget till lampan. Då ,man tände lampan, startade musiken alltså automatiskt. I kasettspelaren fanns Twisted Sister. Hur metall det är, vet jag ju inte, men detta ledde till stor succé bland de som visiterade toaletten (efter första gången blev det oftast många besök). I varje fall så skets det alltså metall då i varjefall.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

och gitarrljudet; spretigt vasst, som ett rakblad.

Undrar vilken typ av metal det är? För jag får för mig att det är rätt kompakt till skillnad från många andra stilar och ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sätter i EMG-81:or i guran, kopplar in den i en Marshall, fixar så att gainen går till 11, Fetta på med presence och mellanregister, fixar ett lågpassfilter och en hockeyklubba på kompressorn, stämmer ner till C....

Köper nitbälten, mkt dödskallar, trycker upp plektrum med nån evil logga på och lyssnar på R. Rhoads, Zakk och Vivian Campbell

Sen är du hemma

Det var så jag gjorde........... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som sagt, metal är ju jävligt brett. Vill du låta som Deicide, Saxon eller Blind Guardian? Din fråga är lite märklig -- det är ju som att fråga hur man gör en bra pop- eller rocklåt.

Som AndyPandy sa tror jag att det är bra att lyssna på mycket annan musik så att man inte bara står och stampar i gamla trötta poser. Entombed utnyttjade medlemmarnas disparata influenser på ett snyggt sätt under Nicke-eran.

När det gäller texter ska du väl skriva det du vill berätta för lyssnaren? Ingen annan kan väl veta vad just du vill säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips: Man stämmer ner guran och skriker så att grannarna vaknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätter i EMG-81:or i guran, kopplar in den i en Marshall, fixar så att gainen går till 11, Fetta på med presence och mellanregister, fixar ett lågpassfilter och en hockeyklubba på kompressorn, stämmer ner till C....

Köper nitbälten, mkt dödskallar, trycker upp plektrum med nån evil logga på och lyssnar på R. Rhoads, Zakk och Vivian Campbell

Sen är du hemma

Det var så jag gjorde........... 😆

julli-worthy.gifjulli-worthy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur gör man?

Hur får man till en bra metal-låt?

Vill ha tips både på musiken och texter.. 😆

(är trött orkar inget längre inlägg 😄 )

Om du undrar över hur man skriver en låt kan jag föreslå denna ordning:

Intro/Riff

Riff

Pre-vers

Vers

Refreng

Vers 2

Riff

Refreng

Solo

Refreng

Vers 3

outro

(Vet ej om de är detta du menar men endå de kanske hjälper)

jag är öppen för förslag om ordningen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Skriva bra musik lär man sig inte på en dag...

Men lite tips:

*Träna, öva, träna, öva...

*Lyssna mycket på musik och försök "förstå" musiken.

Tänk på hur låtarna byggs upp. Om du hör nått i en låt som låter bra, tänk inte bara "det där lät bra", försök förstå varför det lät bra.

*VIKTIGT: Ha tålamod! Man lär sig som sagt inte på en dag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man till en bra metal-låt?

Övar.

Oväntat svar, Dana! 😆😉 Men som sagt det är det enda som gäller. Det ju inga genvägar till det perfekta ljudet, då'rå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...