Jump to content
Annons

Allround-ljudkort?


tardwe

Recommended Posts

Hej,

Jag har börjat spela in lite smått men har stora problem att få synk i Cubase.

Det blir en fördröjning på det jag spelar in kontra det jag spelar upp, så allt låter sjukt.

Jag har förstått att det troligtvis har med ljudkortet att göra (ett SB Live!), då datorn borde räcka till (P4 2GHz, 512MB).

Problemet är att jag använder min dator till annat än musik (t ex spel) och vill därför ha ett kort som är dugligt till både och (Surround osv är inte nödvändigt).

Vad väljer man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Komplettera datorn med ett audiokort av lämplig kaliber för dina finanser och de krav du ställer på det, så slipper du kompromissa. 🙂

Själv kör jag med ett RME Hammerfall9652 och ett SB Live i min maskin - och det fungerar klockrent i alla lägen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Laddade hem nya drivrutiner till mitt SB Livekort från Asio for all och de funkar skapligt, tack Majken.

Ska installera ett nytt kort från M-Audio snart men tills vidare var d helt ok!

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Hammerfall9652 och ett SB Live

Vad vinner du på att köra dubbelt, Claes?

Det jag vinner på dubbla ljudkort är att jag har ett separat ljudkort för systemljud, spel och liknande - så att inte audiokortet behöver hantera sådant också. Annars är det ju normalt lämpligast att stänga av systemljuden i en musikmaskin just av den anledningen - men när Windows har ett eget ljudkort att leka med, så uppstår inga problem någonstans. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför står det "ASIO4ALL: Audio device already in use! (MS GS Wavetable SW Synth active?)" när jag försöker använda den som Asiodriver i Cubase?

Ingen aning. Har du verkligen avinstalerrat de gamla drivrutinerna? Creative kör ju med en massa kladdiga filer och det är inte alls säkert att alla försvinner när man väljer att avinstallera de via kontrollpanelens "lägg till/ta bort program".

Ett annat alternativ är att drivrutinerna faktiskt körs igång av ett annat program innan du startar cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför står det "ASIO4ALL: Audio device already in use! (MS GS Wavetable SW Synth active?)" när jag försöker använda den som Asiodriver i Cubase?

Ingen aning. Har du verkligen avinstalerrat de gamla drivrutinerna? Creative kör ju med en massa kladdiga filer och det är inte alls säkert att alla försvinner när man väljer att avinstallera de via kontrollpanelens "lägg till/ta bort program".

Ett annat alternativ är att drivrutinerna faktiskt körs igång av ett annat program innan du startar cubase.

Jag har inte avinstallerat det. Men det värsta är om det inte funkar :S Men på vilket annat sätt kan jag avinstallera det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...