Jump to content
Annons

Effektiv/snabb inspelning...


Chris

Recommended Posts

Undrar lite hur ni andra jobbar när ni ska spela in ert material.

Jag har märkt att jag ofta tappar suget efter ett tag om jag ska hålla på och överarbeta allt. Känns ibland som att själen förloras lite på vägen på nåt sätt. Det är ju den där spontaniteten som ger gnistan! Har ni nåt bra tips att dela med er av för en "bra" inspelning? Jag tänker då på instrumentinspelningar i första hand.

Sen fastnar jag ofta i frågor kring hur jag skall arrangera spektaklet. ("Skit också, det hade varit bättre att dela upp versen lite så att man inte når refrängen för snabbt") Mycket ångest här som ni märker 😕

En låt kan man ju klä i så många olika skruder att alla idèer ibland knäcken på mig. ("I andra versen ska Hammonden komma in lite svagt tillsammans med en till gitarr...hmm..vänta nu, är det inte bättre att använda pianot där så att det blir lite mer..." 😉 ) Allt för att hitta det som ger låten det där "lilla extra".

Brukar ni spela in alla idèer som dyker upp i skallen, rakt av, och sedan utesluta vissa delar (kasnke rentav hela spår) vid mixningen senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svår fråga!

Ofta vet jag ganska precis vad jag är ute efter och gör nya takes till jag blir nöjd.

Andra gånger har jag instruerat gitarristen att "låta som Paul Simon" 😉 och sparat massor av tagningar jag pillat ihop i efterhand.

Vet inte vad som är bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...