Jump to content
Annons

Trummor i Sonar?


rock strongo

Recommended Posts

Annons

Sonar har ju en "drum map" (i pianorullefönstret, högerklicka på pianot så kommer det upp lite olika alternativ), men då krävs det ju att man har nån trum-modul/VSTi att skicka MIDIt till...

Jag gör precis som du, exporterar från FL. 🙂

Det ska ju förresten gå att köra FL som DXi/VSTi eller via ReWire, men det har jag inte testat.

Edit: Annars finns det säkert andra sätt också, men jag tror att de inbegriper nån trum-plugg av nåt slag hursomhelst...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar följer ju med TTS (heter den väl) Dxin som har trummor enligt GM standarden. Annar får man använda valfri sampler/trumsampler/trummaskin.

En drummap gör man för att du i pianorullen skall veta var dina olika trumljud ligger. Om du väljer midikanal 10 i din midikanal så öppnar sig pianorullen automatiskt som ett drumgrid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut enklase sättet måste väl vara att rita in trummorna i pianorullen...? 🙁

Ja, jag kör med piano roll, d.v.s. DFHS -> ReWire -> Piano Roll, och det fungerar kanon för mig. Jag ändrar konstant i mina trumspår så att importera trummor i WAV-format är för tidsödande, särskilt då jag vill ha ett spår per mikrofon (kagge, virvel, hh etc.) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Det absolut enklase sättet måste väl vara att rita in trummorna i pianorullen...? 😉

Ja, jag kör med piano roll, d.v.s. DFHS -> ReWire -> Piano Roll, och det fungerar kanon för mig. Jag ändrar konstant i mina trumspår så att importera trummor i WAV-format är för tidsödande, särskilt då jag vill ha ett spår per mikrofon (kagge, virvel, hh etc.) 🙂

En fråga bara, vad är DFHS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut enklase sättet måste väl vara att rita in trummorna i pianorullen...? 😉

Ja, jag kör med piano roll, d.v.s. DFHS -> ReWire -> Piano Roll, och det fungerar kanon för mig. Jag ändrar konstant i mina trumspår så att importera trummor i WAV-format är för tidsödande, särskilt då jag vill ha ett spår per mikrofon (kagge, virvel, hh etc.) 🙂

En fråga bara, vad är DFHS?

Drum kit from hell superior

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...