Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Uppvuxen som jag är på Miami Vice och dess grymma soundtrack skulle jag vilja testa att spela lite med den typen av sound som Jan Hammer har. Nu vet jag att han är en av de skickligaste keyboardisterna i världen, och jag kan inte ens drömma om att spela som honom.

Men: man kan ju leka lite.

Vad jag förstår så använde Jan mycket FM-synthar på den tiden, bl a Yamaha DX7mkII. Finns det nåt sätt att få liknande ljud i Reason? Jag tänker främst på de feta, vassa ljuden, som låter "bwoam", typ. 😆

PS. Jag har inte ens Reason än! Men jag funderar på att skaffa. Måste undersöka innan jag köper.

Annons
Posted

JH's solo-lead ljud kommer från en mini-moog som körs igenom en filter (också byggd av Moog), sedan en delay och till sist en kompressor. Fan som jag är så har själv tagit fram flera JH liknande sound i Reason (så det går) och faktiskt i GarageBand också! Kult med skrikiga mini-moog ljud ur en 800 kronors program 😆

Jag är också en JH-fan - som kanske förstås -, har varit sedan första Mahavishnu-skivan i början av 70-taletkom tills då Miami Vice tiden.

Vill man ha sitt lystmäte av Jan så är det hans solo-skiva "Seven Days" som gäller, annars så skivan "Spectrum" eller den gruppen som JH satte ihop; Hammer. Eller varför inte inspelningarna med Jeff Beck.

http://www.janhammer.com/

nu blev det inte så mkt om Reason, men va f-n . . 🙂 det är Jan Hammer vi talar om!!

Posted

Tack!

Jag tänkte kanske inte direkt på det gitarr-aktiga ljudet (i MV themen är det ju så likt gitarr att man (läs: jag), ända tills för ca ett år seden trodde det var riktig gura), utan mer på det som är "atmosfäriskt" och han spelar ackord med. Jag har lyssnat på en mjukvaru FM-synth på Native Instruments hemsida. Där finns ett exempel som heter "six string" som är åt det hållet jag vill. 😏 Kan det göras?