Jump to content
Annons

Fender vs. Squier


Snow Brigade

Recommended Posts

Den här frågan har säkert diskuterats innan, jag har sökt lite men inte hittat nåt direkt, så arkebusera mig om jag nöter gammal skåpmat.

Tycker det börjar bli dags att begrava min gamla tråkiga Epiphone. Jag skulle vilja ha en Fender, men problemet är att en Mexico inte känns så vansinnigt lockande. Och sen börjar dom där små-stegs-spökena göra sig påminda: steget från 5000 till 7000 kr är inte så stort o s v, och sen är man uppe i 12000 kr och undrar hur man ens började fundera på nåt i den prisklassen.

Sen slog det mig, att jag kan ju lika gärna köpa en Squier för typ 1800 spänn. Hur stor är skillnaden mellan en Squier i den prisklassen och, säg, en Fender Mexico i 5000 kr-klassen?

Givetvis kan jag ju sticka och provspela, vilket jag tänker göra, men finns det nån anledning att verkligen verkligen undvika en Squier? Jag inser ju att dom inte kan leva upp till en riktig Fender, men om man har en bra förstärkare och lite goa pedaler, och köper några hyfsade mickar till gitarren, kan man inte leva med en Squier då? Vad som helst är ju fan bättre än min Epiphone med EMG-mickar....

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog prova andra märken än fenders egna "kopiemärke" squier om jag va intresserad av ett billighetsmärke. det känns som om det ligger i deras intresse att hålla en markant kvalitetsskillnad mellan sina egna kopior o originalprodukterna. En annan tillverkare har ju bara intresset att göra så bra kvalitet till så lågt pris som möjligt. Jag har en J&D- bas som jag är väldigt nöjd med med tanke på vad jag fick betala för den. Jätteskön att spela på men mickarna håller definitivt billighetskvalite men det spelar inte mig så stor roll då jag mest spelar distad crustbas. Provspela allid i förstärkare o jämför med dyrinstrumenten så att du hör skillnaden i ljudet så hittar du säkert nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

little_arnis (oregistrerad)

Squier är väll sjyssta grejer. Men ta en koll på Mexico Classic serien. Inte allt för dyra och grymt sköna. Mycket sjysstare än American Standard. Då har du en kanon gitarr för runt 7000- 8000 tusen spänn. Men en Squier blir juså klart mycket blilligare ändå. Fördelen med Squier jämfört med Epiphone är att de håller stämningen mycket bättre.

Classic strata

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en FERNANDEZ-strata av Nysse på St:Eriksplan för några år sedan,klart bästa kopian enligt honom jämte Peavey men jag gillade den här bättre,alla gitarrister som varit i min studio blir förtjusta och förvånade...pröjsade 3600:- då---1997 😄

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

little_arnis (oregistrerad)

är mekaniken dålig brukar gitarren ha svårt att hålla stämningen. Speciellt vid mycket strängbändningar och svaj. Har du inget behov av svaj så köp en telemodel så slipper du svajproblemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender blir mindre ostämd och låter bättre helt enkelt.

Bättre hals, stall, svaj, stämskruvar mm. Känn

på baksidan på halsen på en Squier så förstår

man. Sedan finns det förstås olika prisklasser

på Squier också. Men då kan man lika gärna köpa

en Fender.

Betr skillnaden mellan American och Mexico:

När det gäller Mexico serien så görs alla delar (kropp,hals mm)

i USA där man sedan skickar delarna till Mexico

för ihopsättning och tuning. Det som dock skiljer mellan

American och Mexico är stämskruvarna framförallt.

American modellen monteras och eftercheckas i USA

därav priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Ska man ha en Squire värd att spela på så är det "standard" serien som man ska inrikta sig på alt. dyrare gitarrer (fast då kan man lika gärna köpa en Fender). 😮

Squire "Affinity" går fetbort! Har en tele från den serien och den suger rejält. Stämskruvarna och mickar är under all kritik. Det är nog bara Neville som är sämre tror jag. 😉

Jag har också ägt en Jagmaster Standard och det var en rejäl skillnad mellan telen och den. Nu bytte jag iof stämskruvar och mickar ändå vilket enbart förbättrade helheten. Men det är inget som behövs egentligen.

Jag tycker att Mexicostratorna är bra. Sämre än japanska Fender men helt ok till det priset man betalar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar du bara nya gitarrer nu?

Jag har haft både fender och squier, båda bra, ingen kostade mer än 7.000.

Har även spelat på en mängd mindre bra fender och squier, Leta enstaka ex och häng

inte upp dig på märket om det kan funka med beggad gura oxå.

Själv spelar jag på Fernandes strata för 3.000 nu, urbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här frågan har säkert diskuterats innan, jag har sökt lite men inte hittat nåt direkt, så arkebusera mig om jag nöter gammal skåpmat.

Tycker det börjar bli dags att begrava min gamla tråkiga Epiphone. Jag skulle vilja ha en Fender, men problemet är att en Mexico inte känns så vansinnigt lockande. Och sen börjar dom där små-stegs-spökena göra sig påminda: steget från 5000 till 7000 kr är inte så stort o s v, och sen är man uppe i 12000 kr och undrar hur man ens började fundera på nåt i den prisklassen.

Sen slog det mig, att jag kan ju lika gärna köpa en Squier för typ 1800 spänn. Hur stor är skillnaden mellan en Squier i den prisklassen och, säg, en Fender Mexico i 5000 kr-klassen?

Givetvis kan jag ju sticka och provspela, vilket jag tänker göra, men finns det nån anledning att verkligen verkligen undvika en Squier? Jag inser ju att dom inte kan leva upp till en riktig Fender, men om man har en bra förstärkare och lite goa pedaler, och köper några hyfsade mickar till gitarren, kan man inte leva med en Squier då? Vad som helst är ju fan bättre än min Epiphone med EMG-mickar....

alltså, du ska ju köpa ett instrument som du trivs med. om du inte känner någon skillnad (att fender är bättre än squire) så köp den som är billig och som du själv gillar.

det är ett jättetråkigt svar, men faktiskt det som borde avgöra vad du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en röst på Fernandes Strata-kopia. Har ingen aning om de fortfarande tillverkas, men när jag testade tre olika ex i slutet av nittiotalet tyckte jag att de både lät och kändes mycket bättre än Fenders nytillverkade gitarrer. Priset låg då på ca 3000:-

Borde gå att hitta begagnad för halva priset. Kolla gitarrplanket:

http://www.gmf.se/forum/default.asp

Edit: Hittade den här stratan på planket (bytta mickar)

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, du ska ju köpa ett instrument som du trivs med. om du inte känner någon skillnad (att fender är bättre än squire) så köp den som är billig och som du själv gillar.

det är ett jättetråkigt svar, men faktiskt det som borde avgöra vad du köper.

Jag håller med, men det kan ju finnas faktorer som man - som ej hyperinsatt ljudnisse - ej känner till eller kan ta hänsyn till vid provspelning. Att mekaniken i en Squier är sämre och att det påverkar stämningen är kanske inget jag skulle märka om jag testar en gitarr. Kvalitén i det långa loppet likaså etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, du ska ju köpa ett instrument som du trivs med. om du inte känner någon skillnad (att fender är bättre än squire) så köp den som är billig och som du själv gillar.

det är ett jättetråkigt svar, men faktiskt det som borde avgöra vad du köper.

Jag håller med, men det kan ju finnas faktorer som man - som ej hyperinsatt ljudnisse - ej känner till eller kan ta hänsyn till vid provspelning. Att mekaniken i en Squier är sämre och att det påverkar stämningen är kanske inget jag skulle märka om jag testar en gitarr. Kvalitén i det långa loppet likaså etc.

det har du rätt i.

mitt råd är att den som ska köpa elgitarr bör akta sig för allt för billiga gitarrer med floyd-rose. budgetvarianter av dessa stall slits snabbt ut och sedan håller de inte stämmingen längre.

stämskruvar är jag inte så orolig för, för de brukar inte slitas så snabbt, dessutom är det inte speciellt dyrt att byta till mer exklusiva om man önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Fender American och det är helt klart så att det är riktigt bra kvalitet på delarna i den även om jag funderar på att byta till lite hetare mickar än de som sitter i som standard (som det för övrigt absolut inte är något fel på - vill bara ha lite hetare, bluesigare mickar).

Hade en japantillverkad Fender tidigare som jag sålde för ett antal år sen - något som jag förbannat mig för många gånger sedan dess. Kvaliten på den gitarren var mycket bra.

Om jag skulle köpa en idag och inte ville ta klivet upp på en amerikan (går på ca. 9000 om man köper från Thomann) så skulle jag se om det går att få tag på en japantillverkad Fender någonstans. Annars hade jag nog föredragit Fenders Mexikanare framför Squiren av den enkla och infantila anledningen att jag vill att det ska stå Fender på gitarren - eftersom jag inte hade råd med en Musicman Silhouette special.

Jag tror att Thomanns Texas special strat är en mycket bra gitarr som dessutom har Fenders Texas special mickar som är väldigt bra. Rätt pris också tycker jag - 4404 :-. Den är nog mexikotillverkad gissar jag på - det står inte på thomanns sida vad jag kan se.

Thomann Texas Special Strat

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en röst på Fernandes Strata-kopia. Har ingen aning om de fortfarande tillverkas, men när jag testade tre olika ex i slutet av nittiotalet tyckte jag att de både lät och kändes mycket bättre än Fenders nytillverkade gitarrer. Priset låg då på ca 3000:-

Borde gå att hitta begagnad för halva priset. Kolla gitarrplanket:

http://www.gmf.se/forum/default.asp

Edit: Hittade den här stratan på planket (bytta mickar)

Köpte den faktiskt.

Är mycket nöjd. 😆

Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul det här. jag kan inte låta bli att påminna mig intervjun med Yngwie i P3 nångång tidigt 80-tal. Intervjuaren frågade varför han spelade på Fenderstrata:

- De är snygga. Egentligen är de dåliga gitarrer; dålig mekanik, svårspelade, dålig ton, kassa mikar... usla på att hålla stämning... men de är snygga. Jag spelar på dem för att de är snygga.

***

(psst. jag hävdar alltså inte min ståndpunkt, jag är "stratamänniska" själv)

Kul att du blev nöjd med Fernandezen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Hittade den här  stratan på planket (bytta mickar)

Köpte den faktiskt.

Är mycket nöjd. 😆

Tack för tipset.

Kul att vara till någon hjälp! 😉

Lät du humbuckern sitta kvar eller monterade du dit originalmickarna?

Humbuckern är kvar, men jag ska nog byta den så småningom, men jag är inte så vass på det där så jag ska se om jag kan få nån att göra det åt mig. Eller lära mig. Vill nog helst ha single coil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du absolut skall ha en ny gitarr så tycker jag du skall avstå från Squire, dessa är inte detsamma som äkta fender...

Om du däremot letar begagnat så kan du hitta riktigt fina squiremodeller men var då noga med att det är de Japantillverkade. Dessa japansquires är faktiskt riktigt bra och ligger inte långt under USA fender i kvalitet men som sagt de blir svårare och svårare att få tag på iom att fler och fler börjar att upptäcka hur bra de var...

Det finns också en annan lite gömd skatt i fendersortimentet och de är fenders japanserie, detta är altså inte squire utan vanliga fender som är tillverkade i japan, kavalitetsmässigt så övertäffar dessa fendersmexiko serie och de är dessutom ofta rätt billiga på begagnatmarknaden. Mitt tipps är således att ifall du är ute efter fender eller squire och vill ha så bra kvalitet som möjligt för så lite pengar som möjligt så kolla efter japanserierna eller leta efter ett annat märke typ Fernandes...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du absolut skall ha en ny gitarr så tycker jag du skall avstå från Squire, dessa är inte detsamma som äkta fender...

Om du däremot letar begagnat så kan du hitta riktigt fina squiremodeller men var då noga med att det är de Japantillverkade. Dessa japansquires är faktiskt riktigt bra och ligger inte långt under USA fender i kvalitet men som sagt de blir svårare och svårare att få tag på iom att fler och fler börjar att upptäcka hur bra de var...

Det finns också en annan lite gömd skatt i fendersortimentet och de är fenders japanserie, detta är altså inte squire utan vanliga fender som är tillverkade i japan, kavalitetsmässigt så övertäffar dessa fendersmexiko serie och de är dessutom ofta rätt billiga på begagnatmarknaden. Mitt tipps är således att ifall du är ute efter fender eller squire och vill ha så bra kvalitet som möjligt för så lite pengar som möjligt så kolla efter japanserierna eller leta efter ett annat märke typ Fernandes...

Som du ser ovan så har jag redan köpt en Fernandes. 😄

Men tack för tipsen ändå, det har alltid ett värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Om du absolut skall ha en ny gitarr så tycker jag du skall avstå från Squire, dessa är inte detsamma som äkta fender...

Om du däremot letar begagnat så kan du hitta riktigt fina squiremodeller men var då noga med att det är de Japantillverkade. Dessa japansquires är faktiskt riktigt bra och ligger inte långt under USA fender i kvalitet men som sagt de blir svårare och svårare att få tag på iom att fler och fler börjar att upptäcka hur bra de var...

Det finns också en annan lite gömd skatt i fendersortimentet och de är fenders japanserie, detta är altså inte squire utan vanliga fender som är tillverkade i japan, kavalitetsmässigt så övertäffar dessa fendersmexiko serie och de är dessutom ofta rätt billiga på begagnatmarknaden. Mitt tipps är således att ifall du är ute efter fender eller squire och vill ha så bra kvalitet som möjligt för så lite pengar som möjligt så kolla efter japanserierna eller leta efter ett annat märke typ Fernandes...

Det finns dom som menar (och jag tar inte ställning här...) att Squire-strattorna från 82 (japan) är de bästa strattor som gjorts efter 1965. Har också polare som jämfört sina 62:or med min Squire 82 och sagt att min är lika bra 😄

Betalade 3.600 1982 för min...men det är några år sedan.

Enligt branchfolk går den i dag på en 8-10 lakan.

Så håll i era gamla japan-Squires eller sälj dom dyrt!! Om tio år är dom rariteter! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du absolut skall ha en ny gitarr så tycker jag du skall avstå från Squire, dessa är inte detsamma som äkta fender...

Om du däremot letar begagnat så kan du hitta riktigt fina squiremodeller men var då noga med att det är de Japantillverkade. Dessa japansquires är faktiskt riktigt bra och ligger inte långt under USA fender i kvalitet men som sagt de blir svårare och svårare att få tag på iom att fler och fler börjar att upptäcka hur bra de var...

Det finns också en annan lite gömd skatt i fendersortimentet och de är fenders japanserie, detta är altså inte squire utan vanliga fender som är tillverkade i japan, kavalitetsmässigt så övertäffar dessa fendersmexiko serie och de är dessutom ofta rätt billiga på begagnatmarknaden. Mitt tipps är således att ifall du är ute efter fender eller squire och vill ha så bra kvalitet som möjligt för så lite pengar som möjligt så kolla efter japanserierna eller leta efter ett annat märke typ Fernandes...

Det finns dom som menar (och jag tar inte ställning här...) att Squire-strattorna från 82 (japan) är de bästa strattor som gjorts efter 1965. Har också polare som jämfört sina 62:or med min Squire 82 och sagt att min är lika bra 😱

Betalade 3.600 1982 för min...men det är några år sedan.

Enligt branchfolk går den i dag på en 8-10 lakan.

Så håll i era gamla japan-Squires eller sälj dom dyrt!! Om tio år är dom rariteter! 🙂

Det där har jag också hört. Har själv en japantillverkad Squire precisionbas från tidigt sjuttiotal. Gubbarna på Twang blir alltid lyriska om man drar in med den dit och vill gärna byta till sig den mot någon godbit - men jag vägrar sälja 😳 Bättre instrument får man leta efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ny medlem här men...

Har en gammal Fender ´79 strata som jag ägt sen den var ny och så har jag en Squier silver series från 92-93. Efter att jag bytt ut hela elektronik paketet på Squiern (CS Texas specials, CTS pottar, Fender american pup selector, switchcraft jack) så låter F..n i mig Squiern lika bra som den gamla Stratan! Resten av Squiern håller väldigt hög kvalitet, grover stämmissar, stålsadlar till stallet bensadel, alkropp (visserligen fyra delad men..), Lönnhals med rosewood bräda... så det kan ju inte bli fel!

Med andra ord, i fallet med silver series Squierarna (konstigt ord!) så är det bara elektroniken som inte är up to date!

Jag har också haft en affinity strat made in China och den lät riktigt fint unplugged men den sög vad gäller elektronic, mickar, stall, sadlar etc. Konstigt nog så hade den Grover kopior till stämissar som var riktigt bra.

Alltså, de Squierar som är (var) tillverkade i Japan är faktiskt riktigt bra och som några sagt här tidigare så var de från början av 80-talet i JV och SQ serierna i paritetet eller till och med bättre än dåtidens Fendrar och börjar bli samlarobejekt nu!

Holmis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu skall jag gå emot de mesta i denna tråden

Många underskattar squier, men faktum e att en squier som är byggd i usa, ihopsatt i kina låter mist lika bra som en USA-strata för 7000kr

Det beror bara på lönerna från dom som har byggt dem

man kan få en grymt bra squier för 2.500 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...