Jump to content
Annons

Inspelning av leslie


mösken

Recommended Posts

Annons

finns bara ett sätt:

2 st sm 57 eller andra,även kondingar men samma modell på varsin sida om roterande hornet-EJ i motvindriktningen så du får blåsljud in i mickarna-hajar du?

(panorera ut valfritt beroende på övrig ljudbild)

vill man kan man även sätta en mick på baselementet/tumlaren för fullrangesound...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian har helt rätt...

Men, jag tycker absolut du ska ha en mick i botten oxå...

Just det här men vindljud kan också vara kul så länge det inte blir missljud, och jag tror att det var det Florian var ute efter...

Ibland kan på och av funktionen till ett lesley ge störningsljud under inspelningen, prova att plugga in i en annan strömkrets i sådana fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har en hyfsad bild av vad du menar. Det som jag har att tillgå är: En rörmick av fabrikat som jag inte minns, två röde nt5, en sm57, en b57a, Diverse andra saker som jag inte tror kan komma till användning. Skolans studio är en aning begränsad ibland 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har en hyfsad bild av vad du menar. Det som jag har att tillgå är: En rörmick av fabrikat som jag inte minns, två röde nt5, en sm57, en b57a, Diverse andra saker som jag inte tror kan komma till användning. Skolans studio är en aning begränsad ibland 🙂

Hejsan,

Det låter ju topp det där, sätt bandmiken så nära basrotorn du kan, men så långt från förstärkdel och/eller motor det går, använd sedan rödemikarna till topprotorn, i varsin hörna diagonolt mot varandra så att säga:

__x <--- mikrofon

[O] <--- Leslie

x <--- mikrofon

Du kan också placera rödemikarna "framför" diskantrotorn i en mer klassisk "A-B" uppsättning med mikarna vinklade snett inåt rotorn litegrann.

[O] <--- Leslie

x_x <--- mikrofoner

pass på så det inte blir för stark signal in i dem bara, men det borde inte vara något att oroa sig direkt över, i värsta fall kan du väl dämpa dem?

Nu har du ett leslie med både mysig botten och en möjlighet att sprida stereobilden efter önskemål.

Lycka till!

Redigerat av Headmaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...