Jump to content
Annons

Stämma en mandolin


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej igen.

Är det någon här som är haj på att lira mandolin? Jag fick ärva en gammal mandolin-paddel av min farfar när han gick bort och nu är jag sugen att byta dess rostiga strängar mot nya och använda den på en låt som jag håller på att lira in... Problemet är dock... Jag vet inte hur fanstyget skall stämmas.. Någon som vet vilka toner de 8 stängarna skall ha vid en normal standardstämning?

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns väl flera olika stämningar om jag inte minns fel beroende på vilken sort det är såg det på nåt mandolinställe på nätet. Min gamla Levin (en ganska liten mandolin typ skolmandolin) stämmer jag som en fiol tror jag, kommer inte ihåg vilka toner kan kolla och komma tillbaka imorgon.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

toiletbrush deluxe (oregistrerad)
Burnin Sven Postat den 4 April 2006, 20:56

  Det finns väl flera olika stämningar om jag inte minns fel beroende på vilken sort det är såg det på nåt mandolinställe på nätet. Min gamla Levin (en ganska liten mandolin typ skolmandolin) stämmer jag som en fiol tror jag, kommer inte ihåg vilka toner kan kolla och komma tillbaka imorgon.

Göran 

jepp, köpte en beggad levin, förskte stämma den i "normal" stämmning, hann dra av två strängar innan jag började mistänka att nått inte stod helt rätt till, den hänger på väggen nu, jävla skräp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan vad synd dom låter inte så tokigt dom där levinarna dom kan vara orealistiskt dyra i butik bara. Såg nån gammal Levinare på Börsen för tusenlappen kanske två om jag inte minns fel och det är nog att ta i en femhundring borde nog räcka. Fick min gratis från en skola som skulle slänga dom. Ni vet dataåldern ungarna lirar Hardcore och hiphop finns ingen som vill lira mandolin längre.

Kollade på nätet och det verkar vara GDAE man pratar om eller om du vill att den ska låta lite mörkare så blir det FCGD. Det beror väl också på vilken tonart låten ligger i, kan ju vara bra med F ibland och ibland G som lägsta. Mandolinstämning verkar var anpassad efter att funka bra med fiol. Man får väl utgå från högsta tonen kan jag tro för att hitta rätt så man inte knäcker strängarna.

Lägger på en länk till en mandolinsite.

http://www.mandolin-player.com/instruments...in/tunings.html

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Denna tråd ligger väl ändå fel??! Avdelningen för mjukvaruinstrument... För det var väl en riktig mandolin?

Hursomhelst, nån sa att man stämmer EE-AA-DD-GG. Så långt är jag med, men ska man verkligen stämma E som först låga E (på gitarren) och sträng nr 2 som höga E (på gitarren). Hur gör man då sedan med A D och G. Det finns ju inte motsvarande på en gitarr.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh fan... Nu e jag helt förvirrad... Kan jag stämma mandolinen enligt följande...

Översta sträng par = Hög E och låg E (Oktav)

2á strängpar = Hög A Låg A (Oktav)

3 strängpar = D samma ton

4 strängpar = G samma ton

????

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh fan... Nu e jag helt förvirrad... Kan jag stämma mandolinen enligt följande...

Översta sträng par = Hög E och låg E (Oktav)

2á strängpar = Hög A Låg A (Oktav)

3 strängpar = D samma ton

4 strängpar = G samma ton

????

Ser ut som du vänt på steken..

Såhär ska det vara. Förvirringen kanske började med att nån nämnde ljusaste sträng som nr 1 (vilket för övrigt är vanligt).

Uppifrån och ned..

Tjock/Upp

G

G (ibland en oktav upp)

D

D (ibland en oktav upp)

A

A (samma oktav)

E

E (samma oktav)

Tunn/Ned

Link to comment
Dela på andra sajter

En Gitarr upp och ned alltså...:-)

Jag vet att denna tråg ligger fel och egentligen så skulle jag sluta här, men jag har en till fråga... Kan ni ha överseende?

Jag har som sagt ärvt denna mandolin av min farfar och jag undrar om strängar till denna fortfarande görs. Vid stallet sitter stängarna fast i en stålögla som är en del av den ena änden på strängen.. Ser mandolinsträngar ut på det sättet eller är det en utgående strängtyp? Mandolinen är en Crafton Från Göteborg Musik Verkstäder... Måste vara från 30-40 talet tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare en bas upp o ned 😆 .

Mandolin-instrument stäms i kvinter och gitarrer stäms i kvarter därför blir det detta uppochned-förhållande.

Jaa, klart det görs mandolinsträngar. Och precis som du skriver är det "loop end" som är vanligast. Bara att knalla till en välsorterad musikaffär eller snoka upp på nätet och lägga en beställning.

Kör hårt! Mandolin är ett underskattat instrument.

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Högsta tonen är alltid den ljusaste (eller om man vill högsta tonen) och man nämner strängarna när det gäller olika varianter av stämningar i ordning från den mörkaste tonen dvs. grövsta strängen. Kolla in länken som jag la på längre upp i tråden där står en massa bra mandolininfo.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Angående Mandolin...Har en Levin som jag bytt strängar på och är tacksam för alla stämningstips som redovisats, men på min mandolin är stallet löst (justerbart). Hur går man tillväga vid stämning när stallet sitter löst? Har det nåt med intoning att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Samma som på alla stränginstrument dvs. intonering flashiolett på tolfte sen jämför med nedtrycksträng på samma band ska bli lika, kör med stämmapparat. Grundmät för hand, samma avstånd från sadel till tolfte som från tolfte till stall.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan rolig stämmning som "normalt sett" används på Irlänsk Bouzouki, och av en hel del countryfigure är A D A D. Så har jag en av min stämd. Utmärkt för dronnspel. Den mesta folkmusik passar denna stämmning bra till. Rätt så coolt att spela på en vanligt stämd på ett annat spår oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
En annan rolig stämmning som "normalt sett" används på Irlänsk Bouzouki, och av en hel del countryfigure är A D A D. Så har jag en av min stämd. Utmärkt för dronnspel. Den mesta folkmusik passar denna stämmning bra till. Rätt så coolt att spela på en vanligt stämd på ett annat spår oxå.

Har du nått man kan lyssna på låter intressant.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan även stämma den D-A-D-G (högt till lågt).. också en sjysst stämning.. tycker jag iaf.

Eller "Tarzan-stämningen" E-A-E-A

🙂

Tror även att mensurlängden på mandoliner är 320 mm (alltså, längden mellan stall och sadel).

Mvh/

Banjo-Ludde

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en enkel googlesökning... här är lite intressanta länkar kanske?

Sida med information och tips för mandoliner och banjos [engelska]

Gamla Aopteket? Vet ej riktigt vad det är, men fanns massor med olika mandoliner och förklaringar hur de var stämda (inte exakta hrz-tal)

Jag känner lite gitarrbyggare som även bygger mandoliner, hör av dig om du behöver tips och små reparationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en enkel googlesökning... här är lite intressanta länkar kanske?

Sida med information och tips för mandoliner och banjos [engelska]

Gamla Aopteket? Vet ej riktigt vad det är, men fanns massor med olika mandoliner och förklaringar hur de var stämda (inte exakta hrz-tal)

Jag känner lite gitarrbyggare som även bygger mandoliner, hör av dig om du behöver tips och små reparationer.

Gamla Apoteket..

Det är instrumentmakaren Ola Söderström som håller till där... Han gör (och reparerar) mycket bra instrument

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...