Jump to content
Annons

dagens andra problem


progg

Recommended Posts

Ok ok jag är grym nybörjare på det här så försök håll ut!

Har tre tracks för närvarande varav ett är ett VST-instrument med enkla kommandon. Dvs endast vilka toner den ska spela samt längden på dom. I början på vissa takter så väljer den att inte spela upp två av fyra toner av nån anledning. Jag har ingen aning om vad som skulle vara ett passande sökord för just det här problemet så jag hoppas jag inte tagit upp ett ämne som disskuterats tidigare!

/ progg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har tre tracks för närvarande varav ett är ett VST-instrument med enkla kommandon. Dvs endast vilka toner den ska spela samt längden på dom. I början på vissa takter så väljer den att inte spela upp två av fyra toner av nån anledning.

detaljpetter [:rolleyes:] frågar: är det ett vst-instrument som du har "fått in" i PT genom VST2RTAS? för då kan det vara själva konverteringen som har blivit fel, du bör ha den nya versionen av FXpansions vst2rtas. (annars så heter det bara virtuellinstrument - PT's format är RTAS)

med kommandon så menar du midi-information? kommandon är det man gör med tangenttryckningar typ Cmd S eller Ctrl S etc.

det kan bero på att tonerna inte börjar exakt på taktens början, det kan också beror på hur många toner är instrumentets polyfoni inställd på (samt använder).

ps: DetaljPetter är ett uttryck för att det korrekta användandet av tekniska termer vid frågeställningar ska - så gott det går - användas (för att det blir så mkt enklare att förstå frågan och då ges också möjligheten till ett korrekt svar) samt att stödja och inspirera alla att försöka göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är igenom senaste VST2RTAS som jag kör.

Jo MIDI-information menade jag. Andra dagen jag håller på med det här så jag har lite att lära =)

Du nämner polyfoni. Det är 5 toner samtidigt genom hela låten men när beatet kommer igång (se skärmdumpen här nedan) så försvinner två toner ut i tomma intet =(

"det kan bero på att tonerna inte börjar exakt på taktens början". Jag förstår inte hur det skulle orsaka ett sånt här problem.. Är det nåt jag bör veta?

Skärmdump: http://progg.starbase.se/test.jpg

Har även wrappat om för att se om det funkar bättre men det återstår fortfarande samma problem dessvärre.

Jag ska bli bättre på att förklara problemen också =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är igenom senaste VST2RTAS som jag kör.

Jo MIDI-information menade jag. Andra dagen jag håller på med det här så jag har lite att lära =)

Du nämner polyfoni. Det är 5 toner samtidigt genom hela låten men när beatet kommer igång (se skärmdumpen här nedan) så försvinner två toner ut i tomma intet =(

"det kan bero på att tonerna inte börjar exakt på taktens början". Jag förstår inte hur det skulle orsaka ett sånt här problem.. Är det nåt jag bör veta?

Skärmdump: http://progg.starbase.se/test.jpg

Har även wrappat om för att se om det funkar bättre men det återstår fortfarande samma problem dessvärre.

Jag ska bli bättre på att förklara problemen också =)

Skumt...

..och du är säker på att det inte ligger dubbla "notes" där, dvs samma toner två gånger ? dvs 2x4

Har du testat med Xpand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt...

..och du är säker på att det inte ligger dubbla "notes" där, dvs samma toner två gånger ? dvs 2x4

*rodnar*

Det verkar som om det var det som var problemet ja. Nu låter det som så som det borde. Får verkligen tacka för att ni lärt mig nåt nytt hehe. Det uppskattas verkligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att det löste sig.

det där med toner från början: jag har upplevt det att ibland om man har en loop gående så tar den iland inte med sig toner om de inte börjar ifrån taktens början, och inte strax innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att det löste sig.

det där med toner från början: jag har upplevt det att ibland om man har en loop gående så tar den iland inte med sig toner om de inte börjar ifrån taktens början, och inte strax innan.

Ok tack! Jag ska ha det i åtanke om liknande problem dyker upp. Uppskattar verkligen svaren jag får på detta oliiiiiiidligt bra:iga forum. Som nybörjare har jag verkligen lärt mig mycket här. Om ni har några mer newbie-fällor som man kan tänkas falla i så ut med språket! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...