Jump to content
Annons

Behöver en bra kondensatormikrofon


Hagelberg

Recommended Posts

Hej allihopa,

Har tänkt införskaffa mig en bra kondensator-mikrofon för inspelning i min hemmastudio (främst gitarr och sång, men även klarinett i vissa fall). Såg att det fanns en liknande tråd tidigare, men jag är mer intresserad av att få reda på bra modeller från olika tillverkare. Det är en ren djungel när man surfar runt på nätet!

Vad jag förstått behöver man även ha en mic-preamp när man har en kondensator-mick. Några tips där också?

Vore kul om någon som nyligen köpt en mick kunde tipsa mig....

Eller någon som är allmänt kunnig. :rolleyes:

Om det går att hitta både en bra mick och preamp för under 2 lakan vore det jättebra... det är ungefär så mycket som jag är beredd att ge för det hela...

Tack på förhand!

Mvh

Hagelberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

... för att inte tala om Line Audio Design CM2. 2-pack för 1795:- hos Jam! Låter kalasbra. Jag använder en billig Behringermixer som preamp. Kanske inget för finsmakaren i och för sig...

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

TSM MT87s sägs ju som sagt va prisvärd, har själv en Röde NT1, skulle förslå att du köper en liter mixer m inbyggt mikpre, typ behringer UB502 (o allt vad de heter) , allt för under 2000, definitivt !

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en ADK Vienna Edition. Varmt och mysigt ljud. Är mycket nöjd!

Vill å det starkaste varna för preamparna i små, billiga mixrar. Risken för brus är äverhängande. Köp en micpreamp från till ex A.R.T. Funkar bra, utan brus, till bra pris. Akta dig för mixerbord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla råd... riktigt sugen på den där TSM-micken... har letat information på internet om den, men hittar inte företagets hemsida... Är det jag som är dålig på att söka kanske?

Mixerbord är tyvärr lite out of the question, bor i student-rum (12 kvadrat... 😏) - därför: några tips på prisvärda preamps?

Mvh Hagel

Link to comment
Dela på andra sajter

På min testsite finns det ljudexempel att hämta på en ganska rejäl hög olika micar - så kan du avgöra själv. 😏

Den mic i det lägsta prissegmentet som hittills har imponerat mest på mig, är Studio Projects B1.

Angående TSM, så finns det inget företag som heter så - utan det är Luthmans eget märke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

ADK A51 är helt ok...jag har alltid varit nöjd med inspelningarna på den. Under 1000 kr är det ett av de bästa valen, tillsammans med en Behringer Mic100 preamp har du ett absolut dugligt paket för under 1500 spänn. Detta borde duga för heminspelning ett tag. Men det är ju som med resten av riggen, det mesta tröttnar man på efter ett tag

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör även här på TSM MT87. Jag tycker den är hur bra som helst, speciellt väldigt tydlig.

Gör sig väldigt bra med akustisk gitarr samt så klart för sång.

Köp derämot en micpreamp (med rör) så du får lite värme.

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...