Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

TÀnkte köra ovanstÄende processor, men jag Àr lite nyfiken om nÄgon annan har samma propp och vilket moderkort ni anvÀnder för en stabil konfiguration.

Mao socket 939 PCI-Express

Redigerat av Kryckan
Annons
Postat
TÀnkte köra ovanstÄende processor, men jag Àr lite nyfiken om nÄgon annan har samma propp och vilket moderkort ni anvÀnder för en stabil konfiguration.

DÄ tror jag du ska satsa pÄ ett ASUS A8V K8T800PRO.

Postat (redigerat)
Har du provat eller hur kommer det sig att du rekomenderar just det kortet?

Det Ă€r det moderkortet som Majken alltid nĂ€mner nĂ€r det gĂ€ller stabila AMD-lösningar. 😳 Och, nej, jag har inte testat det sjĂ€lv... Ă€n. 😄

EDIT: SÄg att du precis Àndrat ditt första inlÀgg. Det moderkortet som jag nÀmnde har inte PCI-express, "bara" 1x AGP och 5x PCI.

Redigerat av BaldByChoice
Postat

Det tror jag ocksĂ„ att du ska göra och jag skriver faktiskt detta inlĂ€gg pĂ„ just ett sĂ„nt moderkort 😳

Det kan fungera bra med nyare Nforce4 moderkort men generellt sett leder det till mer problem Àn det Àr vÀrt. Med andra ord Àr det Àldre Nforce3 eller K8T800 chipsetar som gÀller. Stabilast pÄstÄs Asus A8V ofta vara och utöver problem med ett brÄkigt grafikkort sÄ har mitt fungerat finfint.

/Majken

Postat (redigerat)

Jaha, dĂ„ mĂ„ste jag nalla trĂ„den igen 😳 . Jag Ă€r ju pĂ„ gĂ„ng att köpa en ny dator ocksĂ„, om jag fĂ„r sĂ„lt min Aw4416 nĂ„n gĂ„ng. Har kollat mycket pĂ„ Baldbychoice's Ny dator trĂ„d. Jag har ett M-Audio Firewire 410 och lĂ€ste pĂ„ Nuendo.com:

Cons:

A8V may have issues with firewire Audio interfaces

Är det nĂ„gon som har nĂ„n erfarenhet av detta? Det skulle ju vara rĂ€tt surt att köpa en ny dator pga strul med den nuvarande och fĂ„ problem pĂ„ en gĂ„ng.

*edit* Àndrade lite.

Redigerat av Bone
Postat
Fast hos datorbutiken sÄ finns detta kort endast med AGP, plus att den inte fixar X2 utan endast enkelkÀrna.

Och dÄ Àr allt som det ska vara. Det Àr AGP versionen du bör skaffa och inte PCI-Express. Beroende pÄ om det Àr en musikdator eller en speldator med nÄgra musikprogram som du bygger sÄ kan pci-express vara ett alternativ. Vet du sÀkert att du aldrig kommer att köra UAD-1-kort och dylikt och inte har nÄgra problem att jobba med en lite högre latency, runt 10ms sÄ kan systemet fungera bra.

Men sÄ fort du kryper ner i riktigt lÄg latency vid hög belastning eller jobbar med flera processorkort sÄ kommer du dock sannolikt att stöta pÄ trÄkiga problem. Om du inte ska spela spel pÄ datorn sÄ Àr chansen kanske ganska stor att du har ett AGP-grafikkort liggande. Mitt rÄd skulle dÄ vara att köpa ett A8V-moderkort och vÀnta ett halvÄr för att se vad som hÀnder och eventuellt uppdatera till ett nyare moderkort nÀr och om problemen Àr ÄtgÀrdas.

Lustigt nog sÄ Àr Athlon64 X2 snabbare Àn Intels PentiumD trots att de körs pÄ tvÄ Är nyare moderkort med snabbare minnen.

/Majken

Postat

Bone: Jag tror att vi har ett Firewire 410 hĂ€r pĂ„ redaktionen, jag skulle kunna frĂ„ga en snĂ€ll redaktör om jag kan lĂ„na hem det och testa en snabbis. Endera nu de nĂ€rmaste dagarna eller i helgen. Jag har Ă€ndĂ„ varit lite sugen pĂ„ att benchmarka med kortet eftersom jag sett att andra anvĂ€nt det som referens 🙁

/Majken

Postat
Bone: Jag tror att vi har ett Firewire 410 hĂ€r pĂ„ redaktionen, jag skulle kunna frĂ„ga en snĂ€ll redaktör om jag kan lĂ„na hem det och testa en snabbis. Endera nu de nĂ€rmaste dagarna eller i helgen. Jag har Ă€ndĂ„ varit lite sugen pĂ„ att benchmarka med kortet eftersom jag sett att andra anvĂ€nt det som referens 😳

/Majken

Jaaaaa, om det gĂ„r skulle det vara guld. 😛 (fanns det en mer obscen smiley sĂ„ skulle jag anvĂ€nda den)

Postat
Det kortet klarar ju dock inte X2. Inte sÄ mÄnga AGP som fixar det.

JodĂ„, det gör det visst det 😛 - DĂ€remot kanske Datorbutiken inte uppdaterat sin text, men se till sĂ„ att det Ă€r ATX modellen och inte den lilla mATX modellen.

Asus A8V K8T800 Àr faktiskt det enda AGP-moderkort som AMD sjÀlva rekommenderar, eller har Ätminstone varit det.

/Majken

Postat

Just A8V (med "bara" AGP och allt...) Àr ett av de kort som jag skulle kunna tÀnka mig att anvÀnda till en dual core-maskin. Den blir dÄ snabbare Àn "motsvarande" Intel-burk...

Se bara till att du bestĂ€ller ett kort som Ă€r uppdaterat för X2 processor. Äldre varianter ( som tydligen de som Datorbutiken har pĂ„ lager dĂ„ ) klarar inte dubbla kĂ€rnor, i alla fall inte utan en uppdatering av BIOS.

A8V Àr ocksÄ ett kort som enligt uppgift skall klara UAD-1 utan problem. Bara det...! ;-)

Det finns ocksÄ en rad "gammaldags" PCI-platser pÄ A8V-kortet vilket ger plats för ljudkort, eventuella Firewirekort och inte minst flera UAD-1 kort.

Att kortet "bara" har AGP Àr ingen nackdel för en musikdator som inte behöver det allra vÀrsta grafikkortet utan i stÀllet nÀstan mÄr bÀttre av ett Àldre och flÀktlöst AGP-kort...

Postat

Nej jag tyckte bara att AGP var svÄrt att hitta sÄ jag fastnade nog i tanken. FrÄn början var jag inne pÄ att köra AGP dÄ mitt Matrox G550 har varit stabilt. Men datorbutikens kort var ju betecknade pÄ det sÀtt Majken beskrev dvs utan m'et, men det skulle ÀndÄ inte vara kompatibelt med X2?

Postat

Jo de Àr kompatibla med X2 men precis som Violiner skriver sÄ kan du bli tvungen att uppgradera BIOS. Med andra ord kan det vara hjÀlpsamt att ha en diskettstation med en bootdisk som innehÄller afudos och ett nytt bios som bÄda finns att hÀmta pÄ asus hemsida.

/Majken

Postat (redigerat)

Precis som Majken sÀger! Det funkar finfint med A8V och X2. Jag kör sjÀlv pÄ exakt den konfigurationen efter Majkens tips. Asus A8V och X2 4400+ alltsÄ... och det funkar klockrent kan jag sÀga. Kolla lite pÄ DUC oxÄ för mer info angÄende detta om du vill. Det gjorde jag och det löste mina frÄgetecken angÄende grafikkort bla. MÄnga dÀr kör pÄ Asus N6600 sÄ jag slog till pÄ en sÄnt ocksÄ och det flyter pÄ bra Àn sÄ lÀnge. MÄnga andra kör med Matrox korten med lyckade resultat.

Jag köpte mina grejer pÄ Dustin och mitt moderkort kom med senaste BIOS sÄ det var bara att tuta och köra, (2.19 tror jag det var).

Lycka till!

EDIT: Akta dig för SATAII bara. Vanliga SATA diskar funkar bra med A8V. PÄ DUC vet jag för övrigt en kille som kör exakt denna konfiguration med 002r och tvÄ UAD-1 kort. Kolla lite dÀr hur han har löst det hela med firewire kort osv...

Redigerat av sixpakk
Postat (redigerat)
Tacl för tipset om SATA II. Hade en sÄdan pÄ listan.

CL2.5 eller CL3 pÄ 2x1024Mb minnen? Har aldrig fattat vad det stÄr för, och lite googlande hjÀlpte mig heller inte.

Kolla den dÀr lÀnken. DÀr stÄr vilka minnen som officielt stöds av moderkortet. Jag vÄgade aldrig chansa och köpte 4st 512 Kingston men förmodligen sÄ funkar Àven 2st 1024 moduler. Vette fan vad det Àr för skillnad med olika cas men som jag fattat det Àr det bÀttre med mindre...

http://se.asus.com/460/download/products/478/478_10.pdf

Redigerat av sixpakk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.