Jump to content
Annons

Format för låtar


Recommended Posts

Jaja.....gnäll på mig... 😆

Men jag är ny här.

Har en liten ballad på G, som jag snart skulle vilja ha lite opinions om...

Men - ladda upp i mp3-format..? Eller vad?

/Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

.mp3 är ju det vanligaste, eftersom det är en rätt bra kompromiss mellan ljudkvalitet/filstorlek. Andra alternativ är .ogg och .wma t ex, men kan inte rekommendera nåt av dom för att lägga upp på ett forum faktiskt - ogg är egentligen bättre än mp3 (både kvaliteten och politiskt/ideologiskt, eftersom det är open source osv), men oggspelare har fortfarande för liten spridning för att alla som vill ska kunna lyssna. Och wma är ett bökigt (och jämfört med både ogg och mp3 ett dåligt) format som är hårt kopplat till Microsofts mjukvara, vilket gör att t ex jag som sitter med Mac inte kan lyssna på det alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

.mp3 är ju det vanligaste, eftersom det är en rätt bra kompromiss mellan ljudkvalitet/filstorlek. Andra alternativ är .ogg och .wma t ex, men kan inte rekommendera nåt av dom för att lägga upp på ett forum faktiskt - ogg är egentligen bättre än mp3 (både kvaliteten och politiskt/ideologiskt, eftersom det är open source osv), men oggspelare har fortfarande för liten spridning för att alla som vill ska kunna lyssna.

På pc går det dock finfint att lyssna på ogg-filer i Windows Media Player, möjligtvis efter att ha laddat hem en codec. Men jag håller med om att mp3 nog är bäst eftersom det är mest spritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Winamp kör ogg out-of-the-box. Vad annat vill man ens använda (om man då vill köra mediaplayer av masochistiska skäl, får man det lätt att funka det också). Lägger man upp ogg på t.ex sin hemsida, kan man väl lägga in en länk till ogg-codecen.

Så sant, det finns väl realplayer och nån apple-grej nuförtiden, men då får man väl skylla sig själv. Kör man dem, så lär man inte vara så hemskt ogg-intresserad heller tror jag.

Thomas-utan-fördomar-och-annat-tjafs

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vill man att flest människor ska kunna lyssna utan att installera codecs eller spelare så är det MP3 som gäller. Komprimera dem då gärna i 192kbps så du inte förlorar allt för mycket i kvalité.

Brukar föredra ogg för eget bruk men ska man lägga upp på forum och dylikt är det enklast med mp3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha....tack ör snabba svar.

Men...jag tycker att ner man kör en mix down på mp3, så blir ljudkvaliten rätt pissig?

Ex: den låt jag håller på med blev typ 300kB i mp3, men nästan 26 Meg i Wave?

:rolleyes:

Tilägg: jag kör fn fripassagerarversionen Cubase LE

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kör ut wav från cubase, pyssla till mp3 med nånting som kan det riktigt bra. Med LAME kan man ju ställa in alla möjliga parametrar för kvalitet förutom bitraten (påverkar hur länge codecen t.ex processerar grejen i kodningsfasen, vilket kan öka kvaliteten betydligt trots att du får vänta nå minut längra innan konversionen är klar)

Själv kör jag LAME med följande parametrar: -q 0 -b224 -c -p

Edit: rekommenderar MultiFrontend för alla slags konverterare/codecs, där kan man köra flac och allt möjligt annat skit också på samma gång.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

oooo...tänkte väl att man ska använda nåt annat än Cubase för att konvertera till Mp3....

Lame? Finns det en nerladdnigsbar sw-verson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ju ställa in vad du villa ha för komprimeringsgrad på filen. 192kbps 44.1khz är ju en ganska bra balans mellan storlek och kvalité.

Du ser vad van JAG är vid sånt här....hähä...

Link to comment
Dela på andra sajter

yes sir

oki! thnx!!

Vet inte ens om jag v å g a r lägga ut den här.....Det är en rå (RÅ!) 1:a inspelning - utan effekter, mixning or what so ever... Inga omtagningar,

Dessutom min FÖRSTA inspelning ever....

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämplig kvalitet/storlek på en MP3 fil brukar vara 192 Kb/S 44.1 khz.

Den absolut lägsta kavlitén du bör använda om du ska dela med dig en fil för att få synpunkter på är 128 Kb/S.

Bästa programvaran för att konvertera WAV till MP3 enligt min mening är

Winlame som är gratis.

Men som andra sagt här ovan.. OGG är bättre än MP3.. men tyvärr inte lika spridd ännu. Så håll dig till MP3 så länge. 😳

Har du Windows MediaPlayer ver 10 i din dator kan du använda den också.. Gå in i menyalternativet "Verktyg" och sedan "alternativ" där ska du klicka på fliken "Kopiera musik" och bläddra fram "mp3" i valet "format:" Dra i spaken nedanför för att välja den kvalité du vill ha.. Jag rekomenderar dock 192 kbit/s som lägsta kvalitet.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Lämplig kvalitet/storlek på en MP3 fil brukar vara 192 Kb/S 44.1 khz.

Den absolut lägsta kavlitén du bör använda om du ska dela med dig en fil för att få synpunkter på är 128 Kb/S.

Bästa programvaran för att konvertera WAV till MP3 enligt min mening är

Winlame som är gratis.

Instämmer!
Men som andra sagt här ovan.. OGG är bättre än MP3.. men tyvärr inte lika spridd ännu. Så håll dig till MP3 så länge. 😆
Äsch... Winamp spelar ogg, iTunes spelar ogg, jag är tämligen säker på att foobar spelar ogg osv.

Men jag skulle hellre föredra aac framför ogg. 😲

(Musikspelaren i min mobil tar aac och mp3 men inte ogg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ju ställa in vad du villa ha för komprimeringsgrad på filen. 192kbps 44.1khz är ju en ganska bra balans mellan storlek och kvalité.

Ja, om man nu envisas med att konvertera ljudfilen till CBR (Constant Bit Rate). 😕

VBR (Variable Bit Rate) tycker jag är att föredra. 😳

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har för mig att VBR understöds ganska dåligt i hårdvaruspelare? (typ bärbara mp3 etc.)

Rätt eller fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att VBR understöds ganska dåligt i hårdvaruspelare? (typ bärbara mp3 etc.)

Rätt eller fel?

Många läser VBR, men gör det inte bra. Ofta blir det glitchljud i avkodningen då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många läser VBR, men gör det inte bra. Ofta blir det glitchljud i avkodningen då och då.

Möjligtvis om det är en "äldre" mp3-spelare. De som kommit det senaste året eller så ska kunna läsa VBR. I de flesta fall finns ju även firmware för att uppgradera spelarna. 😄

EDIT: Tänkte du på din mobil nu igen, Linus? 😳😕

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Tänkte du på din mobil nu igen, Linus? 😄😉

😄

Nej, jag tänkte faktiskt på Creative och Kendo och andra enklare mp3-spelare... 😄

Men visst har jag råkat ut för glitch nån gång på min mobil också, fast inte VBR-relaterat då jag själv kör CBR på mina mp3:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...