Jump to content
Annons

Kompressorfråga


kräl (oregistrerad)

Recommended Posts

kräl (oregistrerad)

Hej!

Hur gör jag för att en kompressor ska ta emot inputs från till exempel en kick, men påverka t. ex. bara en softsynth? Är detta möjligt?

Jag vill uppnå någon sorts extrem "duckningseffekt".. Är jag tillräckligt tydlig?

Jag vill alltså att min softsynth ska ducka rejält varje gång kompressorn reagerar på kicken...

/C-J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kräl (oregistrerad)

Sorry, det var helt onödigt, förstod precis att det kallas sidechaining och att det fanns en jättebra tråd tre-fyra rader ner:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp sidechain! Används med fördel i riktiga svinarlåtar, som t.ex. Manfred Mann feat. The Discoboys - I Came For You! 5 promille here i come! WÖÖOUWÖ NA NA NA NA!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbaste tekniken jag kommit på är att man först sätter en peak controller på kickkanalen (ta bort mute), sen lägger du in Fruity Balance i en ledig kanal som du routar syntkanalen till (När Balance är maxad så är det egentligen 120% volym, så dra ner syntregeln lite för att undvika clipping). Sen högerklickar du på ratten i balance, väljer link to controller, väljer peak controllern sedan Inverted. Sen får du mecka lite med peak controllern tills du får soundet du vill ha!

Jag kunde aldrig uppnå önskvärt resultat med en kompressorn så jag bytte ut den mot Fruity Balance.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Snabbaste tekniken jag kommit på är att man först sätter en peak controller på kickkanalen (ta bort mute), sen lägger du in Fruity Balance i en ledig kanal som du routar syntkanalen till (När Balance är maxad så är det egentligen 120% volym, så dra ner syntregeln lite för att undvika clipping). Sen högerklickar du på ratten i balance, väljer link to controller, väljer peak controllern sedan Inverted. Sen får du mecka lite med peak controllern tills du får soundet du vill ha!

Jag kunde aldrig uppnå önskvärt resultat med en kompressorn så jag bytte ut den mot Fruity Balance.

Då har jag en snabbare; automatisera en volymsänkning -tar ca 10 sekunder.. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbaste tekniken jag kommit på är att man först sätter en peak controller på kickkanalen (ta bort mute), sen lägger du in Fruity Balance i en ledig kanal som du routar syntkanalen till (När Balance är maxad så är det egentligen 120% volym, så dra ner syntregeln lite för att undvika clipping). Sen högerklickar du på ratten i balance, väljer link to controller, väljer peak controllern sedan Inverted. Sen får du mecka lite med peak controllern tills du får soundet du vill ha!

Jag kunde aldrig uppnå önskvärt resultat med en kompressorn så jag bytte ut den mot Fruity Balance.

Då har jag en snabbare; automatisera en volymsänkning -tar ca 10 sekunder.. :rolleyes:

Har du någon närmre förklaring på det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här; öppna .zip i fruty. Principen går så klart att använda på en kompressor, filter eller vad man nu vill..

http://www.sendmefile.com/00335149

DjRymd presenterar stolt RIKTIG SIDECHAIN för FL6:

Den här setupen postade jag i ett annat forum och kan väl posta den här också. Lägg .dll filen (det är en freeware-kompressor) i din vst folder och öppna .zip i fruity. Orkar inte skriva nån förklaring, men titta på mixerkanalerna så ser du vad som händer..

http://www.sendmefile.com/00335060

Redigerat av DjRymd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...