Jump to content
Annons

Vilken mellantrafo behövs till samplern?


Murdock

Recommended Posts

Jag har inget annat val än att exponera mina dåliga kunskaper i ellära verkar det som.

Jag har inhandlat en gammal Akai S2800 sampler för en billig penning men den går på 120V så en mellantransformator behövs. På baksidan av samplern står det att den vill ha 36W och på Claes Ohlson finner jag dessa att välja på. Vad jag undrar över är står 20VA respektive 110VA för det effektuttag som trafon max klarar av? Vad jag framförallt vill höra är att den med 20VA effekt räcker eftersom den med 110 är nästan dubbelt så dyr men ingen av mina mer elkunniga vänner har vågat säga något med säkerhet. Så.. kommer jag undan med 20VA eller inte?

Om någon har tips på andra bra ställen med billiga trafos är jag också tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nix. VA och W är i det här sammanhanget samma sak. 20VA lär nog bli väldigt varm om du försöker ta ut 36W. Tyvärr. Å andra sidan, friskt kopplat är hälften brunnet.

Be först nån som har lite kunskaper att kolla inuti burken. Akai låter rätt japanskt och i Japan kör de väl 220V trodde ja så det är inte otroligt att det går att koppla om inuti den.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Den i mitten ser ut som den jag fick med till min SQ80, fast det lär ju inte hjälpa dig nåt... 😳

Tänkte mest bara säga att den är stor som ett jävla åbäke och väger typ flera ton...!!

Har blivit tipsad om att det finns varianter som mer är i storlek som en vanlig adapter, vilket kanske kan va värt att kolla up...? Elfa har t.ex. en sån här, men jag vet inte om den är tillräckligt kraftig??

Edit: Jaha, där fick man svar på frågan, tack Trombonisten, nu vet även jag vad man har att gå på...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Nix. VA och W är i det här sammanhanget samma sak. 20VA lär nog bli väldigt varm om du försöker ta ut 36W. Tyvärr. Å andra sidan, friskt kopplat är hälften brunnet.

Be först nån som har lite kunskaper att kolla inuti burken. Akai låter rätt japanskt och i Japan kör de väl 220V trodde ja så det är inte otroligt att det går att koppla om inuti den.

Gunnar

Hur kan du veta det? VA är ett mått på den skenbara effekten och W är ett mått på reaktiva effekten så då måste man väl veta hur nätaggregatet är konstruerat fö att veta det?

Obs! ingen besserwisserkommentar, jag vill verkligen veta.. 😳

Redigerat av biggie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du veta det? VA är ett mått på den skenbara effekten och W är ett mått på reaktiva effekten så då måste man väl veta hur nätaggregatet är konstruerat fö att veta det?

Obs! ingen besserwisserkommentar, jag vill verkligen veta.. 😆

Häpp. Så fångades man med byxorna nere.

Får väl skylla på att det var på 70-talet jag sist studerade sånt här.

Och nu blir de raskt djupt tekniskt (bara varning)

OM jag minns rätt så är ljuger alla så gott dem kan. Så om nån påstår att han säljer en trafo som kan leverera 20VA så borde man fråga vid vilken lastfaktor det är räknat. Är det faktor ett så klarar den ju 20W. Är det faktor 0,6 så blir det ju bara 12W.

Dessutom, om nu burken drar 36W så borde man fråga vilken lastfaktor den har. Om det är faktor 0,8 eller så, så behövs det en trafo på 45VA.

Nu är jag ju så dum så att om jag har en burk (sampler) som drar 36W så borde det räcka med en trafo som ger 36VA. Antagligen har jag fel, trafon borde vara på mer än 36VA, hur mycket beror på lastfaktorn i både samplern och trafon. Räknar man med lastfaktor 0,9 för bägge (vilket nog är rätt rimligt), så borde trafon vara på 44VA eller lite mer.

Oavsett vilket, så räcker inte 20VA.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell och co briljerar åter. Tackar Linus. Till mitt försvar får jag säga att jag letade där faktiskt men inte lyckade hitta just den trafon. Fast det kanske är lite pinsamt att inte kunna navigera dock. =]

Angående lastfaktorn på samplern får det nog bli att ladda hem manualen eller skruva upp den. Det här med effektuttag är inte glasklart tydligen. Linus förslag funkar med största säkerhet ju så den blir det att jag köper men det vore intressant att gå till botten med frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...