Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

samma fråga som ni hört vid tusentals tillfellen =)

så kommer den i gen

jag är helt färsk i det har så vad ska jag ha för prylar ??

jag har en super lap top o min hem pc är maxad =)

fattas bara stdio prylar

Lap top = 1024 ram

amd tuion 64 MT-34 prosesor mm mm

H PC = 3 gig ram

4400x2 prosesor

OK det går o ha mer i ram =)

SÅ ?? vad ska man ha ?? MAX PRIS 10k

något med 4-8 portar 2-4 hölurar min 4 kanaler in

vad mer bör jag ha i åtanke ???

tips önskas på produckt 😛

Annons
Postat

Datorn är nog helt okey.

Vad skall du spelain?Vad för typ av musik? Skall du ha riktiga instrument, eller bara mjukvara?

Postat (redigerat)

(fins folk som kan svara bättre på vilka prylar som är bäst men här är en tumme iaf)

Ett ljudkort med flera ingångar (Jag skulle säga ett med FireWire)

Ett inspleningprogram/sequneser (Cubase är nog att rekomendera)

Kanske ett par sjyssta VST pluggar

Mixer (Behöver inte vara så jätte avancerad)

Ett par aktiva monitorer

En bra plats att rigga allt på

<edit> Nu nämde jag iofs inte vilka prylar som du skall köpa men det fins massor av info om du surfarrunt här ett tag</edit>

<edit 2> Välkommen!</edit>

Redigerat av Lådan
Postat

OK har hittat vad jag behöver 🙂

EMU 1820M blir det för mig

fungerar bara på hem pc som jag förstår=)

vet ej om jag har fel i den saken?!

tack för all hjelp=)

Postat

tjena

då du påstår att du är en gröngöling inom området men ändå har visioner (bra att du har sådana) så föreslår jag att du genast ska bege dig ut och surfa till en sida som heter www.tweakheadz.com, där hittar du allt om olika hemmastudios och hur man kopplar upp dem och mycket mycket mer. Jag har läst igenom alla klasser på den sidan och jag har lärt mig mer än vad jag visste innan.

Sedan så är det första som du måste fundera är vad det är du ska spela in och det är ju bra att du vet det. Därefter så tänk på hur många mikrofoner/kanaler som du behöver tänkas ha. Ex, trummor 6-8, bas 2, sång 1, elgitarr 1 och så håller man på. Det gäller att klä upp kostymen efter vad du har att röra dig med. I det här fallet så har du ett kanalbehov på max 16, det är vanligt. Då vet du att inte mindre än ett 16 kanalers bord ska du ha. Sedan måste ljudkortet matcha detta om du vill få in det i burken. Visst 8 kanaler funkar men det blir lättare om du slippar patcha hela tiden.

Ljudprogam: Du har flera att välja på, Cubase som har nämnts, ProTools och Cakewalk, finns andra men de tre nämnda är de största och mest använda. Viktigt är att du känner dig för så att du hittar det program som passar dig.

Generellt kan man säga så här, cubase är bra på vst och midi medan protools är bra om du ska mixa audiofiler.

Datorn ska i vilket fall som helst ha så mycket ram som det bara går och viktigt är ju så klart firewire ingång. Sedan så ska du helst ha två hårddiskar, en där du sparar alla audiofiler och en där du har windows och sådant. Visst går det med en och då kör man helst med två partitioner.

LYCKA TILL

MVH Anders

Postat
🙂 super tack =)

ska se vad jag hittar =)

BTW vad inebär ADAT LIGHTPIPE???

fins på M-Audio Firewire 1814 ljudkort m ADAT

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=475010

i vilket sammanhang har jag nytta av detta?

Som mr_chess sa i föregående inlägg så är två hårdiskar at rekomendera. Kanske tillochmed två st skärmar för att underlätta mixning osv.

Om du är helt ny inom musik borde du kanske ine köpa allt på samma gång, utan ta en bit i taget och anpassa din studio efter dina behov. Fins både en och två pojar och flickor som gått o köpt sig alla flashiga prylar bara för att.. Men sedan kommit på att dom skulle klarat sig med hälften av det dom köpt, och då sitter man med skägger i brevlådan

Om dú kan ha FireWire på din laptop beror på om du har ett FireWire kort i den (samma för din home pc).

ADAT är om jag mins är ungefär som DAT. DAT står för Digital Audio Tape, ett sorts magnetband i kassett för digital inspelning av ljud. Det används även för lagring av datafiler, till exempel för backup.

Vad ADAT är kan kan du läsa lite om i denna tråd

Postat

ADAT är ett sätt att föra över information på ett digitalt sätt. Vidare finns det i den tråd som Lådan nämner.

I ditt fall så behöver du nog inte tänka på ADAT, mer än att det är ett sätt att kunna föra in ytterligare en massa digitala kanaler. Enklast och bäst är så klart att börja med en liten skala.

Om man är helt ny på detta så ska man införskaffa sig dessa saker till en början, enligt mitt tycke:

en dator

monitorer

två skärmar

en sequencer

ett ljudkort

mikrofon

midiklaviatur

vst instruments

detta ger dig ett bra startkitt. Sedan vad du väljer att införskaffa är som jag skrivit tidigare lite tycke och smak. Varför jag väljer att ha med midiklaviatur är att det är nog ganska shysst att kunna lägga på t.ex. ett paket med stråk i bakgrunden, eller en pad, för att feta till ljudet. Behöver inte vara avancerat men ger en ytterligare dimension i sitt musikskapande.

du ska endast gå så långt till att börja med, tänk inte på akustik eller nånting sådant, införskaffa dig de här grejerna och prova och prova och PROVA! Du kommer stöta på problem men de flesta problemen har nog varit uppe här på forumet och då kan du söka svaren och sedan så måste du ju så klart ställa in allt och börja vänja dig med grejerna. När du sedan känner dig mogen för nästa steg ja då tar du det då.

Lycka Till

MVH Anders

Postat

som nybörjare behöver man inte 2 skärmar och monitorer kan man vänta lite med men bra hörlurar och en vanlig stereo kan duga till att börja med.

har emu 1820 och tycker det funkar bra. det har ju ett pcikort och funkar därför inte på den bärbara dtorn men de har ett annat ljudkort som heter 1616 (tror jag) kolla upp det också, det funkar till båda. 1024mb ram blir bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.