Jump to content
Annons

Två AMD Athlon 64 x2 ?


Frank Zappa

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa ny dator.

Jag undrar om det skulle gå att få in två dualcore processorer på ett moderkort med bra resultat.

Vilket moderkort ska det vara då, om jag vill ha två AMD Athlon 64 x2 4400+ och jag tänkte använda detta till musikproduktion.

Tjänar jag på det här eller skulle det bara skapa problem? Jag tänkte i så fall börja med en dualcore och sen uppgradera med en till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det går inte. om du ska köra två fysiska AMD CPU:er måste du köpa Opteron (dual core förslagsvis). X2 processorna fungerar endast en och en.

kolla här för en ganska bra översikt över vad som krävs.

http://forum.nuendo.com/phpbb2/viewtopic.php?t=7386

En dual dual-core maskin ger fantastisk prestanda men kostar en del extra att bygga jämfört med en "vanlig" dual-core maskin baserad på en X2 processor.

Audio Benchmarks:

http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ok. Så det är opteron som gäller. Jag såg en Mac med två dualcore, tänkte bara om det gick med pc.

Jag ska nog köra på en vanlig dualcore, det blir billigast.

Vilket moderkort ska man välja?

Jag vet att Via K8T800 pro chipset funkar bättre än Nforce4, och att man ska undvika pci-express när det gäller AMD, men jag såg en musikdator som hette Scan 3xs tror jag, i Sound On Sound som var märkvärdigt snabbare än nåt annat de testat, (Pentium kom inte ens i närheten) och det var en dualcore, ett Abit moderkort med K8T800 pro men den hade FSB frekvens på två gig och jag har bara sett moderkort med K8T800 pro med högst en gig FSB.

Innebär det att bussfrekvensen dubblas med en dualcore?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...