Jump to content
Annons

Stereomik för akustisk gitarr


mtornros

Recommended Posts

Hejsan!

Läste precis i nya numret om hur man bör stereomicka den akustiska gitarren. Innan har jag bara använt min NT1A för allting, men vart lite sugen på stereo nu :rolleyes:

Frågan är då, tycker ni att det räcker med att köpa en (1) ny mikrofon, eller bör jag köpa 2st nya av likadan modell?

Vidare i artikeln står det att man bör använda småmembrans-mickar, pga att man då får en framhävd diskant. Dock så verkar ju tanken med stereomickning bl.a. vara att man ska rikta ena micken mot lådan (basen); funkar småmembrans bra även då? 😆 Jag vill nämligen kunna använda endast gitarr & sång men ändå få en fyllig/tydlig bas, samt en tydlig krispig diskant 😄

I tidningen rekommenderar man Line Audio CM3 och Behringer C2. Tyvärr så finns ingen av dessa som gitarrspår på Claes micsite..

Frågan är alltså: bör man använda samma modell på båda mickarna, och vilken skulle då kunna passa för att få till en sjysst bas samt diskant?

TACK!!

mvh martin

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Lägg dina balobas på Line Audio CM3 tycker jag. Väldigt prisvärda micar. Funkar väldigt bra som överhängsmicar på trummor med om du skulle behöva det.

Ok, sjysst. Det verkar som om flera gillar dessa mickar. Och de tordes ge en sjysst ljud både för bas & diskant?

Jag antar att dessa mickar räknas in i budget-genren, och jag vill helst ha ett så bra acke-ljud som möjligt, framför allt för nylongitarren. Men ni tror att CM3orna funkar för detta eller? Hur mkt bättre kan det bli om jag t.ex. dubblar priset/mik?

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du kunna stereomicka, så ska du absolut ha två likadana mikrofoner, eftersom stereobilden kommer att kännas väldigt konstig annars.

CM3 finns som sagt inte med acke på testsiten, men man kan ju lyssna på karaktären på de andra inselningarna med den...

Den är väldigt lik CM2, men med lite utökat frekvensområde i basen, förbättrad off-axis respons och lite lägre brusnivå. Tycker du att CM2 låter bra på acke, så kommer du definitivt inte att bli besviken på CM3. 😮

😄 Jag såg nu att inte heller CM2 fanns med bland ljudfilerna. Förvirrad? Nä - inte alls... 🙂 Den har jag ju spelat in, så jag ska ta och leta upp filen och lägga upp under helgen.

Ett annat alternativ är Oktava MK012, som är kanonbra till det mesta. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du kunna stereomicka, så ska du absolut ha två likadana mikrofoner, eftersom stereobilden kommer att kännas väldigt konstig annars.

CM3 finns som sagt inte med acke på testsiten, men man kan ju lyssna på karaktären på de andra inselningarna med den...

Den är väldigt lik CM2, men med lite utökat frekvensområde i basen, förbättrad off-axis respons och lite lägre brusnivå. Tycker du att CM2 låter bra på acke, så kommer du definitivt inte att bli besviken på CM3. 😮

😄 Jag såg nu att inte heller CM2 fanns med bland ljudfilerna. Förvirrad? Nä - inte alls... 🙂 Den har jag ju spelat in, så jag ska ta och leta upp filen och lägga upp under helgen.

Ett annat alternativ är Oktava MK012, som är kanonbra till det mesta. 🙁

Ok, ska lyssna på Oktavan på din sida.

Har dock inte sett den i någon av dem musikaffärer jag brukar vända mig till...dvs halmén, musikpunkten, 4sound el. jam.

Vart kan jag hitta den tro, och vad går den isf på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du kunna stereomicka, så ska du absolut ha två likadana mikrofoner, eftersom stereobilden kommer att kännas väldigt konstig annars.

CM3 finns som sagt inte med acke på testsiten, men man kan ju lyssna på karaktären på de andra inselningarna med den...

Den är väldigt lik CM2, men med lite utökat frekvensområde i basen, förbättrad off-axis respons och lite lägre brusnivå. Tycker du att CM2 låter bra på acke, så kommer du definitivt inte att bli besviken på CM3. 🙁

😄 Jag såg nu att inte heller CM2 fanns med bland ljudfilerna. Förvirrad? Nä - inte alls... 😮  Den har jag ju spelat in, så jag ska ta och leta upp filen och lägga upp under helgen.

Ett annat alternativ är Oktava MK012, som är kanonbra till det mesta. 🙂

Ok, ska lyssna på Oktavan på din sida.

Har dock inte sett den i någon av dem musikaffärer jag brukar vända mig till...dvs halmén, musikpunkten, 4sound el. jam.

Vart kan jag hitta den tro, och vad går den isf på?

Var? Vem var det som tipsade om den...? 🙂

Den finns förstås hos andra än mig också, men jag vet inte vilka - utan du får nog fråga där du brukar handla, om du hellre handlar där.

Det nya priset är inte helt klart ännu, men det blir det mycket snart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, sorry 🙂 Tänkte inte på att du sålde mikrofoner också, du har mer varit den som tillhandahåller en grym gratissida 😄

Men gör så, så fort du har ett pris så får du jättegärna återkomma! Är intresserad av CM3an och Oktavan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lyssna på fler småmembranare och jämföra, så finns också Sontronics STC-1, Violet Designs Finger, sE Electronics sE2a, THE KA-04, THE KP-6M, MXL 600 och 603, Earthworks M30 och QTC1, Studio Projects C4 och ADK SC-2 på testsiten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lyssna på fler småmembranare och jämföra, så finns också Sontronics STC-1, Violet Designs Finger, sE Electronics sE2a, THE KA-04, THE KP-6M, MXL 600 och 603, Earthworks M30 och QTC1, Studio Projects C4 och ADK SC-2 på testsiten. 😄

Ok, ska lyssna på dem.

Men du Claes, jag har en tendens att glömma bort trådar så om du har lust att skicka ett PM sen med dina priser på MK012 & CM3 så vore det grymt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lyssna på fler småmembranare och jämföra, så finns också Sontronics STC-1, Violet Designs Finger, sE Electronics sE2a, THE KA-04, THE KP-6M, MXL 600 och 603, Earthworks M30 och QTC1, Studio Projects C4 och ADK SC-2  på testsiten. 😄

Ok, ska lyssna på dem.

Men du Claes, jag har en tendens att glömma bort trådar så om du har lust att skicka ett PM sen med dina priser på MK012 & CM3 så vore det grymt!

Det ska jag göra. Prisdiskussioner passar dessutom mycket bättre att ta med mail eller PM, än i forumet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Två mickar på en gitarr har ganska lite med stereo att göra. Dvs, visserligen går det ut i två kanaler men det är inte precis någon "sann" ljudbild man är ute efter. Så det funkar utmärkt med 2 helt olika mickar, bara du tycker det blir bra. Hela idén är ju närmast att det skall låta olika om de två kanalerna, och då kan det kanske bli ändå mera olika med två helt olika mickar. Bättre avgör du.

Vill du däremot göra "riktig stereo" (notera citat-tecknen) så bör man helst ha två mycket likadana mikrofoner. Allra helst små kondensatorer då. Orsaken till att jag helst har små membran är att i allmänhet så låter dessa bra även vid sidan av det som micken är riktad mot, medans stora membran kan låta rätt skumt när ljuden kommer in lite från sidan. Som alltid dock, är man beredd att betala så finns det riktigt bra stormembran också. Vid "riktig" stereo kommer en hel del av instrumenten att vara vid sidan om det som micken är riktad mot, men det skall fortfarande låta bra.

En del går så långt att de betalar extra till fabrikanten för att de skall välja ut två så lika mickar som möjligt till ett par. (Andra köpare är så dumma att de tror att serienr efter varandra innebär att mickarna är nära varandra). Det kallas för matchat par, men det är klar överkurs för vanliga dödliga.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Två mickar på en gitarr har ganska lite med stereo att göra. Dvs, visserligen går det ut i två kanaler men det är inte precis någon "sann" ljudbild man är ute efter. Så det funkar utmärkt med 2 helt olika mickar, bara du tycker det blir bra. Hela idén är ju närmast att det skall låta olika om de två kanalerna, och då kan det kanske bli ändå mera olika med två helt olika mickar. Bättre avgör du.

Vill du däremot göra "riktig stereo" (notera citat-tecknen) så bör man helst ha två mycket likadana mikrofoner. Allra helst små kondensatorer då. Orsaken till att jag helst har små membran är att i allmänhet så låter dessa bra även vid sidan av det som micken är riktad mot, medans stora membran kan låta rätt skumt när ljuden kommer in lite från sidan. Som alltid dock, är man beredd att betala så finns det riktigt bra stormembran också. Vid "riktig" stereo kommer en hel del av instrumenten att vara vid sidan om det som micken är riktad mot, men det skall fortfarande låta bra.

En del går så långt att de betalar extra till fabrikanten för att de skall välja ut två så lika mickar som möjligt till ett par. (Andra köpare är så dumma att de tror att serienr efter varandra innebär att mickarna är nära varandra). Det kallas för matchat par, men det är klar överkurs för vanliga dödliga.

Gunnar

Tack så jättemycket! Grymt svar!

Jag har som sagt en stormembranare nu, så jag tror jag tar och införskaffar 2st nya små. Köper 2 av samma modell, men skippar det där med serienumret, tvivlar starkt på att resten av min studio lever upp till sån standard hsh 😄

Och sen ska jag "bygga" ett stereostativ 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nya numret idag (jag prenumererar, så jag får vänta lite extra 😱 ) och läste Majkens inspelningstips som nämnts ovan. Plockade sedan fram Studio Inspelning Special och slog upp kapitlet om akustisk gitarr. Lars Halapi och Pontus Olsson förespråkar inte stereomickning annat än i speciella fall. Vidare föredrar de stormembranare (U67 t.ex.).

I princip rakt motsatta råd, alltså. Vem skall man tro på? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nya numret idag (jag prenumererar, så jag får vänta lite extra 😛 ) och läste Majkens inspelningstips som nämnts ovan. Plockade sedan fram Studio Inspelning Special och slog upp kapitlet om akustisk gitarr. Lars Halapi och Pontus Olsson förespråkar inte stereomickning annat än i speciella fall. Vidare föredrar de stormembranare (U67 t.ex.).

I princip rakt motsatta råd, alltså. Vem skall man tro på? 🙂

Bump. Inga kommentarer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stereomickning kan man ju göra av en ackegura - men det kommer att låta skumt om man gör fel, eftersom det är lätt att göra gitarren för bred. En gitarr än ju en enda koncentrerad ljudkälla, så det passar bäst att placera den koncentrerat i stereobilden. Om man har ett rum som låter bra, så kan man stereomicka gitarren på lite avstånd för att få med en snygg rumsklang...

Småmembranare har oftast lite mer egenbrus än stormembranare - men å andra sidan kan stormembranarna ofta vara lite krokigare i fekvensgången. Låter det bra, så gör det - och då behöver man kanske inte fundera så mycket på hur andra gör... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...