Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är just i tagen och ska köpa mig ett matchat par smĂ„ membransmickar och har hela tiden tĂ€nkt att jag ska köpa ett par Oktavor, dock har jag nu pĂ„ senare tid

börjat snegla Ă„t ett par lineaudio cm3. Är det nĂ„gon som har nĂ„got bra argument varför jag ska vĂ€lja nĂ„gon? eller nĂ„got argument varför jag inte ska vĂ€lja nĂ„gon?

Kanske tillochmed finns nÄgon som har erfarenhet av bÄda?

Tacksam för svar

... och ja jag har lyssnat pÄ claes testsite

Redigerat av Elton
Annons
Postat

CM3 Àr ju inriktad pÄ att ha ett ofÀrgat ljud, precis som allt frÄn Line Audio Design. Det Àr perfekt om man vill ha just ett ofÀrgat ljud.

I vissa fall vill man ha en mic som tillför lite fÀrgning - och MK012 gör det, inte extremt pÄ nÄgot sÀtt - men mycket snyggt.

Du har ju redan lyssnat - sÄ det Àr inte lönt att nÀmna min testsite :rolleyes: - men till syvende och sist Àr det ju en frÄga om tycke och smak - och Àr nÄgot som egentligen bara du sjÀlv kan avgöra. Jag gillar MK012 bÀttre, men CM3 Àr ocksÄ en vÀldigt bra mic...

Glasklart svar, eller hur...? 🙂

Postat

FrÄga till Claes:

Hur upplever du skillnaden mellan CM2 och CM3? Jag har anvÀnt CM2 och tycker det Àr mycket mick för pengarna.

Har lyssnat pÄ din testsite och dÀr upplever jag att CM3 Àr aningen tunn jÀmfört med CM2. Fast det kanske Àr en liten skillnad i nivÄ som ger mig den kÀnslan.

Postat

Jag köpte CM3:erna i förrgÄr och har vÀl inte prövat dom sÄdÀr jÀttemycket förutom som trummik dÀr en av CM3:erna sitter riktad genom trumsetet mot virveln.

Ska dock köpa en bÀrbar datorn idag och börja spela in lite pÄ jobbet sÄ först dÄ kanske jag mÀrker hur bra de Àr.

Det roliga Àr att nÀr jag köpte CM3:erna pÄ Jam sÄ pratade vi en del om de olika mikrofonerna de hade och sÀljaren rekomenderade mig ett par AKG-mikar för 7200:- som han nu kunde sÀlja för 6900:- men det var för dyrt för mig. Vi kom in pÄ CM3:erna och jag frÄgade vad man egentligen fick om man gick upp till Rödes NT5:er.

Han kunde faktiskt inte sĂ€ga nĂ„got direkt vettigt sĂ„ det slutade med att han bara sa rakt av: "Äh, köp CM3:erna" 😄

Jag fick uppfattningen av att han gillade dom bĂ€ttre Ă€n Röde-mikarna sĂ„ dĂ„ vart jag nöjd 🙁

Postat
FrÄga till Claes:

Hur upplever du skillnaden mellan CM2 och CM3? Jag har anvÀnt CM2 och tycker det Àr mycket mick för pengarna.

Har lyssnat pÄ din testsite och dÀr upplever jag att CM3 Àr aningen tunn jÀmfört med CM2. Fast det kanske Àr en liten skillnad i nivÄ som ger mig den kÀnslan.

Det Àr ju svÄrt att beskriva.

CM3 har lite lĂ€gre brus och rakare frekvensgĂ„ng över ett lite utökat frekvensomrĂ„de. Den ska ocksĂ„ ha jĂ€mnare svar "off-axis" Ă€n CM2, men det har jag inte alls provat, sĂ„ dĂ€r fĂ„r jag lita pĂ„ Rogers ord (han brukar vara kinkig... 😄 ). Om du upplever den tunnare Ă€n CM2, sĂ„ Ă€r det troligen nivĂ„n som luras, eftersom CM3 nĂ„r lite lĂ€ngre ner i basen - men de har ju en vĂ€ldigt lik karaktĂ€r, eftersom Line Audio alltid strĂ€var efter ett sĂ„ neutralt ljud som möjligt. 😄

Postat

Jag Àr sÄ nöjd med min CM2 att jag "inte behöver" en CM3, fast man Àr ju ÀndÄ sugen...

//peAk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.