Elton Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 (redigerat) Ăr just i tagen och ska köpa mig ett matchat par smĂ„ membransmickar och har hela tiden tĂ€nkt att jag ska köpa ett par Oktavor, dock har jag nu pĂ„ senare tid börjat snegla Ă„t ett par lineaudio cm3. Ăr det nĂ„gon som har nĂ„got bra argument varför jag ska vĂ€lja nĂ„gon? eller nĂ„got argument varför jag inte ska vĂ€lja nĂ„gon? Kanske tillochmed finns nĂ„gon som har erfarenhet av bĂ„da? Tacksam för svar ... och ja jag har lyssnat pĂ„ claes testsite Redigerat 15 mars 2006 av Elton
Claes Holmerup Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 CM3 Ă€r ju inriktad pĂ„ att ha ett ofĂ€rgat ljud, precis som allt frĂ„n Line Audio Design. Det Ă€r perfekt om man vill ha just ett ofĂ€rgat ljud. I vissa fall vill man ha en mic som tillför lite fĂ€rgning - och MK012 gör det, inte extremt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt - men mycket snyggt. Du har ju redan lyssnat - sĂ„ det Ă€r inte lönt att nĂ€mna min testsite - men till syvende och sist Ă€r det ju en frĂ„ga om tycke och smak - och Ă€r nĂ„got som egentligen bara du sjĂ€lv kan avgöra. Jag gillar MK012 bĂ€ttre, men CM3 Ă€r ocksĂ„ en vĂ€ldigt bra mic... Glasklart svar, eller hur...? đ
joachime Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 FrÄga till Claes: Hur upplever du skillnaden mellan CM2 och CM3? Jag har anvÀnt CM2 och tycker det Àr mycket mick för pengarna. Har lyssnat pÄ din testsite och dÀr upplever jag att CM3 Àr aningen tunn jÀmfört med CM2. Fast det kanske Àr en liten skillnad i nivÄ som ger mig den kÀnslan.
lavrell Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 Jag köpte CM3:erna i förrgĂ„r och har vĂ€l inte prövat dom sĂ„dĂ€r jĂ€ttemycket förutom som trummik dĂ€r en av CM3:erna sitter riktad genom trumsetet mot virveln. Ska dock köpa en bĂ€rbar datorn idag och börja spela in lite pĂ„ jobbet sĂ„ först dĂ„ kanske jag mĂ€rker hur bra de Ă€r. Det roliga Ă€r att nĂ€r jag köpte CM3:erna pĂ„ Jam sĂ„ pratade vi en del om de olika mikrofonerna de hade och sĂ€ljaren rekomenderade mig ett par AKG-mikar för 7200:- som han nu kunde sĂ€lja för 6900:- men det var för dyrt för mig. Vi kom in pĂ„ CM3:erna och jag frĂ„gade vad man egentligen fick om man gick upp till Rödes NT5:er. Han kunde faktiskt inte sĂ€ga nĂ„got direkt vettigt sĂ„ det slutade med att han bara sa rakt av: "Ăh, köp CM3:erna" đ Jag fick uppfattningen av att han gillade dom bĂ€ttre Ă€n Röde-mikarna sĂ„ dĂ„ vart jag nöjd đ
Claes Holmerup Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 FrĂ„ga till Claes:Hur upplever du skillnaden mellan CM2 och CM3? Jag har anvĂ€nt CM2 och tycker det Ă€r mycket mick för pengarna. Har lyssnat pĂ„ din testsite och dĂ€r upplever jag att CM3 Ă€r aningen tunn jĂ€mfört med CM2. Fast det kanske Ă€r en liten skillnad i nivĂ„ som ger mig den kĂ€nslan. Det Ă€r ju svĂ„rt att beskriva. CM3 har lite lĂ€gre brus och rakare frekvensgĂ„ng över ett lite utökat frekvensomrĂ„de. Den ska ocksĂ„ ha jĂ€mnare svar "off-axis" Ă€n CM2, men det har jag inte alls provat, sĂ„ dĂ€r fĂ„r jag lita pĂ„ Rogers ord (han brukar vara kinkig... đ ). Om du upplever den tunnare Ă€n CM2, sĂ„ Ă€r det troligen nivĂ„n som luras, eftersom CM3 nĂ„r lite lĂ€ngre ner i basen - men de har ju en vĂ€ldigt lik karaktĂ€r, eftersom Line Audio alltid strĂ€var efter ett sĂ„ neutralt ljud som möjligt. đ
pXp Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 Jag Àr sÄ nöjd med min CM2 att jag "inte behöver" en CM3, fast man Àr ju ÀndÄ sugen... //peAk
joachime Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 Tack för svar Claes. Och bra info frÄn Lavrell ocksÄ!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.