Jump to content
Annons

Spela in elbas


DrHans

Recommended Posts

Lekte lite i studion med basinspelning. Jag har länge velat få fram mer strängljud i basen och har försökt få till det med EQ. Men utan goda resultat

En tanke jag lekt med länge men inte testat förens igår är att micka upp basen samtigt som den lajnas. Micka upp basen alltså, inte en stärkare. Må vara hänt att det här är vanligt förekommande men jag har aldrig hört om att det gjörs. Så säkert någon kan kankse ta lärdom av detta. Mycket nöje.

Basen är lajnad in i en UX2 från "line6" med basförstärkarmoddelering.

Jag satte en kondensatormikrofon ca 25cm från halsen riktad mot ungefär mitt på halsen.

Nedan ljudklipp med beskrivning

Bara det lajnade basljudet

Ljudet från kondesatormicken

Båda spåren tillsammans

Först lajnade ljudet, sen slår det mickade ljudet av och till så att man kan höra skillnaden ordentligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut, med mickad bas får du fram "sladdrigheten" i strängarna och det kan man inte ratta med en EQ. 😄

EDIT: Jättebra att du ordnade med mp3:or så alla kan höra skillnaden. 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med sånt!

I somras när vi spelade in bas körde vi line, närmick vid strängarna och så lät vi trummikrofonen som hängde några meter ifrån vara på också =).

En annan grej vi gjorde var att line:a och samtidigt koppla till min vox gitarrstärkare med disten och micka upp den. Lät gansk kul faktiskt.

Tycker kanske att du har fått med lite väl mycket hals-rassel för min smak, men det är ju basen. Och så kan man verkligen höra att det är en närmick mot halsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyggligt att du tog dig tid att lägga upp lite ljudklipp!

Skulle vara kul om fler gjorde det i samband med tips av olika slag.

Kul att du uppskattade det, man måste ju föregå med ett gott exempel 😄

Absolut, med mickad bas får du fram "sladdrigheten" i strängarna och det kan man inte ratta med en EQ.

EDIT: Jättebra att du ordnade med mp3:or så alla kan höra skillnaden. 

Alltså nått som alla kände till förutom jag, att man ska behöab uppfinna allt igen. Tur att min bil hade hjul på den när jag köpte den.

Kul med sånt!

I somras när vi spelade in bas körde vi line, närmick vid strängarna och så lät vi trummikrofonen som hängde några meter ifrån vara på också =).

En annan grej vi gjorde var att line:a och samtidigt koppla till min vox gitarrstärkare med disten och micka upp den. Lät gansk kul faktiskt.

Låter kul, kanske skall testa det med någon gång, jag förstod inte riktigt det där med trummicken dock.

Tycker kanske att du har fått med lite väl mycket hals-rassel för min smak, men det är ju basen. Och så kan man verkligen höra att det är en närmick mot halsen. 
Med mening då jag ville visa skillnaden ordentligt. Man kan ju självklart välja att "blenda" efter smak 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är seriös och ambitiös både mickar och lajnar jag. Använder en Sansamp DI box där jag distar linesignalen lite eventuellt. Sen brukar jag micka baslådan med en MD421, men har fått bra resultat med såväl en C414 eller tom en Beta52. Sen använder jag ofta en Sansamp-plugg i Pro Tools på nån av signalerna. Många verkar tycka att bas är svårt att få till bra, för mig är det nästan lättast, förutsatt att man har en vettig basist och en bra bas han kommer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...