Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest tordyveln
Posted

jag ska göra ett projektarbete i skolan och ska bygga en mikrofon eller kanske ett mixerbord, men grejen är att jag vet inte alls var jag ska leta efter prylarna som jag behöver. skulle vara sjysst om ni la upp lite länkar till afärrer o några ritningar.. tips blir jag bara gladare av... :rolleyes:

Annons
Posted

Häpp.

Det där var ju en ganska vag beskrivning. Du kanske kan lägga till lite om hur gammal du är, kanske vilket ämne det är projektarbete i, vilka kunskaper du har i elektronik och svarvning och så. Kanske hur många timmar projektet är tänkt att ta och vad du själv vill ha ut av det.

Inte nödvändigtsvis allt, men det kan underlätta att få svar. Sen är det nog få om nån på det här forumet som har byggt någon egen mikrofon. Kanske något fler som byggt ett mixerbord men inte kan det vara många.

Räkna också med att i stort sett alla beskrivningar är på engelska. Här är en länk som exempel:

http://www.paia.com/msmic.htm

Gunnar

Posted

Oavsett förkunskaper skulle jag vara tveksam till att ge mig på att försöka bygga en mikrofon då dessa är relativt svåra att bygga och kräver bra kunskaper för att få en så brusfri som möjligt.

Det jag skulle rekkomendera är att du ger dig på att bygga en 1176 kompressor eller en La2a kompressor,Alternativ en SSL G-buss kompressor eller ett Pulteq EQ.

Vidare är det relativt dyrt att bygga både mikrofon och mixerbord.

Ska du ha bra kvalitet på mixerbordet får du nog räkna med 2000-6000 kr per kanal för att få tillfredställande resultat.

Sök på google efter DIY 1176 eller liknande så hittar du både material listor samt ritningar och bilder på färdiga projekt.

Posted

Ett väldigt bra ställe att börja på är ju www.ELFA.se - Där finns det mesta du kan behöva för att bygga diverse elektriska prylar.

Till exempel har dom lösa mikrofonelement - både dynamiska och kondensator.

Där finns det även kompletta byggsatser för tex. förförstärkare till gitarr och mikrofonförstärkare.

Kan vara en bra början om man vill lära sig hur saker och ting funkar.

Posted

Om jag inte minns fel finns de flesta av trombonistens nämnda projekt på

Gyraf.dk. Kolla där, under DIY. Rätt krävande dock.