Exil Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 (redigerat) Hej hopp! Jag har idag suttit och gjort en grovmix pĂ„ Call on me. En lĂ„t som följer med "Mixing and Mastering with Waves" Jag har itne alls följt instruktionerna som följer med. Utan ville testa sjĂ€lv först. Jag har inte mycket erfarenhet inom mixning, men börjar lĂ€ra mig allt efter som. Jag mixar efter gehör som jag brukar sĂ€ga đ Lyssna gĂ€rna och sĂ€g vad ni skulle förbĂ€ttra =) http://s61.yousendit.com/d.aspx?id=087WYU57QVEY2J2PZQP0J8647 Ha det gött! Redigerat 11 mars 2006 av Exil
tbruce Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 Call on me... jag trodde det handlade om Eric Prydz. đ Tja det dĂ€r lĂ„ter vĂ€l rĂ€tt okej, jag Ă€r verkligen ingen expert dock. SĂ„ngen var lite vĂ€l dominerande kan jag tycka. Och bandpassdisthackeffekten var pĂ„ tok för stark, och kan behöva lite hipassfilter. Bitvis, nĂ€r det Ă€r mĂ„nga lager sĂ„ng, sĂ„ blir det ganska grötigt. đ
Exil Postat 11 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 mars 2006 Call on me... jag trodde det handlade om Eric Prydz. đ Tja det dĂ€r lĂ„ter vĂ€l rĂ€tt okej, jag Ă€r verkligen ingen expert dock. SĂ„ngen var lite vĂ€l dominerande kan jag tycka. Och bandpassdisthackeffekten var pĂ„ tok för stark, och kan behöva lite hipassfilter. Bitvis, nĂ€r det Ă€r mĂ„nga lager sĂ„ng, sĂ„ blir det ganska grötigt. đ± Jo sĂ„ngen Ă€r lite stark. Men det gjorde jag med flit, eftersom ett flertal har klagat pĂ„ mina tidigare produktioner. De har klagat pĂ„ att jag har haft sĂ„ngen för neutral i mixen. SĂ„ jag tĂ€nke testa att höja sĂ„ngen. Men den ska nog sĂ€nkas ja. Sen angĂ„ende att det blir grötigt med alla sĂ„ng vid vissa tillfĂ€llen kan jag hĂ„lla med. Jag har bara anvĂ€nt alla filer som det Ă€r tĂ€nkt. Men jag fĂ„r vĂ€l klippa lite. Ska fortsĂ€tta i morgon, och se vad jag kan rĂ€tta till đ
tbruce Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 Sen angÄende att det blir grötigt med alla sÄng vid vissa tillfÀllen kan jag hÄlla med. Jag har bara anvÀnt alla filer som det Àr tÀnkt. Men jag fÄr vÀl klippa lite. NÀÀÀÀ jag tror du ska skÀra frekvenser som krockar...
Christoffer Bergfors Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Att leadsÄngen kÀnns för neutral behöver inte betyda att den Àr för lÄg, utan att det Àr för mycket skit (du har inte gett den eget utrymme frekvensmÀssigt) runtomkring. Jag har inte lyssnat, men har du försökt utnyttja hela stereobredden nÀr det gÀller all sÄng? Körer t.ex. kan man gott och vÀl komprimera hÄrt och mixa lite dovare sÄ att det mÀrks vad som Àr leadsÄng.
Exil Postat 12 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 mars 2006 Att leadsĂ„ngen kĂ€nns för neutral behöver inte betyda att den Ă€r för lĂ„g, utan att det Ă€r för mycket skit (du har inte gett den eget utrymme frekvensmĂ€ssigt) runtomkring. Jag har inte lyssnat, men har du försökt utnyttja hela stereobredden nĂ€r det gĂ€ller all sĂ„ng? Körer t.ex. kan man gott och vĂ€l komprimera hĂ„rt och mixa lite dovare sĂ„ att det mĂ€rks vad som Ă€r leadsĂ„ng. Okej fast de har Ă€ven sagt att sĂ„ngen har mixat för lĂ„g. De har sagt att det lĂ„ter som amerikansk mixning. Men men allt Ă€r ju en smaksak. Men jag ska absolut testa att komprimera kören mycket mer och skĂ€ra lite mer dĂ€r. đ
Exil Postat 12 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 mars 2006 Jag sitter just nu och mxiar Call on me lĂ„ten. Inte Pryds hit, tyvĂ€rr, utan en pop-rock lĂ„t, som följer med "Mixing and mastering with Waves" Jag har mixat trummorna och basen enligt instruktioner och sitter nu med gitarrerna. Det Ă€r sĂ„ att de vill att man ska side-chaina ena gitarren med baskaggen. Men eftersom de anvĂ€nder engelska termer förstĂ„r jag inte allt. Jag har bifogat en skĂ€rmdump med intruktionen om hur de vill att man ska side-chaina. Skulle vara trevligt om nĂ„gon orkade lĂ€sa och kanske översĂ€tta det vesentliga. http://s23.yousendit.com/d.aspx?id=267X559...7W1OCW7JEGJD1LM Just nu har jag gjort en grupp-channel av gitarren och kicken och lagt en C1 Comp-sc. Och stĂ€llt in den enligt tidigare anvisningar. Men det som krĂ„nglar till det Ă€r att jag inte riktigt förstĂ„r hur jag ska kunna skicka gaskaggen till vĂ€nster och gitarren till höger? Den som orkar lĂ€sa och hjĂ€lpa mig Ă€r guld vĂ€rd đ
abnormalbrain (oregistrerad) Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Det Àr ju bara att panorera baskaggen till vÀnster och gitarren till höger. Sen skickar du de till en grupp. Vad Àr det du inte förstÄr? Det Àr ju liksom bara att vrida pÄ ratten pan pÄ kanalen.
Exil Postat 12 mars 2006 TrÄdstartare Postat 12 mars 2006 (redigerat) Jo det förstÄr jag ju. Jag har panorerat baskaggen till vÀnster och gitarren till höger och skickat det till en group-channel Och sen har jag valt key mode L > R. Eftersom baskaggen ska pÄverka gitarren. Baskaggen hamnar dÄ i mitten som den ska. Men det kÀnns inte som gitarren "duckar" nÀr kaggen slÄr till. Redigerat 12 mars 2006 av Exil
Eliasson Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Du fÄr ju komprimera gitarren ganska hÄrt skulle jag tro. SÀtt en lÄg tröskel och en ganska hög ratio 3:1, 4:1 etc, VÀlj "Pre" pÄ auxen frÄn kaggekanalen som anvÀnds som sidechain. PÄ det viset pÄverkas inte sÀndaren av regelns volym pÄ baskaggekanalen. Sen skall det börja pumpa som aldrig förr. Börja med att överdriva kraftigt, dÄ hör du ju direkt om kicken "styr" gitarrens kompressor. Det kommer oxÄ att synas tydligt i C1Žan.
Lundin Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 (redigerat) Varför krÄngla till det? Eller har du inte Cubase, Logic eller nÄgot av de andra mÀrkena? det finns ju fÀrdiga Project som mappar upp alla tracks och effekter sÄ som det Àr tÀnkt... P.s SÄg pÄ din JPG att du har Cubase SL? sÄ det borde funka att importera den fÀrdiga SX 2-projectfilen..utan att lyfta ett endaste litet lillfinger Redigerat 13 mars 2006 av Lundin
Exil Postat 13 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 mars 2006 Varför krĂ„ngla till det? Eller har du inte Cubase, Logic eller nĂ„got av de andra mĂ€rkena? det finns ju fĂ€rdiga Project som mappar upp alla tracks och effekter sĂ„ som det Ă€r tĂ€nkt... P.s SĂ„g pĂ„ din JPG att du har Cubase SL? sĂ„ det borde funka att importera den fĂ€rdiga SX 2-projectfilen..utan att lyfta ett endaste litet lillfinger Hmmm jo jag kör ju med SL3 det Ă€r ju det som Ă€r grejen đ TyvĂ€rr sĂ„ finns det ju bara en SX verison och Logic, en Sonar och alltsĂ„ ingen SX2 verison. Jag fĂ„r dock Logic 7.2 denna vecka. SĂ„ dĂ„ kan jag öpnna upp det dĂ€r =)
ThomasJ Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Saide-chain+call on me kan man inte annat Àn tÀnka pÄ prydz:P
Chriskooh Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Hum prövade sjĂ€lv det ni skrev gjorde tvĂ„ kanaler En med bass kagge och en synth. PAnade kaggen till vĂ€nster Ă„ synthen till höger skickade sedan detta till en groupchanel dĂ€r jag hade lagt C1 med Sc Ă„ visst synthen började pumpa pĂ„ HĂGER sida och kicken försvann helt. Det var ju inte riktgtigt önskad effekt. Vad gjorde jag för fel dĂ€r ???
Exil Postat 13 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 mars 2006 Hum prövade sjĂ€lv det ni skrev gjorde tvĂ„ kanaler En med bass kagge och en synth. PAnade kaggen till vĂ€nster Ă„ synthen till höger skickade sedan detta till en groupchanel dĂ€r jag hade lagt C1 med Sc Ă„ visst synthen började pumpa pĂ„ HĂGER sida och kicken försvann helt. Det var ju inte riktgtigt önskad effekt. Vad gjorde jag för fel dĂ€r ??? Kolla upp om du verkligen har stĂ€llt L > R pĂ„ keymode. Kan avra det som strular, annars vette fan đ
Chriskooh Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 JorrÄ Key mode Àr stÀllt sÄ! Men ska det va mono kanaler kanske?
Exil Postat 13 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 mars 2006 JorrĂ„ Key mode Ă€r stĂ€llt sĂ„! Men ska det va mono kanaler kanske? Det har jag i och för sig ingen aning om. Men testa bĂ„de och đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.