Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej hopp!

Jag har idag suttit och gjort en grovmix pÄ Call on me. En lÄt som följer med "Mixing and Mastering with Waves"

Jag har itne alls följt instruktionerna som följer med. Utan ville testa sjĂ€lv först. Jag har inte mycket erfarenhet inom mixning, men börjar lĂ€ra mig allt efter som. Jag mixar efter gehör som jag brukar sĂ€ga 😉

Lyssna gÀrna och sÀg vad ni skulle förbÀttra =)

http://s61.yousendit.com/d.aspx?id=087WYU57QVEY2J2PZQP0J8647

Ha det gött!

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Call on me... jag trodde det handlade om Eric Prydz. 😉

Tja det dÀr lÄter vÀl rÀtt okej, jag Àr verkligen ingen expert dock. SÄngen var lite vÀl dominerande kan jag tycka. Och bandpassdisthackeffekten var pÄ tok för stark, och kan behöva lite hipassfilter. Bitvis, nÀr det Àr mÄnga lager sÄng, sÄ blir det ganska grötigt.

😉

Postat
Call on me... jag trodde det handlade om Eric Prydz. 😆

Tja det dÀr lÄter vÀl rÀtt okej, jag Àr verkligen ingen expert dock. SÄngen var lite vÀl dominerande kan jag tycka. Och bandpassdisthackeffekten var pÄ tok för stark, och kan behöva lite hipassfilter. Bitvis, nÀr det Àr mÄnga lager sÄng, sÄ blir det ganska grötigt.

đŸ˜±

Jo sÄngen Àr lite stark. Men det gjorde jag med flit, eftersom ett flertal har klagat pÄ mina tidigare produktioner. De har klagat pÄ att jag har haft sÄngen för neutral i mixen. SÄ jag tÀnke testa att höja sÄngen. Men den ska nog sÀnkas ja.

Sen angÄende att det blir grötigt med alla sÄng vid vissa tillfÀllen kan jag hÄlla med. Jag har bara anvÀnt alla filer som det Àr tÀnkt. Men jag fÄr vÀl klippa lite.

Ska fortsĂ€tta i morgon, och se vad jag kan rĂ€tta till 🙂

Postat
Sen angÄende att det blir grötigt med alla sÄng vid vissa tillfÀllen kan jag hÄlla med. Jag har bara anvÀnt alla filer som det Àr tÀnkt. Men jag fÄr vÀl klippa lite.

NÀÀÀÀ jag tror du ska skÀra frekvenser som krockar...

Postat

Att leadsÄngen kÀnns för neutral behöver inte betyda att den Àr för lÄg, utan att det Àr för mycket skit (du har inte gett den eget utrymme frekvensmÀssigt) runtomkring. Jag har inte lyssnat, men har du försökt utnyttja hela stereobredden nÀr det gÀller all sÄng? Körer t.ex. kan man gott och vÀl komprimera hÄrt och mixa lite dovare sÄ att det mÀrks vad som Àr leadsÄng.

Postat
Att leadsÄngen kÀnns för neutral behöver inte betyda att den Àr för lÄg, utan att det Àr för mycket skit (du har inte gett den eget utrymme frekvensmÀssigt) runtomkring. Jag har inte lyssnat, men har du försökt utnyttja hela stereobredden nÀr det gÀller all sÄng? Körer t.ex. kan man gott och vÀl komprimera hÄrt och mixa lite dovare sÄ att det mÀrks vad som Àr leadsÄng.

Okej fast de har Àven sagt att sÄngen har mixat för lÄg. De har sagt att det lÄter som amerikansk mixning. Men men allt Àr ju en smaksak. Men jag ska absolut testa att komprimera kören mycket mer och skÀra lite mer dÀr.

😄

Postat

Jag sitter just nu och mxiar Call on me lÄten. Inte Pryds hit, tyvÀrr, utan en pop-rock lÄt, som följer med "Mixing and mastering with Waves"

Jag har mixat trummorna och basen enligt instruktioner och sitter nu med gitarrerna. Det Àr sÄ att de vill att man ska side-chaina ena gitarren med baskaggen. Men eftersom de anvÀnder engelska termer förstÄr jag inte allt.

Jag har bifogat en skÀrmdump med intruktionen om hur de vill att man ska side-chaina. Skulle vara trevligt om nÄgon orkade lÀsa och kanske översÀtta det vesentliga.

http://s23.yousendit.com/d.aspx?id=267X559...7W1OCW7JEGJD1LM

Just nu har jag gjort en grupp-channel av gitarren och kicken och lagt en C1 Comp-sc. Och stÀllt in den enligt tidigare anvisningar. Men det som krÄnglar till det Àr att jag inte riktigt förstÄr hur jag ska kunna skicka gaskaggen till vÀnster och gitarren till höger?

Den som orkar lĂ€sa och hjĂ€lpa mig Ă€r guld vĂ€rd 😄

abnormalbrain (oregistrerad)
Postat

Det Àr ju bara att panorera baskaggen till vÀnster och gitarren till höger. Sen skickar du de till en grupp. Vad Àr det du inte förstÄr? Det Àr ju liksom bara att vrida pÄ ratten pan pÄ kanalen.

Postat (redigerat)

Jo det förstÄr jag ju.

Jag har panorerat baskaggen till vÀnster och gitarren till höger och skickat det till en group-channel Och sen har jag valt key mode L > R. Eftersom baskaggen ska pÄverka gitarren. Baskaggen hamnar dÄ i mitten som den ska. Men det kÀnns inte som gitarren "duckar" nÀr kaggen slÄr till.

Redigerat av Exil
Postat

Du fÄr ju komprimera gitarren ganska hÄrt skulle jag tro. SÀtt en lÄg tröskel och en ganska hög ratio 3:1, 4:1 etc, VÀlj "Pre" pÄ auxen frÄn kaggekanalen som anvÀnds som sidechain. PÄ det viset pÄverkas inte sÀndaren av regelns volym pÄ baskaggekanalen. Sen skall det börja pumpa som aldrig förr. Börja med att överdriva kraftigt, dÄ hör du ju direkt om kicken "styr" gitarrens kompressor.

Det kommer oxÄ att synas tydligt i C1Žan.

Postat (redigerat)

Varför krÄngla till det? Eller har du inte Cubase, Logic eller nÄgot av de andra mÀrkena? det finns ju fÀrdiga Project som mappar upp alla tracks och effekter sÄ som det Àr tÀnkt...

P.s SÄg pÄ din JPG att du har Cubase SL? sÄ det borde funka att importera den fÀrdiga SX 2-projectfilen..utan att lyfta ett endaste litet lillfinger

Redigerat av Lundin
Postat
Varför krÄngla till det? Eller har du inte Cubase, Logic eller nÄgot av de andra mÀrkena? det finns ju fÀrdiga Project som mappar upp alla tracks och effekter sÄ som det Àr tÀnkt...

P.s SÄg pÄ din JPG att du har Cubase SL? sÄ det borde funka att importera den fÀrdiga SX 2-projectfilen..utan att lyfta ett endaste litet lillfinger

Hmmm jo jag kör ju med SL3 det Ă€r ju det som Ă€r grejen 🙁

TyvÀrr sÄ finns det ju bara en SX verison och Logic, en Sonar och alltsÄ ingen SX2 verison. Jag fÄr dock Logic 7.2 denna vecka. SÄ dÄ kan jag öpnna upp det dÀr =)

Postat

Hum prövade sjĂ€lv det ni skrev gjorde tvĂ„ kanaler En med bass kagge och en synth. PAnade kaggen till vĂ€nster Ă„ synthen till höger skickade sedan detta till en groupchanel dĂ€r jag hade lagt C1 med Sc Ă„ visst synthen började pumpa pĂ„ HÖGER sida och kicken försvann helt. Det var ju inte riktgtigt önskad effekt. Vad gjorde jag för fel dĂ€r ???

Postat
Hum prövade sjĂ€lv det ni skrev gjorde tvĂ„ kanaler En med bass kagge och en synth. PAnade kaggen till vĂ€nster Ă„ synthen till höger skickade sedan detta till en groupchanel dĂ€r jag hade lagt C1 med Sc Ă„ visst synthen började pumpa pĂ„ HÖGER sida och kicken försvann helt. Det var ju inte riktgtigt önskad effekt. Vad gjorde jag för fel dĂ€r ???

Kolla upp om du verkligen har stÀllt L > R pÄ keymode.

Kan avra det som strular, annars vette fan 😉

Postat
JorrÄ Key mode Àr stÀllt sÄ! Men ska det va mono kanaler kanske?

Det har jag i och för sig ingen aning om. Men testa bĂ„de och 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.