Jump to content
Annons

PC problem med USB midi keyboard & pro tools


Matti-Fnatti

Recommended Posts

Hej,

Här kommer lite problem från en rookie!

Jag blir inte klok på vilka inställningar som skall göras för att få ljud i min USB keyboard.

Jag kör med PC winXP, M-box och protools och jag vet hur man gör för att få ljud rent generellt (med ett audiospår för pluggen samt ett midispår et.c.).

Detta lyckades jag få att funka precis i början.

Nu har jag väl antagligen kommit åt något som gör att jag inte längre får någon signal what-so-ever från USB keyboarden 😄 och det känns som jag testat med precis allt.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa till med vilka midi inställningar det skall vara i pro-tools preferences?

Eller något fiffigt tips på felsökning.

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för input,

Jag har rec enablat, men iofs inte testat att länka ljuden till AUX.

Jag fick det att lira i typ första dagen, då med att länka ljuden till en audio kanal.

Det är ju mest det att jag inte får någon signal in till kanalen, får jag bara det så ska det nog funka att länka en mjukvarusynt

Jag misstänker att usb förbindelsen har fått sig en knäpp, alternativt att någon midi-inställning i pro tools inte är som den ska.

En inställning jag är lite konfundersam på är i pro tools under "setup\pheripherals\midi controllers" där kan man ställa in type/receive from/send to/#chs.....

men jag har ju inga av de fördefinierade typerna (CS10, MotorMix et.c)

Jag får testa att mecka vidare.... helknas när alla man känner sitter i mac miljö 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

förslag: rita in midi med pennan för att testa att mjuksynthen spelar från midi s a s.

om du inte ser att mätaren rör sig på midispåret så känner inte PT av ditt midiinterface.

har du testat att fråga DUC? där finns det en hel del PC användare.

DUC för LE på Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...