Jump to content
Annons

Vilken punk gillar du?


Snow Brigade

Recommended Posts

Punkfestivalen är ju i antågande.

Tänkte att det kunde vara intressant att höra lite vad folk gillar för punk.

Man kanske kan få lite tips och hitta lite gammalt och nytt inför punkfestivalen.

Personligen har jag "alltid" gillat Bad Religion, Dia Psalma, och Radioaktiva räker.

Har rätt svårt för mer "Old School"-punk måste jag säga, typ Dead Kennedys och liknande.

Hur ser ni på dagens "kommersiella" punk, d v s band som Blink 182, Green day o s v?

Vad är punk egentligen förresten....? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

jag lyssnar mest på 60-tals punk( Sonics mfl), -77punk ramones, Clash, Göteborg Sound, Stiff Little Fingers, tidigt 80-tal som Discharge, Anticimex, asta kask, abrasive Wheels . det finns så mycket bra så det är svårt att komma ihåg alla.

säj vad du gillar för typ av punk så ska du få lite tips.

tex. gillar du Green Day kolla upp Undertones, stiff little Fingers, Ramones

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

säj vad du gillar för typ av punk så ska du få lite tips.

Jag gillar Bad Religion och Dia Psalma (Dia Psalma ska ut och spela igen förresten: Kolla här), fast det skrev jag innan. Propagandhi får man ju absolut inte glömma heller. Fast jag har rätt svårt för NOFX och liknande band. Det får inte blir för flamsigt och barnsligt. Melodiöst, men ändå gärna hårt, men nån form av balanserat allvar.

Snabbt eller mindre snabbt spelar mindre roll.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, precis som sixties, lyssnar mest 60-talspunk Sonics, Litter och liknande (i stort sett alla back from the grave, teenage shutdown, pebbles och nuggetssamlingar). Annars föredrar jag -77 punk typ Ramones, The damned, stiff little fingers, The Saints och Buzzcocks mfl.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en riktig oldshool gubbe o gillar mest kängpunk från 80-talet, Totalitär är storfavoriter, deras tre förste EP är oslagbara. Övriga icke rangordnade favveband är:Tervet Käädet, Moderat Likvidation, Anti-Cimex, Partisans, Riistetyt, Headcleaners, Missbrukarna, Misfits, No security, Dischange, Disorder, Discharge, Doom, osv..

Jag har på senaste tiden börjat lyssna på grindcore, va inte så inne på det innan förutom Arsedestroyers underbara först EP, men nu finns Sayyadina och Rotten Sound, som är aktiva. Andra nutida punkband som jag varmt rekommenderar är Micragirls från Finland och spelar hysterisk surfpunk och svenska Kamikatze som kör stompigt oi-stuk.

Vad det gäller MTV-band som Blink och Green Day så är jag helt ointresserad, men om det e punk för vissa så e de helt ok för mig 😉 Det e inte punk att bry sig om vad andra tycker. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag konsumerar faktiskt inte överdrivet mycket punk numera. Det är de gamla storfavoriterna som åker fram då och då. Gärna svenskt.

KSMB lyssnar jag dock alltid på.

Annars; Clash, Pistols, Ebba Grön, Rancid, Ramones, Dia Psalma, Raped Teenagers, Attentat, Charta77...

Oviktig petitessfråga: Kallade sig 60-talsbanden för punk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mest inne på kängpunk(ex Totalitär, Krigshot, Mijailo), grindcore (Nasum, Napalm Death, Gadget, Birdflesh) och lite mer poppig collegepunk (Alkaline Trio, tidiga Millencolin). The Clash gillar jag också, men Ramones och Sex Pistols tycker jag är fullständigt värdelösa. Sen är ju frågan om punk innefattar könspunk som Slaskfittorna, Protes-Bengt och Tatuerade snutkukar... sånt gillar jag också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Dead Kennedys,, Säger bara det.. vilka låtar, vilket drag. Men det enda som kommenterats om dem på denna tråd är negativt,,, :-(

Jag har haft lite svårt för dom innan. Men jag ska nog kolla upp dom igen bara för det. Nån särskild skiva som kan rekommenderas? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft lite svårt för dom innan. Men jag ska nog kolla upp dom igen bara för det. Nån särskild skiva som kan rekommenderas?

börja med första DK: Fresh Fruit For Rotten Vegetables

freshfruit.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har ju nämnt G.B.H, Varukers, Anti-NoWhere League, Blitz, Oppressed,

The Blood, Krunch, Crudity, Mob 47, Black Flag har forfarande glömt massor men det var några till bra band 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar nästan bara den "nya" punken, typ Thunderbirds Are Now!, Blood Brothers och sånt. Käng, Oi! och sånt har jag aldrig riktigt hajat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl egentligen mer old school hardcore, men fan jag kan inte låta bli att nämna Youth of Today i en tråd som denna.

Kan ju nämna att jag har lirat förband åt Youth of Today på Rockborgen i Fagersta och visst fan är dom bra 🙂

hardcore är också punk!!

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl egentligen mer old school hardcore, men fan jag kan inte låta bli att nämna Youth of Today i en tråd som denna.

Kan ju nämna att jag har lirat för band till Youth of Today på Rockborgen i Fagersta och visst fan är dom bra 😄

hardcore är också punk!!

Åh.... herre.... punk!! 😆😛😄😮

Får jag kyssa din stålhätta? 🙂

Edit: Kan inte smälta det du just sa. Sitter fortfarande och är förvånad och avis. 😮

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Dead Kennedys,,  Säger bara det.. vilka låtar, vilket drag. Men det enda som kommenterats om dem på denna tråd är negativt,,, :-(

Glömde Dead Kennedys, jag tycker att de är skitbra! Jello Biafra är ju en av vår tids stora visionärer.

Självklart DK oxå, såg dom i Avesta av alla ställen för några sommrar sen, tyvärr med annan sångare men nostalgitrippen va total ändå. Dom körde bara en låt jag inte hade hört förut

Link to comment
Dela på andra sajter

EBBA GRÖN

RAMONES

CLASH

UK SUBS

STRANGLERS

SHAM 69

D.R.F - (Disponentens Röda Fingrar)

The Rude Kids

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina favoritpunkplattor. eller, fan det är inte bara punkplattor, men lite sån ny attitydmusik a la 77,78 iallafall....

"Never mind the bollocks" Sex Pistols

"Life on the line" Eddie and the hotrods

"Pure mania" Vibrators

"Damned damned damned" Damned

"Give em enough rope" The Clash

"Black and white" Stranglers

"In the city" Jam

"999" 999

"Hahaha" Utravox

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar mest den där 90-talsvågen av california punk, typ Bad Religion, NOFX, Lagwagon och sånt (de två förstnämda släppte ju plattor på 80-talet också, men jag gillar inte de tidiga grejerna). Alla de tre har för övrigt lyckats hålla sig grymma ända fram till idag också. Green Day är också asbra förresten.

Och Blink har gjort en del klart sköna grejer, men skulle vara rätt sunkiga utan Travis, han bankar som ingen annan. Tidiga Millencolin tycker jag är grymt också. Ett band som på senare dar har släppt bra grejer är ju svenska Venerea. Dia Psalma är inte fy skam heller, riktigt grymma låtar då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm, skum grej:

Inlägget ovan av Giggsy gjordes av mig, vi använder samma dator ibland och han var inloggad, märkte inte det riktigt, hehe. Så det var alltås jag som skrev:

"Jag gillar mest den där 90-talsvågen av california punk, typ Bad Religion, NOFX, Lagwagon och sånt (de två förstnämda släppte ju plattor på 80-talet också, men jag gillar inte de tidiga grejerna). Alla de tre har för övrigt lyckats hålla sig grymma ända fram till idag också. Green Day är också asbra förresten.

Och Blink har gjort en del klart sköna grejer, men skulle vara rätt sunkiga utan Travis, han bankar som ingen annan. Tidiga Millencolin tycker jag är grymt också. Ett band som på senare dar har släppt bra grejer är ju svenska Venerea. Dia Psalma är inte fy skam heller, riktigt grymma låtar då och då. "

INTE GIGGSY!

Link to comment
Dela på andra sajter

UK SUBS

SHAM 69

dom glömde jag och förstås Cockney Rejects, fotbollspunk när den är som bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man sen utvecklar begreppet att täcka även "New Wave" så får man hur många band till som helst. Allt från syntmusik, depp, svartrock, avantgarde, etno i en salig röra. 😆

btw. Dead Kennedys kan verkligen greppa en konsertpublik. Såg dem 1982. Flera jag känner hävdar att det är den bästa konsert de varit på. 😆

Kan ligga något i det. Klart bättre än Discharge i alla fall. Bottennappet anser jag var Exploited som kastade flaskor på publiken på Karlshamsfestivalen 1982. Då blev Thåström arg och det höll på att bli slagsmål i logen mellan banden... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... var 17 1977 och missade i stort sett hela punkvågen.

Senare upptäckte jag att The Clash hade gjort bra saker plus att en periods kollektivboende gav mig lite Ramones. Min absoluta favoritlåt med The Clash är "Straight to Hell" (är den punk eller bara bra?).

Minns att när Paul Young var populär med "Love Will Tear Us Apart" så spelade en vän Joy divisions version och herregud ett helt annat uttryck. Låten fick ett annat liv.

Men trots att det definitivt finns riktigt bra punk har det aldrig varit något stort område för mig. Vad som händer nu vet jag ingenting om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...