Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå hallå! Någon som har erfarenhet av ett MOTU?. MKII tror jag det är jag har.

Det är nämligen så att jag använder mig av ljudkortets "lightpipes" dvs jag har 2 st ada8000 digital rackenheter som jag kopplat in via optical in i ljudkortet. (Bank a, bank b.)

Jag hade problem i början med syncen, så det uppstod en massa knaster och pops m.m. Men det fixade jag med hjälp av en synckabel.

Nu till mitt problem. Jag lyckas inte få in någon signal via den andra av dom två ada8000 jag kör in i bank b i ljudkortet. Bara via den ada jag kör syncen igenom (bank a). det finns ju bara en sync in/ut från kortet, man ska väl inte behöva synca alla burkar om dom är likadana?. Mysko...

Ska burken jag syncar med ljudkortet vara master eller slave, hur brukar man köra?

hjälp någon snälla!

😳

Annons
Postat

Enligt MOTU kan man bara köra 8 kanaler via digitalen... inte 16.

"8 channels of ADAT optical digital I/O"

Postat

Jag skrev fel, jag har MOTU MK1 Det första i serien. Någon som har en lösning åt mig? Det finns ju 3 lightpipe ingångar i kortet. Hur ska det syncas och slavas? När jag använder ADA8000?

Hjälp!!

Postat

Jag är inte med. Tror det här är vad som gäller.

Digitalt går det köra max 8 via en adat + 2 via en spdif så max 10 digitala om jag fattat rätt. Du får nog kolla manualen.

Stämmer det så kan du inte använda 2 st ada och koppla digitalt.

Gunnar

Postat
man ska väl inte behöva synca alla burkar om dom är likadana?. Mysko...

Jo. Alla burkar behöver vara synkade med varandra.

Postat

Jag har MOTU 2408 MK1. Och det finns ju 3 st lightpipes, Bank A, Bank b, och bank c. Ingångar alltså i ljudkortet. Plus spdif, 8 analoga etc.

Jag vill kunna köra in 2 st ada8000 in i 2 banker. Men jag lyckas bara få ljud igenom bank a. Därför undrar jag vad jag gör för fel, när jag kopplat in ada8000 i bank b genom en optisk kabel (som jag gjort med den andra burken i bank a) men ingen signal i datorn. Hur ska syncen vara, och hur ska de va kopplat för att de ska funka, slave, master?? Jag har just nu kopplat via en synckabel ut från ljudkortet till wordclock in på den ena ada8000. Den andra ada:n har ingen sync till sig, utan är bara kopplad via en optisk kabel in i ljudkortets optical in.

Det står även i manualen att det går att spela in upp till 24 kanaler samtidigt via lightpipesen.

Förvirrad... tacksam för en utredning!

Postat (redigerat)

Nu börjar poletten trilla ner även hos mig. Utgick från att det var en 828mkI. Andra puckar alltså.

Nå, bägge ada behöver få sync in. Mitt förslag är att du har bägge som slavar på motu-n. Då finns det två sätt. I princip bör bägge fungera lika bra men det kan vara värt att prova.

<<<< OBS: jag tänkte fel, har ändrat till 75 Ohm för word-clock vilket det skall vara >>

1) via word-clock. Det låter som du redan har anslutit den ena via wordclock och det fungerar. Då är det bara att ansluta den andra på samma wordclock. Du behöver då en T-koppling och en snutt word-clock kabel. T-kopplingen kan du hitta till exempel hos Elfa, artikelnr 46-333-50

http://www.elfa.se/se/index0.html

men den finns nog hos din musikaffär också. Sätt T-kopplingen på första ada (på sync in) och koppla vidare till nästa.

Skall man vara riktigt exakt skall egentligen en word-clock kabel termineras. Det brukar funka ändå om kablarna är korta. Då sätter du en T-koppling på den sista i kedjan och ett BNC termineringsmotstånd, 75 Ohm. Elfa nr 46-332-69. Alternativt finns det 46-295-64

2) det går ju att synka ada via optisk kabel också. Koppla helt enkelt från en utgång på Motu till in på ada. Sätt omkopplaren på rätt läge så synkar även ingången på ada till den signalen. Kanske enklast för då har du ju redan kopplat utgången också.

Sammantaget är det nog enklast att använda 4 optiska kablar, 2 per ada (in respe ut).

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Okej tackar för alla svar!

Tänkte bara checka en grej med dig trombonisten.

Jag har just nu kopplat en wordclock kabel från MOTU kortets out-sync till den ena av dom två ada8000 wc in, och den är inställd på slave.

Ska jag låta den vara kvar så, och sedan koppla via 4 optiska kablar in och out mellan ada och motu? osså ska bägge burkarna vara inställd på slave?!

Sen ska det funka?

MVH Wacky

Lite mindre förvirrad nu 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.