Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla!

Hade tĂ€nkt köpa en Multi-effekt pedal. Är speciellt intresserad av en pedal som har wha-wha och delay inbyggt. Sen Ă€r ju andra effekter som reverb, chorus, flanger, dist m.m. uppskattade. Det Ă€r ju alltid kul om det Ă€r lite roliga stĂ€rkare i den ocksĂ„, kanske nĂ„n gammal Fender eller vox. LĂ€ste om zooms nya digitala pedal G9.2tt i nya Studio. NĂ„n som hört nĂ„tt mer om den?.. Den verkar trevlig hur som helst. Jag Ă€r hur som helst ute efter en pedal som funkar bra i jazz och soul sammanhang lirar sjalv pĂ„ en Fender Vintage 62 och den behöver lite mer effekter att leka med. 😳

Tack pÄ föhand för tips

Annons
Postat

Vilken prisklass hade du tÀnkt dig? Jag tycker ju Vox Tonelab SE Àr klockren för dina behov, fast fem papp kanske Àr lite över din budget? Annars Àr ju Korg AX3000G vÀldigt trevlig, inte i nÀrheten av tonelab men den kostar ju nÀstan hÀlften sÄ mycket och har samma lÀtta grÀnssnitt.

Postat

ok, gött ska kika lite pĂ„ dom tips jag fĂ„tt.. 5000 kr kan jag tĂ€nka mig att betala fast runt dĂ€r gĂ„r grĂ€nsen.. jag hade iallafall tĂ€nkt mig nĂ„got lite dyrare denna gĂ„ngen. Har mĂ€rkt att kvalitet Ă€r bĂ€ttre i lĂ€ngden 😉

Postat

om du Ă€ndĂ„ ska lĂ€gga sĂ„ mycket som 5000:- tror jag att du tjĂ€nar (bĂ€ttre kvalitĂ© pĂ„ ljuden samt bĂ€ttre kĂ€nsla) pĂ„ att köpa "riktiga" pedaler. Speciellt eftersom du har en sĂ„ fin stĂ€rk 😉

Postat

jag har en boss gt3a, funkar perfa. fast vox tonelab har ju rör o grejjer.. fast den har inte bossljudet. min pedalkostade 1500 beggad. en asgo pedal. anvÀnder denfrÄn allt mellan meshuggahdist och renajazzgitarrljud. gt8an Àr ju ett monster utan like testades i studios sista nr 05 om jag inte minns fel..

kolla in den..finns vÀl ljud ex. pÄ sidan!?

Jonas

Idf

Postat

HÀr Àr ett par ljudexempel pÄ tonelaben linead direkt in i ett ljudkort(nej det Àr tyvÀrr inte jag som spelar).

Först ett

, tror inte jag hört nÄn annan modeller lÄta sÄ bra lineat, gitarrens grundljud hörs verkligen igenom pedalen.

Sen ett exempel med lite

vilket var det du var intresserad av frĂ„n början 🙂

HÀr finns Àven lite demos som jag tycker Àr intressantare Àn dem pÄ vox sida.

Postat

jag har zooms 606 (sedan flera Är tillbaka) och mÄste sÀga att den verkligen inte Àr nÄgot att ha.. den lockade med sitt relativt billiga pris och mÄnga effekter, men effekterna Àr allmÀnt kassa. Det finns sÄklart vissa ljuspunkter med zoomen, men 606 Àr inget jag rekommenderar.. plastig Àr det enda ordet jag kan komma pÄ gÀllande den, bÄde ljudmÀssigt och utseendemÀssigt

dÀremot har jag hört att de nyare zoompedalerna ska vara bra, har dock inte testat dem

Postat

Boss GT-8:an Àr den bÀsta multieffekt jag nÄgonsin har provat, och den smiskar Zooms alla pedaler pÄ stjÀrten sÄ hÄrt att de skrikande springer sin vÀg! Fast deras senaste har jag inte testat Àn, dock...

GÄ in pÄ www.studio.se/laddaner och klicka pÄ nr 1 sÄ hittar du ljudfiler frÄn just denna produkt.

Postat

Boss GT-8:an verkar faktiskt jÀvligt nice, va inne pÄ deras hemsida och kollade lite.. gillar inte deras design bara och den ser lite rörig ut.. men jag gillar effekterna. Skulle vilja höra den med lite mer wah wah och delay.. fÄr testa den sjÀlv i nÄn affÀr.

Tack

Postat
Boss GT-8:an verkar faktiskt jÀvligt nice, va inne pÄ deras hemsida och kollade lite.. gillar inte deras design bara och den ser lite rörig ut.. men jag gillar effekterna. Skulle vilja höra den med lite mer wah wah och delay.. fÄr testa den sjÀlv i nÄn affÀr.

Tack

JĂ€pp, den Ă€r lite rörig att komma igĂ„ng med, speciellt med tanke pĂ„ att du kan lĂ€gga alla effekter i vilken ordning du vill. Du kan köra delay + distpedal + wah-wah + syntheffekt + förstĂ€rkare och rĂ€tt ut om du skulle kĂ€nna för det. 🙁 SjĂ€lvklart blir den dĂ„ vĂ€ldigt flexibel, men samtidigt kan det vara rĂ€tt rörigt. 😄

Postat

Driver vidare lite pĂ„ denna trĂ„den đŸ˜±

Blev faktiskt lite intresserad av en annan zoompedal nu.. G7.1ut. Kollade in deras senaste men den verkar lite för overkill nÀr det gÀller mina intressen. NÄn som kÀnner till Zoom G7.1ut? Den verkar inte finnas i Sverige ens? man kanske fÄr bestÀlla den.

/Charley

Postat
Tjena alla!

Hade tĂ€nkt köpa en Multi-effekt pedal. Är speciellt intresserad av en pedal som har wha-wha och delay inbyggt. Sen Ă€r ju andra effekter som reverb, chorus, flanger, dist m.m. uppskattade. Det Ă€r ju alltid kul om det Ă€r lite roliga stĂ€rkare i den ocksĂ„, kanske nĂ„n gammal Fender eller vox. LĂ€ste om zooms nya digitala pedal G9.2tt i nya Studio. NĂ„n som hört nĂ„tt mer om den?.. Den verkar trevlig hur som helst. Jag Ă€r hur som helst ute efter en pedal som funkar bra i jazz och soul sammanhang lirar sjalv pĂ„ en Fender Vintage 62 och den behöver lite mer effekter att leka med. đŸ˜±

Tack pÄ föhand för tips

hahaha 😕 vi tĂ€nkte precis lika 😆

Postat (redigerat)

Inget illa ment mot alla fan av multipedaler.

Men Àr det verkligen att ratta ljud du tycker Àr kul?

DÄ ska du sjÀlvklart gÄ pÄ en multipedal!

Men om du mer gillar att lira och vill ha ett bra ljud i gitarren, sÄ köp en bra stÀrkare med en overdrive (dist) du gillar. Och kör pÄ vanliga analoga pedaler.

DÄ slipper du rattandet(nÀstan), + att du fÄr ett Àrligare och bÀttre ljud! (tycker jag)

Bra pedaler hittar du hos tex. BOSS, IBANEZ, ELECTRO HARMONICS och DUNLOP.

HÀr Àr en wah-wah som jag varmt rekomenderar dig att prova, fetare wah-wah finns nog inte.

http://media.zzounds.com/media/brand,zzoun...e2ba9bf02e2.jpg

För övrigt rekomenderar jag att du kör pÄ en bra stÀrkardist bara, ingen pedal i det fallet, det tycker jag Àr bÀst.

(De flesta billiga multipedaler Àr dessutom ren skit!)

đŸ˜±

Redigerat av AXL THE ROCKER
Postat
Driver vidare lite pĂ„ denna trĂ„den 😎

Blev faktiskt lite intresserad av en annan zoompedal nu.. G7.1ut. Kollade in deras senaste men den verkar lite för overkill nÀr det gÀller mina intressen. NÄn som kÀnner till Zoom G7.1ut? Den verkar inte finnas i Sverige ens? man kanske fÄr bestÀlla den.

/Charley

Jag har inte testat G7.1 (inte sett den i sverige heller), har dock testat G2 men den imponerade inte sÀrskilt mycket pÄ mig. Helt ok för priset iofs, men jag skulle mycket hellre lÀgga till en femhundring och köpa Korg AX3000G för den Àr i mitt tycke mycket bÀttre. Zoom har dock lyckats fÄ till en yttre design som inte skriker "jag Àr en billigt plastskrÀp och kommer att gÄ sönder pÄ ditt första gig" pÄ de nya modellerna, det ska de ha en eloge för.

GT-8 har bra effekter men inte nÄgon sÀrskilt bra amp modeller. Dess starka sida Àr just routning av effekter tycker jag, men det gör ju som sagt grÀnssnittet lite mer komplext. Inget jag skulle vilja ratta 2 min innan en spelning precis. DÀr Àr bÄde AX3000G och Tonelab perfekta, de Àr lika lÀtta att ratta som en stÀrkare.

Postat
Inget illa ment mot alla fan av multipedaler.

Men Àr det verkligen att ratta ljud du tycker Àr kul?

DÄ ska du sjÀlvklart gÄ pÄ en multipedal!

Hm, varför skulle en multipedal innebĂ€ra mer rattande? DĂ„ligt designade pedaler kan iofs vara ganska jobbiga att stĂ€lla in ljud pĂ„, men om du kollar pĂ„ Tonelab tex sĂ„ Ă€r den minst lika lĂ€ttmanövrerad som vanliga stomps. SĂ„ det argumentet köper jag faktiskt inte. Dessutom har ju multipedalerna den enorma fördelen att man kan spara presets, vilket innebĂ€r att man kan ha mĂ„nga instĂ€llningar utan att behöva ratta 😎 SĂ„ det Ă€r nog snarare tvĂ€rt om skulle jag vilja pĂ„stĂ„.

Men jag tycker bÄde stomps och multieffekter har sina för och nackdelar. Det gÀller ju som sagt bara att vÀga vad man tycker Àr viktigast. Har man bara behov av tvÄ pedaler och fasta instÀllningar sÄ Àr det ju vansinne att köpa en multieffekt, men nÀr det börjar bli mÄnga effekter och instÀllningar sÄ blir det helt plötsligt vÀldigt jobbigt med stomps, dessutom vÀldigt dyrt.

En klar fördel med enstaka pedaler Ă€r ju att man kan vĂ€lja precis det man vill ha. Åas Ă€r en fördel med multieffekter att man fĂ„ mer Ă€n vad man köpt som enstaka pedaler, sĂ„ man har "rĂ„d" att anvĂ€nda specifik effekt i enbart en lĂ„t eftersom man inte betalt extra för den. Dessutom kan man ju hitta effekter som man aldrig tĂ€nkt tanken pĂ„ att ens testa innan.

Jag vet inte vad du menar med "Àrligare och bÀttre ljud". Tycker i Àrlighetens namn att multieffekter som PodXTL, Tonelab SE, G-Minor etc. lÄter minst lika bra och ibland bÀttre Àn mÄnga stomps gör. Jag har gjort A/B-jÀmförelse med boss och ibanez-distarna som finns i modellerade i min tonelab och de riktiga stompsen och det Àr faktiskt marginell skillnad pÄ dem. Till och med Klon Centaur-modellen i tonelaben lÄter relativt nÀra orginalet (har iofs inte gjort en A/B eftersom jag inte har tillgÄng till en Klon), och bara den pedalen kostar ju lika mycket som halva tonelaben. SÄ nÀe, jag köper faktiskt inte att multieffekterna lÄter sÀmre. Jo de billigare gör ju det, men de kostar ju Äas inte mer Àn 1-2 vanliga stomps sÄ vad kan man begÀra?

Dessutom har mÄnga multieffekter nÄgot som jag sjÀlv tycker Àr overderligt: expression pedal/er. Tycker det Àr helt underbart att kunna binda dessa pedaler till vilka vÀrden jag vill.

Multieffekterna Àr ju mycket billigare och enklare att hantera om man har mÄnga effekter/instÀllningar. DÀremot Àr det kanske inget för den som letar efter "den perfekta tonen". DÀr Àr det handplockade pedaler som gÀller. Men dÄ kommer man ocksÄ lÀtt upp i 10 papp.

För min del skulle jag inte kunna spela som jag gör idag om jag inte haft en multieffekt. Det skulle bli ett evigt hoppande mellan pedaler vilket inte Àr nÄn höjdare om man ska sjunga samtidigt, och jag skulle inte ha nÄgon expression-pedal som jag anvÀnder hela tiden. Men det Àr ju som alltid en frÄgan om vad man har för behov.

Postat (redigerat)
Hm, varför skulle en multipedal innebĂ€ra mer rattande? DĂ„ligt designade pedaler kan iofs vara ganska jobbiga att stĂ€lla in ljud pĂ„, men om du kollar pĂ„ Tonelab tex sĂ„ Ă€r den minst lika lĂ€ttmanövrerad som vanliga stomps. SĂ„ det argumentet köper jag faktiskt inte. Dessutom har ju multipedalerna den enorma fördelen att man kan spara presets, vilket innebĂ€r att man kan ha mĂ„nga instĂ€llningar utan att behöva ratta 😆 SĂ„ det Ă€r nog snarare tvĂ€rt om skulle jag vilja pĂ„stĂ„.

Men jag tycker bÄde stomps och multieffekter har sina för och nackdelar. Det gÀller ju som sagt bara att vÀga vad man tycker Àr viktigast. Har man bara behov av tvÄ pedaler och fasta instÀllningar sÄ Àr det ju vansinne att köpa en multieffekt, men nÀr det börjar bli mÄnga effekter och instÀllningar sÄ blir det helt plötsligt vÀldigt jobbigt med stomps, dessutom vÀldigt dyrt.

En klar fördel med enstaka pedaler Ă€r ju att man kan vĂ€lja precis det man vill ha. Åas Ă€r en fördel med multieffekter att man fĂ„ mer Ă€n vad man köpt som enstaka pedaler, sĂ„ man har "rĂ„d" att anvĂ€nda specifik effekt i enbart en lĂ„t eftersom man inte betalt extra för den. Dessutom kan man ju hitta effekter som man aldrig tĂ€nkt tanken pĂ„ att ens testa innan.

Jag vet inte vad du menar med "Àrligare och bÀttre ljud". Tycker i Àrlighetens namn att multieffekter som PodXTL, Tonelab SE, G-Minor etc. lÄter minst lika bra och ibland bÀttre Àn mÄnga stomps gör. Jag har gjort A/B-jÀmförelse med boss och ibanez-distarna som finns i modellerade i min tonelab och de riktiga stompsen och det Àr faktiskt marginell skillnad pÄ dem. Till och med Klon Centaur-modellen i tonelaben lÄter relativt nÀra orginalet (har iofs inte gjort en A/B eftersom jag inte har tillgÄng till en Klon), och bara den pedalen kostar ju lika mycket som halva tonelaben. SÄ nÀe, jag köper faktiskt inte att multieffekterna lÄter sÀmre. Jo de billigare gör ju det, men de kostar ju Äas inte mer Àn 1-2 vanliga stomps sÄ vad kan man begÀra?

Dessutom har mÄnga multieffekter nÄgot som jag sjÀlv tycker Àr overderligt: expression pedal/er. Tycker det Àr helt underbart att kunna binda dessa pedaler till vilka vÀrden jag vill.

Multieffekterna Àr ju mycket billigare och enklare att hantera om man har mÄnga effekter/instÀllningar. DÀremot Àr det kanske inget för den som letar efter "den perfekta tonen". DÀr Àr det handplockade pedaler som gÀller. Men dÄ kommer man ocksÄ lÀtt upp i 10 papp.

För min del skulle jag inte kunna spela som jag gör idag om jag inte haft en multieffekt. Det skulle bli ett evigt hoppande mellan pedaler vilket inte Àr nÄn höjdare om man ska sjunga samtidigt,  och jag skulle inte ha nÄgon expression-pedal som jag anvÀnder hela tiden. Men det Àr ju som alltid en frÄgan om vad man har för behov.

Jo, precis som du sÀger! "det beror ju pÄ vad man har för behov".

Och det va det som jag ifrÄgasatte, eftersom det lÀt som att han inte behövde 200 effekter.

Sedan utgick jag bara ifrÄn mig sjÀlv och mina erfarenheter och behov.

jag har oxÄ varit inne pÄ att köpa multieffekt, hade hemma Boss gt-8 i tvÄ veckor för att prova. kom sedan fram till att det va en pedal som bara skulle göra mig mer galen Àn glad. dÄ jag hatar att sitta och ratta och stÀlla in, jag vill att det ska gÄ fort sÄ jag kommer igÄng att lira, om du förstÄr vad jag menar?

Sedan förstÄr jag sjÀlvklart vad du menar, det Àr ju bra att kunna ha alla ljud förinstÀllda utan att behöva skruva pÄ reglagen varje gÄng man packar upp i replokalen, eller var man nu Àr nÄgonstans.

Men visst, jag har bara provat en multieffekt, och det va Boss gt-8 som sagt.

Jag kanske Àven skulle ha gett andra mÀrken en chans..innan man dömer ut hela iden med multi?

NÀ, jag tycker som jag tycker! vad jag menar med Àrligare och bÀttre ljud, Àr helt enkelt att jag inte tycker digitala ljud lÄter bra. dom lÄter rent ut sagt helt kass.

Jag Àr för analoga stomps och förstÀrkare av BRA kvalite, för att:

(bra kvalite behöver inte alltid vara dyrt)

Dom lÄter bÀttre! inte konstlat, utan Àkta!

(precis som vinyl kontra CD, men den diskussionen kan vi ta en annan gĂ„ng. 😄 )

Man slipper rattandet och programmerandet, pÄ en stomp har man kanske 3 st rattar som man vÀldigt snabbt lÀr sig var dom ska stÄ. PÄ en multi har man betydligt fler saker att tÀnka pÄ, vilket inte tilltalar mig.

Men jag sjÀlv Àr bara i behov av Overdrive, big Muff(fuss), Wah-Wah, Phaser, delay och volym.

Hehe.. sex stycken visst... skulle ju va bra om man fick plats med dessa i samma skal. Men dÄ skulle jag heller inte fÄ exakt dom ljuden jag vill ha, det argumentet rÀcker igentligen ganska lÄngt.

Ja, ja.. smaken Àr som baken och min Äsikt Àr som du hör, vÀlgigt bestÀmd i denna frÄgan, och inte heller helt tagen ur luften.

Redigerat av AXL THE ROCKER

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.