Jump to content
Annons

DyERZ Labora - Peacock (en ny fin melodi)


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Peacock

* ARTIST/GRUPP: DyERZ Labora

* GENRE: Minimalistisk musik

* LÅTLÄNGD: 4:56

* KOMPOSITÖR: Patrik Lundström

* PRODUCENT: Patrik Lundström

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.79 MB

* STATUS: Skiss/Färdigt Demo

Vad ska jag berätta om den här lilla biten då!? Ingen aning. Men skriv gärna komentarer på vad ni tycker om låten osv...

DyERZ_Labora___Peacock.mp3

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så nedrans "minimalistiskt" är det väl ändå inte? Inte jämfört med John Cage eller Brian Eno i alla fall. "Repetativt" köper jag, men det är en annan grej. Lite industrirock, lite God Speed You Black Emperor. Du verkar ha jobbat en hel del med mixen (pannande ljud och ambienta effekter). Någon sorts melodi hade kanske inte skadat (den får gärna vara minimalistisk), bara något att antyda en ytterligare dimension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok, då låter det inte så tokigt alltså!? hehe

Jag vill nog endå påstå att jag gör ganska minimalistisk musik (minimalistisk konstform ser eller låter olika...). Förstår inte vad som är mer minimalistiskt med tex. Brian Eno?

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar riktigt bra. King Crimson-feeling över riffen. Sedan kommer den fallande figuren vilken jag tycker är riktigt tråkig. Ingen riktig struktur som håller här. Får inga Godspeed vibbar.

Men...gillar sådana här ideer riktigt mycket! 😄 Jobba på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter bra och suggestivt fram till 1:23. Fast kanske lite odynamiskt på crashen (eller vad det är). Ett dubbelslag på den en gång, ett byte till annan cymbal på ett eller annat slag. Något.

1:24 - 1:55 låter bara tråkigt. Tråkigt gitarrljud, tråkigt trumljud, tråkig "figur".

1:55 - 3:05 Ok. Ljudet blir intressantare på både gitarr och trummor men "figuren" som spelas är banal - otillräcklig, även om trummorna marcherar på. Tycker du kunde skippat att kötta på med chrashen igen, det bidrar till mer stelhet så som det låter.

3:06 ... Avslutningspartiet är riktigt bra. På alla sätt.

Ta det för vad det är. Jag är ingen rocker och blir lätt trött på vanliga rockprylar typ dang, dang, dang, dang som du använder på lite olika sätt mellan 1:24 - 3:05. Jag hade gärna sett (hört) lite mer slitande och ovanligare saker mellan dina för mig starka partier - början och slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Börjar riktigt bra. King Crimson-feeling över riffen. Sedan kommer den fallande figuren vilken jag tycker är riktigt tråkig. Ingen riktig struktur som håller här. Får inga Godspeed vibbar.

Men...gillar sådana här ideer riktigt mycket! 🙂 Jobba på!!

vilken del på låten är den "fallande figuren"och vad är det som brister i strukturen? och varför tror du att det meningen att du ska få "godspeed vibbar"?

inge illa menat. vill bara veta mer vad du egentligen menar... 🙂

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar egentligen figuren C,Bb och F/A. Där uppfattade jag en gång som gick fallande C, Bb o A. fast det kanske var C/G i basen istället? I vilket fall tyckte jag att det blev lite tråkigt där efter den goa början. Godspeed hänvisade jag till något någon annan hade skrivit.

Men..som jag skrev, jag gillade ideerna! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

Tycker lite annorlunda än tidigare feedback här! partiet 01:20 - 01:55 är det bästa i låten, slutet är ju stilfullt också - får skitstarka sommarfestivalnattkänslor! Men "det fallande partiet" håller jag med om är stelt och ointressant, förutom marsch-trummorna, fruktansvärt snygga!!

keep it up.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte riktigt ensamt, men skulle vara skitballt som filmmusik. Skapar många bilder i mitt huvud, och jag gillar känslan jag får. Skön ambience.

Jobbar du vidare lite med denna så kan den bli jättebra. Behövs ytterligare någon liten detalj/harmoni. Kanske en enkel melodi på klockspel eller liknande som börjar i introt, försvinner, och återkommer för att öka i styrka?

–Bara en idé...

Eller förresten, inte klockspel. Du har ett skönt pip/tjut-ljud i slutet (som en avlägsen mistlur eller nått). Ta fram det lite mer, i intro och i mitten.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...