Jump to content
Annons

Digital teknik - ett hinder för kreativitet?


Skyline

Recommended Posts

Digital teknik kan på väldigt många sätt vara givande och bra att ha i sammanhang där kreativitet är viktigt. Ta till exempel en dator som kan tillhandahålla oändligt med applikationer, verktyg och tjänster.

Men finns det några områden eller sammanhang där digital teknik blir en bromskloss för tänkandet och kreativiteten?

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjaaa du.... ett exempel kan väl vara om du är konstnär. bildbehandlingsprogram är ju bra på vissa saker, men penslar, kritor, pennor, kol etc har ju andra fördelar.

inom musik? nja, kreativiteten tror jag inte begränsas. däremot är lite lite kul att se diskussionen om reglerna för den kommande "akustiska studiofestivalen". vissa verkar helt främmande inför tanken att det faktiskt skulle gå att spela på "riktiga" instrument.

nä. jag tror att den digitala tekniken väcker skaparglädje och kreativitet. men det kanske kan gå för långt, då somliga kanske helt enkelt vill att programmet ska skapa musiken åt dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Digital teknik kan på väldigt många sätt vara givande och bra att ha i sammanhang där kreativitet är viktigt. Ta till exempel en dator som kan tillhandahålla oändligt med applikationer, verktyg och tjänster.

Men finns det några områden eller sammanhang där digital teknik blir en bromskloss för tänkandet och kreativiteten?

Vad tycker ni?

Inte bara digital teknik, all teknik kan vara ett hinder, om man får för mycket valmöjligheter o börjar trassla in sig i det istället för att med enkla medel fokusera på skapandet.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Digital teknik kan på väldigt många sätt vara givande och bra att ha i sammanhang där kreativitet är viktigt. Ta till exempel en dator som kan tillhandahålla oändligt med applikationer, verktyg och tjänster.

Men finns det några områden eller sammanhang där digital teknik blir en bromskloss för tänkandet och kreativiteten?

Vad tycker ni?

Inte bara digital teknik, all teknik kan vara ett hinder, om man får för mycket valmöjligheter o börjar trassla in sig i det istället för att med enkla medel fokusera på skapandet.

Min erfarenhet säjer mej att begränsande teknik inte blir långvarig, om man kikar lite på forumet så tycker jag att just friheten att skapa är ganska central...

Jag tror det beror på våran egen personlighet som begränsar oss. Om man kan lyfta på huvudet ifrån skärmen och få lite fågel perspektiv på skapandet kan man hitta mycket kul... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken är väl att man sitter och "producerar", letar efter rätt ljud, effekt och så vidare istället för att spela. Som nu satt jag i en halvtimme och letade bland en massa presets på en synthplugg i en halvtimme tills jag tröttnade och stängde av programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir aldrig begränsande, tycker jag .

När jag skapar låtar, så kör jag alltid med samma grundljud medan låten kommer till - och väljer de slutgiltiga ljuden senare, när jag har kommit längre och närmar mig slutmix. Ett enkelt komp är viktigt, så att man inte börjar snöa in sig på exakt hur varje ljud ska låta medan man håller på att skapa - för då hinner idéerna försvinna i periferin.

Normalt kör jag bara med trummor (gärna GrooveAgent, så att det finns ett bra komp utan att behöva lägga någon tid på det), bas och piano - och så en flöjt som får spela melodin. Är låten bra med den sättningen, så blir den bra med kosmetika också, alltså när man lägger på stråkar, brass, väljer annat piano, trixar ihop ett mer avancerat trum- och baskomp etc. Låter det däremot inte bra med det rudimentära kompet, så är det inte lönt att fortsätta - för då kommer det inte att bli bra senare heller, hur mycket man än försöker spackla igen bristerna med hjälp av diverse feta syntljud med filtersvep etc... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken kan ju göra att man förlorar siktet, det verkar faktiskt ganska vanligt. Men så länge man har en viss musikalitet tror jag att man kan lära sig att nöja sig med det man har och jobba utifrån det istället för att tänka "om jag köper den där preampen kommer sången låta bra". Det kan ju vara därför många som är duktiga producenter och ljudtekniker gör helt värdelös musik på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] lite kul att se diskussionen om reglerna för den kommande "akustiska studiofestivalen". vissa verkar helt främmande inför tanken att det faktiskt skulle gå att spela på "riktiga" instrument.

Jag har oxå noterat det. OCH funnit mig själv fundera i samma banor... festligt.

***

Sen finns det en annan ganska utbredd föreställning att man måste ha den allra senaste tekniken för att fixa allt. Att det inte skulle gå att producera nåt vettigt med årsgammal programvara.

***

Själv är jag fortfarande fascinerad av att jag kan göra grejjer i sovrummet som jag inte kunde göra i halvmiljonstudios för 15-20 år sedan. Det är naturligtvis skitkul. Och kreativitetsöppnande om det hanteras rätt.

Det är en - tidstypisk - fas man måste komma igenom tror jag. Att lära sig sålla bland valmöjligheterna. Det gäller mycket, inte bara musik.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

"Satt fast i så kallade - (Digitala träsket) - i ett par år .. gick å köpte mig "Racket" å börja lira laiv igen .. fy fan va nice det kändes ..

Så nu i efterhand så har tekniken bara fixat några broar, bra å kunna, men inte på heltid, helt alena .. näe ut å parta - ta mere guran å riffa loss gruset vettja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...