Jump to content
Annons

Störande ljud ur monitorer...


alexw

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

Jag vet att det finns några riktigt insatta teknikgûbbar här - all hjälp är förevigt tacksam!

Notera att jag tror inte detta problemet jag beskriver här under har något med mina monitorer att göra, utan med något på vägen till monitorerna. (Det är Tannoy Reveal Active ifall det har någon betydelse)

Förut körde jag med ett Creamware Powersampler II ljudkort , och då glappade ljudet till högtalarna så man fick vrida och vända på phonokontakterna till ett specifikt läge för att ljudet skulle funka och att inte kraftigt brus inte skulle uppstå i monitorerna. (Notera att man använde 1PHONO från ljudkortet som delade ut sig till 2 st PHONO till monitorerna).

Nu har jag införskaffat mig en Presonus Firebox (firewire ljudkort), och ljudet glappar inte längre i alla fall. Men det kommer ett konstant jobbigt ljud från monitorerna, typ låter "högspänningsaktigt". (notera att detta ljud ändras ej oavsett om jag har låg eller hög volym, krämar jag på volymen så ökar bara det vanliga "småbruset" som alla monitorer har)

Det konstiga är att om jag drar ut strömkontakten till min firebox (det skall räcka att driva fireboxen med strömmen från firewirekabeln) så låter det ännu högre i monitorerna, precis som att datorn skulle mata för mycket ström till monitorerna.

Jag testade att koppla in monitorerna till headphones uttaget i fireboxen för det brusar aldrig i hörlurar när man kopplar in där, men monitorerna brusar där med.

Jag testade att ha monitorerna ikopplade till fireboxen och dra ut firewirekabeln mellan fireboxen och datorn och då försvann bruset ur monitorerna, men självklart kan man man inte köra så för då får man inget ljud skickat till fireboxen.

En konstig notering jag har gjort är att det störande ljudet ökar om datorn jobbar hårt eller om jag scrollar - Kan det vara något med grafikkortet som stör?

Som sagt, all hjälp är _väldigt_ uppskattad.

Vänligen

Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Min dator har skickat ut samma spännande ljud när man scrollar och så i windows när jag har använt kassa kablar typ såna här. När jag kopplar in ordentliga kablar försvinner allt störigt brus. Va kör du för kablar?

Du kan ju också slå av alla elektriska prylar du har i rummet/lägenheten(huset) och se om något annat stör datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är obalanserat du kör om det är sådana kablar. Då kanske du får in någon störning från bildskärmen? Kan du köra balanserat, så gör det i stället.

Det kan också vara så, att du behöver jorda monitorerna (eller egentligen hela studion för den delen... 🙂 ).

Du kan testa om det hjälper med en förlängningskabel från köket (som ofta är enda rummet som har jordade urtag). Det är inte godkänt som en permanent lösning, men för att testa går det bra. Om du märker att det hjälper, så får du ta hjälp av en elektriker som drar fram jord till rummet där studion finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här uttrycket med balanserande kablar har jag hört hur många gånger som helst men aldrig fattat vad det menas - Något du orkar förklara för mig? 😉

Min farsa är eletriker - Han påstår att det är jordat, så jag får lita på honom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Balanserat är när man skickar två kopior av signalen i samma kabel, där den ena är fasvänd 180 grader mot den andra. Kabeln måste med andra ord innehålla två ledare + skärmen. Balanseringen innebär att konstanta störningar som kommer in i kabeln på vägen, kommer att släckas ut när de tas emot i monitorn.

Du måste då använda kablar med XLR- eller TRS-kontakter* - och både sändande och mottagande enhet måste förstås kunna hantera balanserade signaler - men sådant hittar du helt säkert i manualerna. 🙂

*XLR = den sortens kontakter som används till mikrofoner.

TRS = stereotele-kontakter (egentligen: Tip Ring Sleeve).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips, kan vara värt ett försök i alla fall, är att testa att vända stickproppen 180 grader. Ett "knep" som används i HIFI-världen.

Men testa att stänga av din monitor helt, dra ur strömmen,, är det där problemet uppstår?

Lite felsökning för att ringa in problemet kan inte skada.

Kommer missljudet med när du spelar in oxo? Eller är det bara i monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova och slå av skärmen.. Förvinner störningarna då så är det troligtvis kablarna... Skaffa bättre och balanserade kablar om möjligt. Det kan hjälpa att skaffa bättre kabel till skrämen också (som är mer skärmad och har ferritklumpar på kabeln).

En sak gör mig dock förbryllad..🙂 Då du tar bort firewirekabeln så tystnar störningen.. Hmm.. Det kan vara jordfel också.. Prova att ta strömen till dina monitorer från samma uttag (fas) som resten av din utrustning. Prova och vänd kontakten också om det brummar. Och naturligtvis så hoppas så har du väl jordade uttag till din dator och skärm får jag hoppas (utan jord till skärmen så funkar inte avskärmingen där och allt vad TCO99 etc heter gäller inte)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett liknande problem med mina monitorer, det fanns ett brus så som du beskriver det, plus att bruset förändrades om jag rörde vi sladdarna som gick in i ljudkortet. Jag gissade på allt ifrån att ljudkortet pajjat till att jag måste byta ut skärmen, alla sladdar etc, men det visade sig att dockningsstationen till min trådlösa telefon stod mitt i den lilla hemstudion 😆. Så här i efterhand är det ju ganska uppenbart att man inte ska ha någon sån utrustning i närheten, men det är lätt att missa det allra enklaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt balanserade kablar ett måste sen så är det inte helt fel

att ha samma jordpunkt. Vet att vissa tunna LCD skärmar inte är

jordade och då måste du jorda i chassit. Prova först att byt alla kablar till balanserade kablar funkar inte det gör så här istället

(elkontakts tricket är ett bra trick ä även det ett bra trick)

Dra en jordkabel mellan alla delar du har.

Gör så här köp en jordkabel (gul grön) sätt på såna ringar som

man har för installation så att du bara kan lossa en skruv på dina

prylar och skruva fast kabeln i. På dator kan man tex skruva kabeln i

chassit viktigt att du kollar så att det är metall på delarna du skruvar

fast i kabeln. Prova först att skruva slingan mellan dator och monitorer det är nämligen där brummet kan ligga... funkar det inte få du fortsätta med kabeln/slingan till fler delar men det är lika bra att göra det på alla delar

med ström.

Ett annat tips

Du kan även kolla om t ex kylskåp i köket ligger på samma grupp

apparater i andra rum kan nämligen bidra, ryck ut kabeln till kylen

och kolla om brummet slutar

Och se för guds skull till att ha samma strömkälla är det brumm efter

detta så är det jobbigt kan jag säga...då får man ringa elektriker.

Redigerat av ostkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall vi se här...

Skall försöka svara på lite frågor och lägga upp lite struktur här så man kan ringa in åtgårder mm...

- Monitorerna är "Tannoy Reveal Active"...

- Det jag spelar in med mikrofonen brusar ej.

- Något "konstigt" jag har märkt är att monitorerna brummar EJ om jag kopplar dem direkt i min gamla keyboards line out/headphones (1 PHONO kontakt)...

Men ni sa något intressant angående "Tip Ring Sleeve".

Eftersom min keyboards phono inte är höger och vänster, utan enbart en phono kontakt så måste jag använda en "gren-kontakts-tjosan" (bilden nedanför) som omvandlar 1 PHONO till 2 PHONO för att av det naturliga skälet kunna trycka in en phono kontakt i vänster och höger monitor. Och tror ni inte på tusan att det står "TIP" på den ena kontakten och "RING" på den andra! Betyder det att den är balanserad då?

Här har ni en bild på det lilla fanskapet 🙂

img11101th.th.jpg

- Ni säger att jag bör använda balanserade kablar "om jag kan" - Vad skulle kunna resultera i att jag inte kan använda balanserade kablar, själva kontakterna på mitt ljudkort + monitorer?

Mitt firewire ljudkort har enbart HÖGER + VÄNSTER phono kontakter ut, men även SP-DIF.

Mina monitorer ser ut att kunna ta både phono och den typiska mikrofonkontakten.

- Jag är inne på att köpa mig en Tapco subb:

http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/ca...pID=10129&pic=1

Undra om bruset skulle kunna försvinna om jag kopplar XLR kablar från den subben till mina monitorer?

Eller skulle bruset bara förflytta sig till själva subbasen?

De röd/vita kontakterna i subben där är inte SP-DIF va, utan RCA?

Gahh det kan fanken vara vad som helst, antar att man får experimentera sig fram, jag ger mig fan på att det är något med/i datorn som jävlas med ljudet.

Skall se till att ta ut mitt störda matrox grafikkort och trycka in något annat för att se om det försvinner.

Har redan testat att dra ut skärmkontakterna till grafikkortet, men det hjälpte ej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kabeln du har på bilden kallas för insert kabel det är en kabel man använder till mixerbord i livesammanhang för tex EQ eller kompressor. Kontakterna är inte phono utan tele kontakt. Att det står tip och ring beror på att man skall vet vilka av de kontakterna som är lödda till vad, jag skall försöka förklara.

Du har på kabeln tre kontakter en teleplugg med två ringar och två telehonor. Tänk att det är två telehanar istället, för det är lättare att förklara då men de funkar på samma sätt.

Den kabeln är lödd så här, tänk dig att du har tre kadeler i kabeln (koppartråden)

I stereopluggen (den med två ringar) är en av varje klöd på varsin del, alltså på tip (den piggen längst ut på kontakten) en på ytan mellan de två svarta ringarna (ring) och en högst upp (sleve).

Dessa kadeler som är lödda på stereopluggen går till de två andra tele pluggarna och de är löda så här en av kablarna går till varsin tip (alltså pluggen längst ut) Men de delar på jordkabeln (sleeve) Det är därför det står tip och sleeve på de två telepluggarna, för att en av telepluggarna går till sleeve och en till tip.

Mixar du live tex så står det på insert ingången om tip eller sleeve är out men det kan vi ta en annan gång

En vanlig gittarkabel har bara en ring och den har bara två kadeler i sig den är obalanserad.

En balanserad telekabel har två ringar och har tre kadeler denna kabeln använder du främst till utrustning.

Så man kan säga att den kabeln du har är obalanserad eftersom samma signal inte delar på två kadeler. Rörigt men det är det ibland med kablar.

Men nu kommer vi till en annagrej som är lite rörig den med. På dina Tannoy högtalare finns det två ingångar En tele och en som kallas för XLR. Xlr ingången vet jag är balanserad för XLR ingångar är alltid balanserade.

Men teleingågarna är rätt ofta inte balanserade, nu kommer inte jag ihåg om det är så på Tannoy högtalarna om de teleingårna är balanserade förmodligen är de inte det.

Därför skall du byta ingång och köpa en kabel som heter XLR hane till tele. Då är kabeln och därmed högtarn balanserad.....puh....Hoppas det inte blev allt för rörigt.

Men jag tycker att det är tragiskt om du har frågat i musikaffären och de inte har hjälpt dig eller förklarat detta för dig. De borde veta det och säga det till dig.

Redigerat av ostkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

Ostkaka:

Tack så jättemycket för ditt inlägg! - Väldigt rakt på sak!! 😄

Jag är smått efterbliven när det gäller kablage och sådant men om jag har fattat de rätt så så skall den kabeln jag skall ha se ut typ så här:

FRÅN FIREBOX -> 2 st telekontakter (HÖGER/VÄNSTER) (de jag trodde hette phono)

IN I TANNOY -> 2 st kontakter som ser identiska ut med de som man pluggar in mic:ar i preamp med...

Tror och hoppas de i affären fattar vad jag menar när jag lämnar din beskrivning "XLR hane till tele" - Jag kollar naturligtvis att de ser rätt ut i affären 😄

Ja alltså, du skall veta hur mycket jag har tjötat på musikaffären om hjälp, men i dagens läge handlar det bara om att sälja så mycket skit som möjligt utan att hjälpa till. Man får oftast svaret "ingen aning om vad problemet kan ligga i", eller om man skickar via mail så får man inget svar alls.

Hade musikaffärerna haft lite servicekänsla så hade de tagit emot datorn och felsökt, det är ändå vi som köper prylar som får deras affärer att gå runt.

Synd att man inte kan göra warez av hårdvara så de inte har något val än att hjälpa till 😏😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade upp maualerna till Fireboxen och monitorerna. Båda har balanserade anslutningar, så det enda du behöver, är egentligen två balanserade telekablar.

Du behöver alltså inte ha varianten med Tele-XLR, utan kan köra med två kablar som har TRS-kontakter ("stereo-Tele") i båda ändarna.

Om du däremot tänker köra med suben du nämnde, så behöver du köra TRS-XLR för att få en balanserad koppling. RCA är alltid obalanserat, så dem vill du inte använda där... 😏

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaw... Gick väl sådär med de balanserade kablarna... Verkar låta mindre nu, var inget brus i ena monitorn alls, men fortfarande en del i den andra... skall se om det låter bättre/sämre imorn...

Jag ger mig fan på att det är något inne i själva burken som stör.

Jag testade att byta grafikkort men det brusade fortfarande.

Testade att stänga av och koppla ut skärmarna, brusade fortfarande...

Sådan här skit gör en helt galen 🙁🙂:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle signalen skickas i bägge skulle det bli helt tyst - alltid.

Om signalen skickas i båda ledarna och om ena signalen fasvänds innan kabeln och sedan vänds tillbaka efter kabeln så kommer signalen att ligga i fas men bruset ur fas. Alltså försvinner bruset men inte den ursprungliga signalen, så det blir inte tyst.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, låter det både när du använder ASIO och directsound? För på min laptop uppträder problemet enbart när jag kör med directsound dock inte med ASIO av någon märklig anledning. Hursomhelst är min gissning att det beror på firewireinterfacet i datorn. Jag gissar att du kör med ett som sitter på moderkortet? Det brukar ge upphov till endel störningar om det inte är av bästa kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Claes har som vanligt rätt med att signalen skickas fasvänd (180 grader) i den andra ledningen. Anledningen är att om man tar ljud + brus (i ledning 1) och sedan drar ifrån ljud + brus (i ledning 2) så kommer rätt signal ut. Eftersom ljudet i ledning 2 är fasvänd så har den en botten på signalen samtidigt som signalen i ledning 1 har en topp så får man dubbelt så stark signal ut. Eller matematiskt:

Ljud + brus - (-ljud + brus) = Ljud + brus + ljud - brus = 2*Ljud

Så har jag besserwissrat (heter det så) ännu lite mer. 😛

Eller så kan ni följa länken nedan:

Balanced cables

/Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

har du kollat med grafikortet osv så att det inte ligger på samma IRQ som ljudkortet,hade ett liknande problem en gång i tiden som gjorde att det hördes vidriga ljud när datorn processade osv-kan också ha att göra med s.k. jordslingor som lätt kan uppstå i hemsnickrade system,finns rätt många åsikter om detta men endast en fungerar korrekt,medans en del lösningar kan funka temporärt och icke lagligt/lämpligt(avjordade stickproppar etc-icke att rekommendera)---

du måste se till att din studioutrustning har en egen fas i elsystemet,om du kan be elektrikern att ordna detta så har du grunden lagd,sen får du läsa dig till teorierna om stjärnjordning och Kirchoffs lag-finns inte utrymme/tid för detta här och nu...

Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Balanserat är när man skickar två kopior av signalen i samma kabel, där den ena är fasvänd 180 grader mot den andra. Kabeln måste med andra ord innehålla två ledare + skärmen. Balanseringen innebär att konstanta störningar som kommer in i kabeln på vägen, kommer att släckas ut när de tas emot i monitorn.

Ursäkta att jag blir lite nördig, men egentligen skickas signalen bara i en. Den andra tar bara upp samma störning som ev förekommer, o då också uppträder i signaltråden. Sen vänder man fasen på den andra, o då släcks störningen ut, men inte signalen, som bara finns i en. Skulle signalen skickas i bägge skulle det bli helt tyst - alltid. Optimal kabel för dåliga sångare o musiker.

Men egentligen är jag helt övertygad om att du redan vet Claes! 🙂 kände bara besserwisserbehovet 😛

MrPhil! Du brukar ha rätt i mycket men i det här fallet har du lite fel.. Det är precis som Claes säger.. 🙂

Det är 3 ledare.. En är signalnolla.. en "hot" sickar signalen i fas.. En är "cold" skickar signalen 180 grader i motfas men med samma amplitud.. Sen när dom summeras så adderas dom 3dB (6dBU) medans alla störningar (som träffat båda tvinnade paren lika mycket (förhoppningsvis)) fasas ut totalt.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en upptäckt nu!

Startade monitorerna innan jag tryckte igång datorn och det lät inget skumt från dem.

Datorn bootar upp, det låter inget skumt...

Jag kommer in i Windows, BAMM skiten börjar!

Mina herrar, kan det vara mjukvarufel vi kan ha framför oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en upptäckt nu!

Startade monitorerna innan jag tryckte igång datorn och det lät inget skumt från dem.

Datorn bootar upp, det låter inget skumt...

Jag kommer in i Windows, BAMM skiten börjar!

Mina herrar, kan det vara mjukvarufel vi kan ha framför oss?

Gör som Florian le Sage sa här ovan.. Du kan ha felet där också..

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Skulle signalen skickas i bägge skulle det bli helt tyst - alltid.

Om signalen skickas i båda ledarna och om ena signalen fasvänds innan kabeln och sedan vänds tillbaka efter kabeln så kommer signalen att ligga i fas men bruset ur fas. Alltså försvinner bruset men inte den ursprungliga signalen, så det blir inte tyst.

Eh.... YES! 😄 Trodde det låg till så här:

Signalen fasvänds där kabeln ansluter i bordet. Inte innan. En tråd innehåller signal + ev brum, den andra tråden innehåller bara ev brum. Man fasvänder den andra tråden med bara ev brum o slår ihop den med tråden som innehåller signal + ev brum. Resultatet blir att brummen släcker ut varann. Signalen, som då är det enda som skiljer åt, kommer fortfarande höras.

MEN, det visar sig att jag har fel! (Det skulle funka ovan, men det blir ingen addering av signalen på 3dB, o störningarna som släcks ut skulle egentligen bara vara de som själva kabeln tar upp - så, mindre bra lösning...)

Precis som Claes, Timegroove, Hegobald o Lee säger ligger det till.

Tackar för lektionen! 🙂 Besserwissning är inte bara av ondo! 😛 Man kan lära sig nåt oxå!

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Gjorde en upptäckt nu!

Startade monitorerna innan jag tryckte igång datorn och det lät inget skumt från dem.

Datorn bootar upp, det låter inget skumt...

Jag kommer in i Windows, BAMM skiten börjar!

Mina herrar, kan det vara mjukvarufel vi kan ha framför oss?

Har du testat att ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens på för skärmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall du få ett tips som gör att du måste veta vad du gör vet du inte så fråga nån som vet om hjälp. Jordbrumm uppstår av att två olika jordkällor möts och det kan ske via vilka kablar som helst all utrustning som är ihopkopplad kan leda jordbrumm.

Gör en kort förlängningsladd utan jordkabel ta en sån två ledad lampkabel denna kopplar du bara till datorn. Då bryter du nämligen jordpunkten...men detta är farligt så du måste fråga nån som kan så att du inte gör fel.

Jag hade jordbrumm med mitt MAYA44 USB Men till datorn gjorde jag en sån kabel och minimerade brummet.

HAr du samma jordpunkt brummar det inte men du verkar inte ha det. Så då får du testa denna lösningen eller be en elektriker kolla jordsytemet men det är dyrt.

Sen så får ni inte blanda ihop brus och brumm heller brus blir ofta högre utan balanserade kablar det är därför de väser mindre. Men brumm beror på jordefel eller glapp i kabeln oftast....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har läst igenom alla era inlägg och kollat och så,,, skall fortsätta kolla igenom imorn. (skall till jobbet strax)

Här har vi en prinscreen på min IRQ lista:

irq3gr.th.jpg

Som ni ser så delar den resurer med 2 USB enheter och 1 SMBus controller (WTF?)

Jag har faktiskt dagen till ära ett FIREWIRE/USB interface som ligger i min andra dator, lyckas jag inte på något sätt fixa bort "bruset" (alltså ljudet låter lite högspänningsaktigt nästan lite pitchat ut diskanten) så testar jag trycka in interfacet.

Vad tycker ni om denna upptäckten då...

Om jag avinstallerar drivrutinerna för ljudkortet, sedan trycker in alla kablar och allt så kommer inte "bruset" tillbaka för än jag har återinstallerat drivrutinerna igen.

Det enda bruset som hörs ur monitorerna innan installation av drivrutinerna är det sedvanliga lite småtysta fläktliknande bruset som jag inte tror man kan få bort.

Kan det fortfarande ha något med jordning och grejer att göra eller är det mjukvaruinställningar?

Redigerat av alexw
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Jo en vän till mig har haft exakt samma symptom i sina tannoy men det löstes efter ett halvårs(!) klurande genom att helt enkelt köra monitorerna på ett eget vägguttag. Det är iofs t o m samma uttag bara det andra av de två!

Hoppas de hjälper!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...