Jump to content
Annons

är rocken död?


ThomasJ

Recommended Posts

asså rockmusik är ju faktiskt inte så kul.

men ändå kommer "starta ett rockband" stå kvar på min lista på saker jag ska ha gjort innan jag fyller 30..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Rocken skrämmer inte längre. Det finns inga, eller för få tabun att spränga. Rocken som faktiskt revoltmedel är död.

Precisely 😮

Den rollen har nog mer tagits över av hård elektronisk musik. Då nu allmänheten tror att alla som lyssnar på det är extacyberoende och går på knark.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Vågar och vill väldigt lite. Men kanske är det så att rocken är inte egentligen är en konstform. Drivkraften är kanske inte att utforska och utveckla. Kanske mer en rörelse att bli känd och populär i?

Bra inlägg DG.

Jag håller dock bara nästan med dig hela vägen. Om nu rocken är slut som revoltmedel, så är den desto mer livskraftig som konstform.

... om man nu inte väljer DumbDans definition av rock fsts. Om rock "bara" är det som återfinns mellan John Fogerty och Bryan Adams, så vill jag nog dra mig ur diskussionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Meningslös diskussion egentligen, när man tänker efter.  🙂

Just den där sista raden håller jag inte med dig. Tycker de tre senaste inläggen (inklusive ditt) har varit väldigt intressanta! 😕

Jag menar att den är meningslös så länge som alla förmodligen har helt olika definitioner på vad som menas med död i det här fallet.

Död, dödare, dödast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Nä, rock för mig är gubbig radhusmusik typ Bryan Adams, Status Quo, Lundell. Sånt.

Inte undra på att du tycker att rocken är död... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

....

Times have changed in the past but we won't forget

Though the age has passed they'll be rockin' yet

Rock and ro-o-oll, rock and roll

Rock and ro-o-oll, rock and roll

Rock and ro-o-oll, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and ro-o-oll, rock and roll

Rock and ro-o-oll, rock and roll

Rock and ro-o-oll, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock, rock and roll

Rock and roll, rock [fade]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lever i en tid av radiomusik, fast vad som spelas på radio speglar ju inte direkt hela allmänhetens musikpreferenser (mer ungdomar/barn i yngre tonåren, sorgligt men sant), så det är nog ingen fara med rocken som den ser ut i dag. Fast den lite äldre rocken såsom Jimi Hendrix och company finns ju bara kvar genom gamla inspelningar (nästan), fast det är väl en del av tidens gång antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

i morgonsoffan på tv4 i morse talades det om att rocken är på väg att dö, ett flertal rockklubbar går i graven. Är det så eller är det bara en fas sóm sedan vänder?

är du skön eller?...klart den inte är död!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lever mer än nånsin..!!!!

Fråga Bultage/standstraight-gänget! Dom var ju på ToTo-konsert i fredags! 😉

Fusk å få träffa herr LUKE in person alltså! 😄😳😎😎

EDIT: typo

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Än så länge har det inte kommit någon genre som är bättre än rocken...

Inte ens i närheten..

Du har fel.

Shrlalalala

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu rockdissare ?! Rocken lever och mår bra. Inte minst för att electronican har tagit till sig vartenda rockschablon som tänkas kan. Technon består i princip av bara rockriff. Och vad låter en arpegiattorslinga som ? Gitarrsolon kanske ? Och inga speciellt fantasifulla heller, om man ska gå efter rockstandard.

Varken rock eller electronica är några nya grejor, men electronican apar efter rockestetik , inget snack om saken.

Förresten är frågan om rocken är död irrelevant : För dom som aldrig tyckt om den är den ju lika stendöd som alltid , men många basebollsmäckar skjuter sig själva i foten om de tror att de gör så otroligt banbrytande ny musik.

Rocken föddes i Mississipideltat och electronican i Detroitghetton, äpplet föll inte långt från päronträdet. 😳

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge har det inte kommit någon genre som är bättre än rocken...

Inte ens i närheten..

Du har fel.

Shrlalalala

Nej, du har fel som påstår att jag har fel... 😳

Men du kan ju alltid kontra med någon genre som kommer att spöa rockmusiken..

Jag blir så nyfiken över vad jag kan ha missat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rocken kommer aldrig att dö, hur än man vrider och vänder på det så kommer den ALLTID att finnas, leva och frodas.

Så länge det finns människor som lyssnar så kommer det finnas människor som håller den levande.

För mig är rocken det som format musiken av igår, idag och i morgon.

Det finns nästan oändligt många "rockformer", utan rocken skulle ingen t,ex få inspiration till att göra musik som ej är klassifierat som just rock och bara det ser jag som att den lever i allra högsta grad... 😱

Utan det ena, finns ej heller det andra...så är allt då dött???? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

asså här borta i lyan så är rocken fullt levande, och sedan jag spelade sönder mina fantastiska datorhögtalare med min gitarr så blir alla låtar fetdistade!

Rock = dist

Peta runt lite med en skruvmejsel i högtalarna ska ni få se hur rocken snabbt kommer återuppstå!

nej jag vettefan, tillhör ju den generationen som borde hålla det hela i liv

Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge har det inte kommit någon genre som är bättre än rocken...

Inte ens i närheten..

Du har fel.

Shrlalalala

Nej, du har fel som påstår att jag har fel... 😱

Men du kan ju alltid kontra med någon genre som kommer att spöa rockmusiken..

Jag blir så nyfiken över vad jag kan ha missat...

Hiphop, electronica, pop, jazz, punk... det görs ju inte så mycket intressant inom rocken nu längre, men det beror ju såklart på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu rockdissare ?!  Rocken lever och mår bra. Inte minst för att electronican har tagit till sig vartenda rockschablon som tänkas kan. Technon består i princip av bara rockriff. Och vad låter en arpegiattorslinga som ? Gitarrsolon kanske ? Och inga speciellt fantasifulla heller, om man ska gå efter rockstandard.

Varken rock eller electronica är några nya grejor, men electronican apar efter rockestetik , inget snack om saken.

Förresten är frågan om rocken är död irrelevant : För dom som aldrig tyckt om den är den ju lika stendöd som alltid , men många basebollsmäckar skjuter sig själva i foten om de tror att de gör så otroligt banbrytande ny musik.

Rocken föddes i Mississipideltat och electronican i Detroitghetton, äpplet föll inte långt från päronträdet.  😱

Bra inlägg.

Om tesen att "rocken är död" stämmer; vad är då levande?

Bra label med intressant rock: LÄNK

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Technon består i princip av bara rockriff.

Ehm *besserwisser*...

Var i Techno hör du sådanna riff? 😉

Angående arpeggion så hålelr jag ed lite 🙂

Finns många gitarrliknande skalor här å var inom elektrnosik musik. Likaså i musik som kom före rocken. så det är nog itne rocken vi ska "skylla" detta på 🙂

EDIT: Jag menar alltså att det är jag som är dryg nu. Inte du 😎

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

i morgonsoffan på tv4 i morse talades det om att rocken är på väg att dö, ett flertal rockklubbar går i graven. Är det så eller är det bara en fas sóm sedan vänder?

Ja, rocken är död... länge leve rocken! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså med det som menas att rocken är död lär ju va det att man inte stöter på den när man sätter på radion eller tv:n. Förut kunde man ju kolla på MTV och se massa bra skit, när det idag bara är skit. Men dom som redan diggar rock kommer lyssna vidare på den helt klart, och dom som är lättpåverkade och lyssnar på sånt dom hör på tv eller radio kommer fortsätta lyssna på det som sänds. Ta tex. klassisk musik, den hördes ju på radio sådär vid morfars tid, och nu när det gått några generationer är den så gott som borta för oss flesta. Rocken kanske möter samma öde?

Hoppas iallafall att gitarrsolona lever vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att den lever i sina gamla fåror och plöjer några nya dessutom. Precis som mycket annan musik. Men den är väl knappast den unga generationens självklara musik som den har varit under några decennier.

Min gissning är att den kommer aldrig att vara No 1 igen. Fast det är väl inget att bekymmra sig om heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Än så länge har det inte kommit någon genre som är bättre än rocken...

Inte ens i närheten..

Du har fel.

Shrlalalala

Nej, du har fel som påstår att jag har fel... 😆

Vad jag försökte säga var att båda våra inlägg var anala. "Rocken är död, electronica är levande, electronica är död, rocken är levande." ..och så vidare. Än så länge har jag inte sett någon grundlig undersökning bakom inläggen. Och tills dess att du stöder dig mot ett sådant kan man tycka vad somhelst.

Hursomhelst. Om det som tv4 säger är sant kommer jag säkert att sörja en liten stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...