Jump to content
Annons

Hjälp mig välja studioprogram!


Mannex

Recommended Posts

Hallå!

Jag är ny här men tänkte inte vila på hanen utan direkt skjuta iväg en fråga, hoppas någon kan hjälpa 😛

Jag har tidigare jobbat med analoga inspelningar samt digitalporta men skall nu gå över till dator är det tänkt. Jag är väl hemma med datorer men inte med mjukvarusamplers/syntar mm och jag vill ha något som är enkelt och intiutivt (vem vill inte det?). Jag kommer främst jobba med trumsamplingar (enskilt samplade trumslag) samt mjukvarusyntar till bas, piano, synt mm. Plus lite pålägg med sång, ak-gura, percussion kanske... Jag brukar alltid utgå från rytmer när jag gör låtar så det viktigaste är att den biten är smidig.

Vilket studiopaket passar bäst till detta? eller ska jag plocka ihop olika program för olika uppgifter - beats, arr, mixning, mastring...?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

gäller det samplehantering på enskilda trumsamplingar så borde ju reason, fl eller orion vara att föredra, ... men eftersom du ska pilla med sång och andra akustiska inslag så vore det nog rent prismässigt bäätre och sattsa på cubase sl om det nu är det korrekta namnet, och sedan köpa till en vettig sampler som kan utföra det du vill ... men du gör nog bäst att fråga någon som vet vad som är stabilt med cubase osv.

lycka till.

edit: kan steinbergs studiocase eller vad det nu heter vara ett vettigare alternativ 😕

Redigerat av Kenny Klevenhaus
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: kan steinbergs studiocase eller vad det nu heter vara ett vettigare alternativ 😕

Tja, men då är det Cubase Se som är grunden va? Kanske skulle jag ha nåt mer trum-orienterat som du var inne på...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker personligen att Cubase SL + SampleTank är en kanonkombination som man kan komma långt med. ST innehåller massor med schyssta, realistiska mjukvarusyntar för bas, trummor etc.

Skillnaden på Cubase SL och SX är vad jag förstår inte sådär jättestor om man inte är expert, förutom att SX brukar vara bra mycket dyrare.

Kolla Jam, dom brukar ha schyssta paketerbjudanden under Programvara för PC/MAC

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker personligen att Cubase SL + SampleTank är en kanonkombination som man kan komma långt med. ST innehåller massor med schyssta, realistiska mjukvarusyntar för bas, trummor etc.

jo det är det nog. men jag kommer nog inte att använda mjukvarusyntar/trummaskiner för trummor utan istället samplingar (enskilt samplade), hur funkar SL för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

gäller det samplehantering på enskilda trumsamplingar så borde ju reason, fl eller orion vara att föredra, ... men eftersom du ska pilla med sång och andra akustiska inslag så vore det nog rent prismässigt bäätre och sattsa på cubase sl om det nu är det korrekta namnet, och sedan köpa till en vettig sampler som kan utföra det du vill ... men du gör nog bäst att fråga någon som vet vad som är stabilt med cubase osv.

jag skulle nog hellre skaffat FL Studio och lägga överskottet på pluggar, hårdvara och/eller pizza.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle nog hellre skaffat FL Studio och lägga överskottet på pluggar, hårdvara och/eller pizza.

det är inte alla som har stora krav på sin utrustning.

men hur skulle du vilja säga att inspelningsfunktionen i fl funkar i förhållande till vocal/akustisk inspelning, borde inte cubase sl "som minst" vara att föredra i ett sådant läge då 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: kan steinbergs studiocase eller vad det nu heter vara ett vettigare alternativ 😛

Tja, men då är det Cubase Se som är grunden va? Kanske skulle jag ha nåt mer trum-orienterat som du var inne på...? 🙂

se versionen kan man väll med små medel uppdatera till sl 😆, ... och vad det gäller studiocase'n överlag så får du ju en trum-mojj i paketet om jag inte minns fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inte alla som har stora krav på sin utrustning.

men hur skulle du vilja säga att inspelningsfunktionen i fl funkar i förhållande till vocal/akustisk inspelning, borde inte cubase sl "som minst" vara att föredra i ett sådant läge då 😛

Jag har ju iofs aldrig ens använt Cubase (i någon version), och har inte heller spelat in särskilt mycket i FL Studio heller, så jag är förmodligen inte rätt person att uttala mig. Men jag tycker det funkar smidigt (när man vet hur man gör...) att spela in, och kan inte riktigt se vilken funktion som skulle kunna tänkas saknas. Eftersom han dessutom ofta utgick från rytmer med enskilda trumsamplingar känns FL Studio som ett ganska trevligt val.

Det är därför jag tycker att det är bättre att lägga lite mer pengar på andra saker som påverkar inspelningen, t.ex. ljudkort, mixer, mikrofon och akustik.

Är pengar inget problem så är det ju ett annat läge kanske. Har tyvärr inte haft turen att ha den sitsen själv. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det beror vääldigt mycket på vad du vill fokusera på...

FL kräver mycket externa grejer för att det ska låta proffsigt men är gud på sequenca trum-patterns

till Cubase däremot kommer du behöva nån extern sampler eller liknande för att det inte ska bli lika meck med trummorna... däremot får du snabbt bra resultat om du lär dej det hyffsat fort... väldigt behändigt om du kommer spela in mycket med micar osv...

Reason är nog inget för dej eftersom du vill recorda från mic

Sonar och Orion kan jag inget om...

mitt tips är att tanka hem demon på samtliga program och prova dej fram... välj det programmet du trivs bäst med..

jag har hållt på med FL sedan 2001 nånting och har länge försökt gå över till Logic, Cubase och Reason... inget av det här funkat för mej eftersom jag trivs så himla bra med FL... däremot märkte jag att det är väldigt mycket lättare att få det att låta pro i Cubase jämfört med FL... mycke mer finjusteringar i FL för att det inte ska bli muddy osv...

hade jag vart helt fresh och inte haft någon hårdvara what so ever hade jag satsat på Reason... hade jag vart helt fresh och haft kvar min hårdvara hade jag nog kört Cubase....

men FL stannar väl kvar ett tag till... särskilt nu när jag har massa polare som jag producerar lite låtar ihop med osv...

vettifan om du blev något klokare av det här men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Orion Eller FL lär nog passa dig mest. Men köper du FL rekomenderar jag att du skaffar ett par sample cds eller så. Ljuden som kommer med FL i början räcker inte länge. Plus att om det är trummor du är ute efter kan det vara värt att ta en titt på Linplugs RM IV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren! 😛

Om jag skulle försöka med Cubase sl, vad finns det för bra trumsequenser jag isåfall kan använda mig av? Och som sagt, själva trumljuden är inte så viktiga det har jag en egen arsenal av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Orion Eller FL lär nog passa dig mest. Men köper du FL rekomenderar jag att du skaffar ett par sample cds eller så. Ljuden som kommer med FL i början räcker inte länge.

Det där tycker jag var lite att ta i... ljuden räcker inte överhuvudtaget... de e är totalt värdelösa...

samplediscs är ett måste... sen beror de väl lite på vilke genre du producerar inom.. men kika lite på Battery... där finns de nog ett par schyssta 'single shot' -samples...

om du vill ha stråkar måste jag bara rekomendera atmosphere... helt underbar att jobba med... alla sorters atmosfäriska ljud... för bas är Trilogy svinbra... samma företag som har gjort de två... trilogy innehåller både akustiska, el och synth -basar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men köper du FL rekomenderar jag att du skaffar ett par sample cds eller så. Ljuden som kommer med FL i början räcker inte länge.

Det där tycker jag var lite att ta i... ljuden räcker inte överhuvudtaget... de e är totalt värdelösa...

Köper du FL så finns det ju en hel del samplingar att hämta på samplefusion.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men köper du FL rekomenderar jag att du skaffar ett par sample cds eller så. Ljuden som kommer med FL i början räcker inte länge.

Det där tycker jag var lite att ta i... ljuden räcker inte överhuvudtaget... de e är totalt värdelösa...

Köper du FL så finns det ju en hel del samplingar att hämta på samplefusion.com.

men de är knappast bundlade från början... eller hur?!

ingen sådan negativ ton här tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

men de är knappast bundlade från början... eller hur?!

ingen sådan negativ ton här tack...

menade inte att vara negativ, men om något är gratis att ladda ner för registrerade användare av ett program som främst säljs i en nedladdningsversion så är det ju så långt ifrån bundlat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men de är knappast bundlade från början... eller hur?!

ingen sådan negativ ton här tack...

menade inte att vara negativ, men om något är gratis att ladda ner för registrerade användare av ett program som främst säljs i en nedladdningsversion så är det ju så långt ifrån bundlat. 🙂

haha okay...

mm ja sa ju de.. samplingarna följer inte med FL Studio, därför är de inte bundlade...

Link to comment
Dela på andra sajter

om något är gratis att ladda ner för registrerade användare av ett program som främst säljs i en nedladdningsversion så är det ju så långt ifrån bundlat. 😆

mm ja sa ju de.. samplingarna följer inte med FL Studio, därför är de inte bundlade...

menade givetvis att det INTE är så långt ifrån bundlat. 😆 skit samma, de är gratis vid köp av FL Studio.

(hmm... jag kanske bara ska vara tyst... 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

om något är gratis att ladda ner för registrerade användare av ett program som främst säljs i en nedladdningsversion så är det ju så långt ifrån bundlat. 😆

mm ja sa ju de.. samplingarna följer inte med FL Studio, därför är de inte bundlade...

menade givetvis att det INTE är så långt ifrån bundlat. 😆 skit samma, de är gratis vid köp av FL Studio.

(hmm... jag kanske bara ska vara tyst... 🙂 )

haha okay...

men går du till ica för att handla mjölk.. och har möjlighet att ta en prov-grejs på kaffe (som man får nu 😆 ) så är det ju inte bundlat.... däremot om du köper en aftonbladet och får en kexchoklad till (som de va i åre i påskas) så är det bundlat...

alltså... kaffet får du oavsett vad du köper...

kexchokladen kommer bara till aftonbladet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren! 😆

Om jag skulle försöka med Cubase sl, vad finns det för bra trumsequenser jag isåfall kan använda mig av? Och som sagt, själva trumljuden är inte så viktiga det har jag en egen arsenal av...

Hallå grabbar, inte ska ni gnabbas i min tråd nu 😆

Hur vore det att komma med ett inlägg om min fråga istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!  😆

Om jag skulle försöka med Cubase sl, vad finns det för bra trumsequenser jag isåfall kan använda mig av? Och som sagt, själva trumljuden är inte så viktiga det har jag en egen arsenal av...

Hallå grabbar, inte ska ni gnabbas i min tråd nu 😆

Hur vore det att komma med ett inlägg om min fråga istället 🙂

FL Studio är underbar att sequenca trummor i!

tanka hem demot och prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!  😆

Om jag skulle försöka med Cubase sl, vad finns det för bra trumsequenser jag isåfall kan använda mig av? Och som sagt, själva trumljuden är inte så viktiga det har jag en egen arsenal av...

Hallå grabbar, inte ska ni gnabbas i min tråd nu 😆

Hur vore det att komma med ett inlägg om min fråga istället 😆

är det någon som har tesstat det där nya muffins receptet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!  😎

Om jag skulle försöka med Cubase sl, vad finns det för bra trumsequenser jag isåfall kan använda mig av? Och som sagt, själva trumljuden är inte så viktiga det har jag en egen arsenal av...

Hallå grabbar, inte ska ni gnabbas i min tråd nu 😆

Hur vore det att komma med ett inlägg om min fråga istället 😆

är det någon som har tesstat det där nya muffins receptet 🙂

nää vart hittar man de? *nyfiken*

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

men går du till ica för att handla mjölk.. och har möjlighet att ta en prov-grejs på kaffe (som man får nu 🙂 ) så är det ju inte bundlat.... däremot om du köper en aftonbladet och får en kexchoklad till (som de va i åre i påskas) så är det bundlat...

alltså... kaffet får du oavsett vad du köper...

kexchokladen kommer bara till aftonbladet...

Bra liknelse, förutom att den inte stämmer. Man kan bara ladda ner de samplingarna gratis om man är registrerad FL Studio-användare, annars får man köpa dem på CD om man vill ha dem. Det känns ju mer som AB och kexchoklad än gratis kaffe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!  🙂

Om jag skulle försöka med Cubase sl, vad finns det för bra trumsequenser jag isåfall kan använda mig av? Och som sagt, själva trumljuden är inte så viktiga det har jag en egen arsenal av...

Hallå grabbar, inte ska ni gnabbas i min tråd nu 😆

Hur vore det att komma med ett inlägg om min fråga istället 😆

är det någon som har tesstat det där nya muffins receptet 🙂

nää vart hittar man de? *nyfiken*

😆

ta en titt här, och finner du inget svar så får du göra en google sökning 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

men går du till ica för att handla mjölk.. och har möjlighet att ta en prov-grejs på kaffe (som man får nu 😆 ) så är det ju inte bundlat.... däremot om du köper en aftonbladet och får en kexchoklad till (som de va i åre i påskas) så är det bundlat...

alltså... kaffet får du oavsett vad du köper...

kexchokladen kommer bara till aftonbladet...

Bra liknelse, förutom att den inte stämmer. Man kan bara ladda ner de samplingarna gratis om man är registrerad FL Studio-användare, annars får man köpa dem på CD om man vill ha dem. Det känns ju mer som AB och kexchoklad än gratis kaffe.

men det är fortfarande inte bundlat... eftersom skivan inte följer med... jaja ska vi ta och lämna denna diskussionen... verkar som vi har olika uppfattningar på vad bundlat är 🙂

slutsats:

FL Studio's samples suger, däremot kan man som registrerad användare ladda hem från samplefusion. Att köpa SampleFusions samples på CD känns som att köpa aftonbladet & kexchoklad. Och gratis kaffe är gott...

sådär...

Link to comment
Dela på andra sajter

FL Studio är underbar att sequenca trummor i!

tanka hem demot och prova!

Sagt och gjort! Jag testade runt lite och det skulle nog kunna funka. Vet inte riktigt om jag diggar det här med stepsequensing (?) gillar mer att se vågformerna iof...

Hur är integrationen med Cubase då, om jag gör en rytmgrund i FL och sen vill fortsätta i Cubase? Går det att exportera i något format som går att editera i efterhand i Cubase?

Ursäkta om mina frågor har uppenbara svar men jag är som sagt gröngöling på detta med datorbaserat musikskapande... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

FL Studio är underbar att sequenca trummor i!

tanka hem demot och prova!

Sagt och gjort! Jag testade runt lite och det skulle nog kunna funka. Vet inte riktigt om jag diggar det här med stepsequensing (?) gillar mer att se vågformerna iof...

Hur är integrationen med Cubase då, om jag gör en rytmgrund i FL och sen vill fortsätta i Cubase? Går det att exportera i något format som går att editera i efterhand i Cubase?

Ursäkta om mina frågor har uppenbara svar men jag är som sagt gröngöling på detta med datorbaserat musikskapande... 😉

Step-sequencing för trummor e ju underbart! 😉

Du skulle kunna exportera en midifil som du öppnar i Cubase... eller helt enkelt rewire..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...