Jump to content
Annons

Preamp för runt 1000kr?


Nikke K

Recommended Posts

Tjohoa alla glada!

Läget är som följer, min Alto Alpha Mic Tube Preamp, gick sönder i samband med en eldsvåda hos mig, för att göra en lång historia kort.

Jag behöver således köpa mig en ny preamp till min ADK 51e mick. Har varit väldigt nöjd med Alton men tänkte att man kunde kolla om folk har tips på annat runt en tusenlapp? Den får kosta max 1000kr : )

Mixer är väl inget att satsa på, ger väl inte lika bra ljud? Kommer troligtvis att vilja koppla in mer grejer längre fram, men då måste man väl punga ut med mera? Behringer mixers eller liknande som ligger i den prisklassen har väl inte så bra preamps ?

MVH Niklas

Redigerat av Nikke K
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle hellre lägga till ett par hundralappar och ta en Studio Projects VTB-1. Den har ett listpris på bara 1350:- numera - och är väldigt prisvärd redan till listpriset. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle inte kunna tänka dig att lägga 1400:-? På 4Sound har dom en specialdeal där du får ART's Tube MP Studio Preamp+ en TSM MT103 för 1395:- kan ju vara kul me d en till kondensatormikrofon.

*edit* särskrivning

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle inte kunna tänka dig att lägga 1400:-? På 4Sound har dom en specialdeal där du får ART's Tube MP Studio Preamp+ en TSM MT103 för 1395:- kan ju vara kul me d en till kondensatormikrofon.

*edit* särskrivning

Enligt min musikhandlare så är det ingen skillnad på innehållet i en TSM MT 103 och en MT 87s, vilken heller inte skiljer sej särskilt från den mic du redan har ADK 51s, rätta mej om jag har fel Claes.

Jag har en Art MP tube och använder den minst lika mycket till bas och gitarr, både live och in i datorn.

Du får nog lägga upp mera stålar om det ska bli något jätteskutt i kvalitetsskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nyfiken, vad hände med Alton? Är den irreparabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

hgus:

Det brann i våran vind, dvs. ovanför vår lägenhet. Lägenheten i sin tur brann det aldrig i,men den blev svårt vattenskadad, och vi har fortfarande inte kunnat flytta tillbaka. Detta hände i mars förra året.

Preampen fungerade inte efter detta, och det beror antingen på att den har blivit tappad i golvet eller att fukt har trängt in. Har ej testat om man kan laga den...Vet du möjligen någonstans man kan lämna in den för reparation då det förmodligen är billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

grejen är den att jag är sugen på att köpa ett nytt ljudkort också, tittar på ESI Juli@...Blir en del pengar då jag även måste köpa puffskydd å micstativ...

Varför inte köpa ett ljudkort med inbyggd preamp? En PreSonus Inspire tycker jag är ett vettigt köp förutsatt att du har en firewire-port. Då får du två preamps med helt ok kvalité, kanske inte lika bra som Studio Projects men du får ju allt i en lättanvänd box som dessutom går att expandera med fler om det skulle behövas. M-Audio Omni I/O har fått bra kritik för sina preamps med, så det kan vara ett vettigt alternativ om du vill ha ett PCI-kort, kostar ett par hundralappar med än Inspire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...