Jump to content
Annons

Hemsida


Recommended Posts

Annons

Är det fet stil på texten? Känns väldigt svårläst när det är stora textblock som typ i biografin. Skulle även vilja ha mer marginaler och styckesindelning, för att lufta upp det ännu mera.

Möjligtvis ligger menyknapparna i toppen lite nära varandra och flyter nästan ihop när man ser dom.

Annars ser det bra ut, ren och fin design.

/fd. websnubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar ändå som det är nu, menyn går ju både åt höger och neråt därifrån... men det är klart, kanske blir mer lättnavigerat om du skiftar på det, dvs lägger submenyn på överkanten och huvudmenyn till vänster.

Har dessutom börjat fundera på om inte bilden i överkanten är lite väl stor... har för mycket luft över och under innan ram/meny. Känns dessutom som det saknas något i nedre vänsterhörn.

usch, nu har du fått mig att bli petig 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

tycker den har samma problem som 9 av 10 hemsida nu för tiden.

ingen som helst konstnärlighet i det, ingen dynamik och djup i designandet.

Kan man inte rita så tycker jag inte man ska börja med konst heller ...

inget personligt, men jag tycker att det ligger för lite substans bakom hemsidorna nu för tiden ...

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker den har samma problem som 9 av 10 hemsida nu för tiden.

ingen som helst konstnärlighet i det, ingen dynamik och djup i designandet.

Kan man inte rita så tycker jag inte man ska börja med konst heller ...

inget personligt, men jag tycker att det ligger för lite substans bakom hemsidorna nu för tiden ...

haha, hur ska jag inte ta det personligt 😏😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att hemsidan är bra tänkt men ser lite tom ut, där finns en massa utrymme i ramarna som ser ut att sakna nått, bilder t.ex. Till skillnad från en viss muskelspännares hemsida så funkar din sida fint utan att man blir hindrad av pop-up-stoppar-programmet 😄

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker den har samma problem som 9 av 10 hemsida nu för tiden.

ingen som helst konstnärlighet i det, ingen dynamik och djup i designandet.

Kan man inte rita så tycker jag inte man ska börja med konst heller ... 

inget personligt, men jag tycker att det ligger för lite substans bakom hemsidorna nu för tiden ...

haha, hur ska jag inte ta det personligt 😛:rolleyes:

Jämför din med mina.. Vad tycker du fattas? 😎

www.nexustwins.tk / www.ekenmusic.tk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att starta ett webbsideprojekt med penna och papper.

Du skriver upp exakt vad som ska finnas med och i vilken omfattning.

När du har fått en uppfattning om det textmässiga innehållet kan man börja skissa fram en första idé om hur sajten ska formges. Att spåna fram tre ledord som inspiration (ex. ungdom, mys-pys, vårdag osv) kan stimulera fantasin.

När du har en färdig papperskiss där text och design går hand i hand och sajten känns i rätt storlek för ditt innehåll kan du börja rita upp allt i photoshop.

När den skissen är klar skriver du ut den och markerar ut varenda liten höjd och bredd på varenda <table><tr> och <td> så att du sedan kan använda denna som en karta vid kodningen.

Du har säkert lagt ner en massa tid på din sajt men det känns som om planeringsfasen helt glömts bort. Därför känns det färglös, obalanserad och

ofärdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker den har samma problem som 9 av 10 hemsida nu för tiden.

ingen som helst konstnärlighet i det, ingen dynamik och djup i designandet.

Kan man inte rita så tycker jag inte man ska börja med konst heller ...

inget personligt, men jag tycker att det ligger för lite substans bakom hemsidorna nu för tiden ...

Och jag tycker helt tvärtom, en hemsida ska inte vara ett konstverk när det handlar om att förmedla en tjänst eller ge information om något. En hemsida ska vara lättnavigerad, enkel och tydlig. Sidan ska kunna anpassa sig dynamiskt efter fönstrets storlek och dessutom bör den använda mörk text på ljus bakgrund för att besökaren ska kunna skriva ut den. Speciellt när det gäller kontaktuppgifter, priser, adresser eller dylikt.

Man bör även i så hög grad som möjligt undvika att använda flash, shockwave, java, stora bilder, funktioner/script som är specifika för vissa webbläsare eller annat som begränsar åtkomligheten för sidans användare. Första sidan och titeln bör också ge en tydlig bild av vad sidans syfte är för att fånga upp de besökare som halkar in.

Jag är också riktigt less på hemsidor med för lite substans. Men för mig handlar det istället om sidor som har en snygg yta men saknar innehåll.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag tycker helt tvärtom, en hemsida ska inte vara ett konstverk när det handlar om att förmedla en tjänst eller ge information om något. En hemsida ska vara lättnavigerad, enkel och tydlig. Sidan ska kunna anpassa sig dynamiskt efter fönstrets storlek och dessutom bör den använda mörk text på ljus bakgrund för att besökaren ska kunna skriva ut den. Speciellt när det gäller kontaktuppgifter, priser, adresser eller dylikt.

Man bör även i så hög grad som möjligt undvika att använda flash, shockwave, java, stora bilder, funktioner/script som är specifika för vissa webbläsare eller annat som begränsar åtkomligheten för sidans användare. Första sidan och titeln bör också ge en tydlig bild av vad sidans syfte är för att fånga upp de besökare som halkar in.

Jag är också riktigt less på hemsidor med för lite substans. Men för mig handlar det istället om sidor som har en snygg yta men saknar innehåll.

/Majken

Kunde inte sagt det bättre själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första man ser på sajten är ett "fuck you"-finger, , , , ,

Inga kul foton direkt.

Sådär, lite tråkig.

menade du min eller han som postade inlägget över?

Jag tror han syftar på killen som spelar gitarr på din sida 😛

Jo jag antog det haha..."Fuck You" positioneringen är ju dock en rätt vanlig position när man spelar dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Några förslag för att göra så att det blir mindre klickande på sidan:

På förstasidan, lägg till en text som berättar kort om vad som finns på sidan. Skriv sedan news och ha det som ett eget stycke längre ned på förstasidan.

Ta bort About sektionen och lägg istället till texten längst ned på förstasidan: "This site is Designed and maintained by Peter Wallbom"

Slå ihop Projects och downloads så att man både kan läsa om projekten och ladda ner låtar på samma ställe. Lägg sedan knappen till höger om Home så att det är det första man klickar på.

Slå ihop Contact-infon på den sida som dyker upp när man trycker på Contact. Gör sedan en egen knapp i menyn av Guestbook när du väl har en som fungerar så att besökare tydligt ser var de kan skriva lite snabbt för att tycka till om sidan. Lägg kontakt knappen längst ut till höger och lägg sedan guestbook till vänster.

I Biography, lägg The Story-texten direkt när man tryckt på Biography i menyn. Dela sedan upp den i stycken för att göra den mer lättläst. Stoppa in bilden från About-sidan på Information-sidan i Biography. Döp om Music till Influences.

Och slutligen, fundera några gånger extra på om du verkligen behöver Category spalten på sidan. Kanske du istället kan ta bort den och på så vis få plats att slå ihop flera kategorier på sidan. Ett alternativ till Category-spalten kan ju annars vara en rad under menyn med kategorier.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med dig, Majken! Det är för mycket lull-lull på internet. Maddox har hajat grejen: http://www.thebestpageintheuniverse.net/ även om hans sida är onödigt ful och har alldeles för stor text. Några andra som har hajat är Google.

Så fört man scrollar får man huvudvärk och yrsel. 😏😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Några förslag för att göra så att det blir mindre klickande på sidan:

På förstasidan, lägg till en text som berättar kort om vad som finns på sidan. Skriv sedan news och ha det som ett eget stycke längre ned på förstasidan.

Ta bort About sektionen och lägg istället till texten längst ned på förstasidan: "This site is Designed and maintained by Peter Wallbom"

Slå ihop Projects och downloads så att man både kan läsa om projekten och ladda ner låtar på samma ställe. Lägg sedan knappen till höger om Home så att det är det första man klickar på.

Slå ihop Contact-infon på den sida som dyker upp när man trycker på Contact. Gör sedan en egen knapp i menyn av Guestbook när du väl har en som fungerar så att besökare tydligt ser var de kan skriva lite snabbt för att tycka till om sidan. Lägg kontakt knappen längst ut till höger och lägg sedan guestbook till vänster.

I Biography, lägg The Story-texten direkt när man tryckt på Biography i menyn. Dela sedan upp den i stycken för att göra den mer lättläst. Stoppa in bilden från About-sidan på Information-sidan i Biography. Döp om Music till Influences.

Och slutligen, fundera några gånger extra på om du verkligen behöver Category spalten på sidan. Kanske du istället kan ta bort den och på så vis få plats att slå ihop flera kategorier på sidan. Ett alternativ till Category-spalten kan ju annars vara en rad under menyn med kategorier.

/Majken

ah, mycket utförligt...och jag gillade i princip det mesta jag hörde...förutom att det medför en del jobb :rolleyes: men tack för tipsen ska börja genast

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...