Jump to content
Annons

Nybörjare och lyckas inte spela in.. :-(


Matrix

Recommended Posts

Jag börjar att berätta vad jag använder/har för utrustning:

Hårdvara: En riktigt kraftfull dator med Audiophile 24/96-ljudkort, 6kanalsmixer, StudioProjects B1 mic, 2st midiklaviaturer (1usb), och en massa instrument 😏

Mjukvara: Reason2.5, Cubase SX3, Cubasis, CoolEdit pro 2.0, Live Delta, WaveLab. Plus massa soundfonter, plugins etc.

Mitt problem 😆 : Jag vill spela in via mixern till Cubase, har läst massa manualer och på nätet men hittar bara info om effekter, plugins, å alla möjligheter, men INGET om det allra simplaste (antar jag) att komma igång, bara spela in ett projekt.

Vore tacksam för lite info om hur jag "startar", får ljud att fastna i programmet och skapa en fil av det 😛

Gärna rena tips, även länkar å annat...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för pcrecording, ska kolla den genast. Har läst allt Majken har på sin websida, men som sagt inga grundliga inspelningsstarts-instruktioner utan mer om lösa moduler, effekter och annat... 😏

Redigerat av Matrix
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske jag som är korkad, men hade det inte vart smart att lära sig lite innan du sprang och köpte olika program och pluggins för en förmögenhet. Det där kalaset måste ju gått på 30 papp lätt. Eller har du bara för mycket pengar. Önskar jag hade samma problem som dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag inte köpt allt just nu, utan efterhand då jag hållt på med musik ett tag (alltså syntar och spelat gitarr etc). Och visst erkänner att jag gillar prylar inom detta område.

Men det nyaste tillskottet, just för inspelningsmöjligheten är Cubase SX, det ska ju vara bra för ändamålet, men jag tycker bara det verkar knepigt att komma igång. Jag har inte förstått på vilket sätt Cubase jobbar liksom... det var det jag hoppades på att få hjälp med här..

Om jag börjat med att ställa frågor här om hur man spelar in Innan jag köpt grejor, hade svaren haglat: Se först till att skaffa det du behöver!

Hur skulle jag annars kunna testa och se efter?

Redigerat av Matrix
Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag dum nu eller är det inte bara så att du måste koppla utgångarna från din mixer till ingångarna på ditt ljudkort?! Nu vet jag inte hur många utgångar du har från mixern resp ingångar på ljudkortet men det borde väl vara så simpelt (borde väl kanske bara två masterutgångar från mixern - jag vet inte om de heter exakt så dock). Kör själv utan mixer men via en PodXT när det gäller gitarr eller bas - då är det vanliga 'gitarrkablar' från Podens två utgångar till ljudkortets (M-audio FW 410) två ingångar. Skall jag köra keyboard så är det kopplat med en (kunde varit två) midikabel till ljudkortet. Ljudkortet är sedan givetvis ( ☺️ ) kopplat till datorn med en firewirekabel. Sedan har jag valt ljudkortet som ljudkälla i Cubase.

Jättesimpel genomgång men jag vet ju inte om det hjälper dig... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Inga svar är dumma.

Jodå grejorna är korrekt ihopkopplade, mitt problem är nog att jag inte hittar var/hur jag ställer in rätt ljudkälla... Jag hör ljud från micken in via mixern ut i hörlurarna, men får inga indikationer på ljud i cubase... mitt problem är alltså koncentrerat till Cubases funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast det är fel på Cubase.

Hallå! Någon borde väl enkelt kunna förklara var/hur jag väljer ljudkälla i cubase.

Är det för krångligt att förklara eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Välj Devices/Device Setup och välj ditt ljudkorts ASIO-drivrutin under VST Multitrack.
  • Skapa ett nytt projekt i File-menyn.
  • Högerklicka i projektets fönster och lägg till ett audiospår.
  • Välj önskad ljudkortsingång på Input. (Finns i Inspector-listen till vänster)
  • Tryck Record på transportpanelen.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus!

Har gjort som du skrev, men jag får inte "listen"(markören) att rulla igång... inget ljud tas in liksom....

i inspectorn står ASIO multimedia driver på både In & Out

Nytt ljudspår skapas men som sagt, det "rullar" inte igång... nån gång gjorde det så, men inget lud togs upp? Hmmmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Sorry men det tog en stund innan jag fick klart det här fick annat att göra och nu såg jag att du redan fått hjälp så det löser sig nog nu ska du se. Låter mitt stå kvar här under ändå.

Dra sladden från master out på mixern (om det inte är en PA mixer med slutsteg för då går det nog åt helvete) till en input på på dit ljudkort. Det går väl att koppla in den från en Aux send också skulle jag tro om du har fullt i Master out. Starta programmet sätt på rec på den kanal som du vill spela in på och tryck på rec på transporten sen är du igång ska inte vara svårare än så faktiskt. Men i Cubase är det säkert en massa inställningar och sånt som måste göras först så att programmet kan prata med ljudkortet och drivrutiner och så vidare. Det borde folk kunna hjälpa till med här tycker man ju eller hur Cubase folket? Körde du Logic så kunde jag hjälpa dig med sånt, förhoppningsvis är det kanske bäst att tillägga :rolleyes: . Nåväl sånt måste ju stå i manualen, hör av dig om du skippar Cubase till förmån för Logic 😕 . Det borde ju finnas en audiomixerdel i Cubase också och där bör det ju då finnas en rec knapp per kanal tycker man så hittar du dit och ljudkortet är hittat av programmet så borde bara vara att köra på.

Lycka till

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger snart upp!! :rolleyes:

Jag kan höra ljud från micken och line-in via mixern till hörlurar och monitorer, jag har valt rätt drivisar och ljudkälla (kortet) i sequensern (cubase) klickar igång REC på nytt projekt, nytt spår, och markören (linjen) rullar på, men inget ljud tas upp??!!

Kan Cubaseinstallationen vara felaktig? Knappast troligt, då "allt verkar funka" annars, inga felmedd, etc

Har ju fått flera liknande tips om ljudkälla etc som jag följt, också läst instruktioner.

Jag hör ju andra ljud genom kortet så det lär ju inte vara trasigt heller...

Kan man bara öppna/spela wavfiler i cubase, eller funkar det med mp3? Tänkte testa om cubase överhuvudtaget kan spela upp ljud ut via kortet.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubasis medföljde keyboarden vill jag minnas. Skaffade sen Cubase för att det skulle vara lämpligare.

Har nu testat samma sak via Cool Edit Pro, och då funkar det fin fint att spela in, men det är ju inte många som kan det programmet här antar jag?? Annars har det allt jag behöver. Svårt att få tips och hjälp bara. Men då verkar ju all utrustning funka!?

Link to comment
Dela på andra sajter

i inspectorn står ASIO multimedia driver på både In & Out
jag har valt rätt drivisar och ljudkälla (kortet) i sequensern (cubase)

Nej, det har du inte. Välj Delta ASIO som drivrutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Läs manualen eller ring stället där du köpt programmet !

Tycker ingen ska ens ödlsa en sekund åt att hjälpa dessa karaktärer som laddar hem värsta grejorna när dom inte ens vet hur man öppnar programmet.

Bojkotta skojarna och dra upp kvalitén på forumet !

Link to comment
Dela på andra sajter

har du kollat under Help uppe till höger, där har du ju getting started manualen mm. sen har du ju en liten högtalare på varje kanal, klicka på den så ska du kunna se att det rör sig i nivåmätaren när det kommer ljud, även när du inte spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...