Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenna!

Jag lirar i ett popband och behöver en kompdist, som jag ska ha pÄ ackord i refrÀnger. Grejjen e den att de pedaler jag testat har haft för mkt dist. Jag behöver en pedal med lite lite dist.. Lite crunchy... (om man stavar sÄ)... Disten fÄr liksom inte gröta sig utan ska bara ge lite mer riv i refrÀngerna.. NÄgon som har nÄt förslag???

///Hugge

Annons
Postat

Det bÀsta Àr ju en rörförstÀrkares naturliga dist. DÄ kan du peta upp volymen alternativt Àndra anslaget i refrÀngerna sÄ distar det fint och mjukt.

Postat
Grejjen e den att de pedaler jag testat har haft för mkt dist.

Det hÀr förstÄr jag inte riktigt eftersom man kan dra ned mÀngden dist pÄ de flesta pedaler till den grad att ljudet nÀstan Àr helt rent. Men det Àr vÀl bara att gÄ till nÀrmaste musikaffÀr och prova dig fram. Boss DS-1 anvÀnde jag förut och det gick att stÀlla in vÀldigt mÄnga olika ljud med den.

Postat
Grejjen e den att de pedaler jag testat har haft för mkt dist.

Vad har du för micar pÄ gitarren?

Om du har EMG-micar sÄ fÄr du nog leva med att det blir mycket dist.

Postat

Sluta larva er nu 😕 Det Ă€r klart en pedal kan ha för mycket dist! Vad som Ă€r Ă€nnu mer sannolikt Ă€r dock att man upplever disten för smetig, eller saturated. Det blir liksom inte mer saturated Ă€n BOSS MT-2 (hemsk pedal, förresten). Vill man ha bitigare dist med mycket strĂ€ngseparation mĂ„ste man helt enkelt se sig om efter andra pedaler. Ansedda overdrivepedaler Ă€r, för att nĂ€mna nĂ„gra, TIM/TIMMY, kanske BJF Honey Bee, Ibanez Tubescreamer, och Ă€ven som vissa nĂ€mt BOSS BD-2 (Blues Driver) och i vissa fall DS-1.

En bra mÄngsidig pedal, som lÄter rejÀlt bra med gainen ordentligt nedskruvad Àr EMMAs ReezaFRATzitz. LÄter sÄklart jÀvligt bra med ordentligt mycket dist ocksÄ, men dÄ för andra ÀndamÄl.

Postat
Sluta larva er nu 🙂 Det Ă€r klart en pedal kan ha för mycket dist!

Visst, men har man EMG-micar av vissa typer sÄ fÄr du en sjuhelvetes dist med en overdrive-pedal dÀr disten stÄr pÄ noll.

Postat

Halloj!

MÄste förtydliga lite... alltsÄ mÀngden dist gÄr ju att reglera pÄ alla distpedaler.. men nÀr man om man skruvar ner disten pÄ lÄg nivÄ fungerar pedaler olika.. PÄ en del kÀnns det som ljudnivÄn bara sÀnks pÄ disten, och dÄ fÄr man ett ganska grötigt fast ÀndÄ inte dominant sound.

Var inne och testade ett gÀng pedaler tidigare i veckan... Testade bla. Boss Overdrive, Boss Bluesdriver, Ibanez Tubescreamer samt en bluesdriver av annat mÀrke + andra lite andra pedaler. Tyckte bluesdriverna inte passade stilen, pga nÀr man vrider ner gainen fÄr man inte ett klart distljud, utan dist i bakgrunden pÄ lite lÀgre ljudnivÄ bara. Boss Overdriven var helt okej, men var ingenting jÀmfört med Tubescreamern! RÄgött ljud. Ett skarpt klart distjud.. passar perfekt. Köpte sedan en sÄdan och Àr RIKTIGT nöjd!

Postat

TĂ€nkte precis som Snow Brigade rekommendera TS9 men sĂ„g sen att du köpte en sĂ„n 🙁 SĂ„ det Ă€r bara att gratulera. Har du lite pengar över nĂ„ngĂ„ng och kĂ€nner för en uppgradering sĂ„ rekommenderar jag varmt Klon Centaur som hyllats som den bĂ€sta overdriven nĂ„nsin, och jag hĂ„ller med.

Fast crunchljudet i en rörstÀrkare lÄter fint det med.

Postat (redigerat)

Det kan ibland vara sÄ enkelt att man bara drar ned volymen lite pÄ gitarren för att fÄ en lite snÀllare signal ut ur den.

PÄ Tex Fenders rörmodeller gör det en vÀldig skillnad dÀr man mycket tydligt hör hur ljudet klarnar upp nÀr man sÀnker gitarrvolymen. Om man har ett distat ljud med volymen uppskruvad vill sÀga.

Redigerat av Hilmer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.