Jump to content
Annons

bara en till fråga om digital trummor..


mange_andersson

Recommended Posts

tjena,

ja undrar vad som skiljer ett dyrt digitalt trummset från ett billigt, förutom trumm modulen, ty den ska jag bara ha midi signalen för..ljuden tar jag från BFD.. kvaliteten förstår jag ju är bättre, men om det är någon annan markant skillnad som gör det värt att gå upp i prisklass..

kanske är en dum fråga.. men ge mig skit för det i så fall! 😉

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja...

Jag har ett set Roland TD-12 som jag köpte efter att ha provat hela registret... billig skit på jam för 7000:- till TD-12 och TD-20...

De billiga triggar inte helt bra... Rolands billigaste TD3 triggar ok... men plattorna är då hårda och spelkänslan i hihat är rätt risig... i övrigt låter de helt ok... i de billiga har du oftast bara 2 utgångar och kan då inte separerar trummorna för mixa på reverb och annat på de olika padsen... ibland finns funktionen i modulen att exempelvis lägga på reverb på virvel... dessa är ofta rätt dåliga i de billigare seten...

Handlederna tar stryk av de hårda plattorna... skall du spela mycket så får du garanterat ont i händerna när du spelar på ett set med hårda plattor... TD3 har hårda plattor på alla pads utom virvel... De hårda plattorna kan man stå ut med om man spelar lite lagom... önskvärt är dock om virveln har så kallade mesh skin (mjukare att slå på).... virveln får en mycket mer realistisk karaktär...

Hihaten är den svaga punkten på alla digitala trumset... och köper du ett billigt så kommer du förmodligen inte att få ordning på den alls... jag bytte ut min VH11 hihat till VH12 hihaten innan jag blev nöjd... det blir dock inte som en en äkta vara... Alla andra pads och ljud blir mycket realistiska om du går upp på de dyrare seten ex... TD12... den har 4 utgångar och du kan ta ut bastrumma och virvel separat... Du har olika rumsklanger direkt i modulen... vilka är väldigt realistiska... fördelen är att hela kitet är mycket mer stadit att spela på och du får med kantslag... dämpning av cymbaler...

30 000:- är mycket pengar... men jag tycker att det var värt att lägga ut de extra pengarna för att få ut maximal spelglädje...

Dyrt = Klart bättre spelkänsla, bättre ljud, Triggning mer exakt, fler utgångar (gör inspelningar mycket bättre), sparade handleder, Små finnesser som att kunna dämpa cymbaler och göra coola kantslag...

Roland är prisvärda från billiga till dyra... akta dig för de billigaste seten och de som är mer än 4 år gamla... det är först nu på senare år de börjat bli riktigt bra... TD3 duger gott om dina krav inte är för höga...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Någon som vet något om trumsetet

ION Digital Drum Set ? ..

Tokbilligt trumset på http://www.musikcentralen.se/ .. (Trummor/Slagverk -> Digitala Trumset)

3995:- ...

Verkar för bra för att vara sant..? Var är catchen?

Duger de för mig som är nybörjare på trummor och som bara vill lira lite för skoj skull och för att kunna lägga något midispår på någon av mina egna låtar..?

/Daniel

edit: kunde tydligen inte stava till mitt eget namn.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

ja undrar vad som skiljer ett dyrt digitalt trummset från ett billigt, förutom trumm modulen

Spelkänslan.

Förvänta dig inte att stockarna studsar likadant på 4 mm gummimatta som de gör på ett trumskinn. 🙂

Men 3995:- är ju väldigt billigt ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja undrar vad som skiljer ett dyrt digitalt trummset från ett billigt, förutom trumm modulen

Spelkänslan.

Förvänta dig inte att stockarna studsar likadant på 4 mm gummimatta som de gör på ett trumskinn. 🙂

Men 3995:- är ju väldigt billigt ändå 🙂

Näe, det är nog sant iofs. Men det borde väl gå att ha kul med ett sådant billigt set också? =)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...