Lundin Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 (redigerat) Mest en fundering pÄ hur ni tÀnker i en mix-situation, vilken utrustning anvÀnder ni och i vilken ordning? Redigerat 19 februari 2006 av Lundin
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Eftersom du frÄgar. I en lÄt som bestÄr av bas, gitarr, sÄng, sÄng, sÄng, sÄng, lite synt, konstiga ljud, rytmiska ljud, en hihat och elgitarr.. SÄ skÀr jag över och under just den frekvensen dÀr saken lÄter som bÀst. Basen fÄr bli basig, hihaten fÄr bli diskantig och allt dÀremellan fÄr bli just dÀr emellan dÀr det kÀnns bra. Oftast Àr sÄngen det viktigaste för mig, sÄ inget fÄr brÄka med den. Om en gitarr spelar en melodi pÄ en frekvens som rör ihop sig med sÄngen, byter jag till nÄgot annat instrument som Àr ljusare eller mörkare i sin ton. Eller bÄde och, om det kÀnns bra. Mixningsutrustning Àr CubaseŽs egna smÄ inbyggda eq's och ibland Eqium, nÀr nÄgot behövs synas i frekvenserna mer precist. Och om nÄgot skulle vara tjockt i frekvenserna och krocka pÄ ett sÀtt sÄ att det kÀnns dÄligt, kanske man kan panorera dem Ät kanterna. Ibland letar jag efter hÄl och sÄ sÀtter sig instrumenten dÀr och ibland fungerar det. Men jag Àr inte speciellt intresserad av mixning och vet inte om det gör sÄ mycket skillnad pÄ hur lÄten kÀnns. SÄ det brukar mest bli en grov tillyxning lite sÄdÀr. Var det svar pÄ frÄgan? KÀnns sjÀlvklart för mig, men om du nu var nyfiken. Och hur gör du sjÀlv?
AndersL (oregistrerad) Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Olika frÄn projekt till projekt. Men det som oftast hÀnger med Àr att att jag börjar med baskaggen. Komprimerar först, sen eq. Jobbar bara med dom lÄga frekvenserna. Sen ser jag till att basen inte krockar med den, fortfarande bara i det lÄga registret. Attack/strÀngljud lÀmnar jag till senare. DÀrefter tar jag in sÄngen. Gillar att ha med den tidigt, sÄ att jag kan skruva till den sÄ att den lÄter snyggt och naturligt, och sen lÀgga allt annat "runt" den. Efter det brukar det variera, men oftast brukar jag fortsÀtta med trumljudet. Tycker att större delen av soundet ofta ligger i trumljudet. Försöker oftast att bygga det med overheadmickarna, men det Àr inte alltid det passar. Kompressor och eq Àr de prylar jag anvÀnder till 90%. AnvÀnder nÀstan aldrig reverb pÄ sÄng, utan kör med delay istÀllet. Om den inte inte ska vara helt torr förstÄss. Kör i princip uteslutande mjukvara, och har testat mÀngder med olika pluggar. Sonalksis prylar Àr de jag har fastnat för, sÄ dom anvÀnds nÀstan uteslutande pÄ kompressor/eq-fronten.
Florian le Sage Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 (redigerat) Trummor har helt klart första prioritet för mig-mejslar ut baskagge och virvel (om det behövs-rĂ€tt mikrofonplacering/val kan göra det bekvĂ€mt...)overheads AKG c414 brukar man inte behöva brĂ„ka med sĂ„ mycket-dom tar med bĂ„de pukor+cymbaler pĂ„ ett balanserat sĂ€tt-jag gillar nĂ€r trummor lĂ„ter trummor och skĂ€r inte i onödan om det inte bummlar för mycket förstĂ„s,detsamma gĂ€ller övriga instrument/röster,man fĂ„r ta bort lite hĂ€r och dĂ€r för att de skall kunna samsas i ljudspektrat men som alltid--ingen regel... Koprimering/gate etc b.k + virvel men sparsamt,den bĂ€sta energin ligger dĂ€r den ligger-Ă€r trummisen van/duktig sĂ„ behĂ„ller jag hellre dynamik och nyanser,annat Ă€r det med maskinmusik förstĂ„s! Ger mig inte in pĂ„ vilka frekvenser som Ă€r bra/dĂ„liga att eqÂŽa i-finns miljoner trĂ„dar/artiklar i Ă€mnet överallt om man letar,lyssna-prova i timmar,dagar,veckor,mĂ„nader och Ă„r-till slut blir det ett hantverk för dig* đČ Redigerat 19 februari 2006 av Florian le Sage
joachime Postat 20 februari 2006 Postat 20 februari 2006 Jag brukar ocksÄ lÀgga upp sÄngen sÄ tidigt som möjligt. Ger en bra referens för vart instrumenten bör ligga i nivÄ och stereobild. Precis som AndersL brukar jag ocksÄ börja med basregistret i bastrumma, basinstrument och virvel.
MrPhil (oregistrerad) Postat 20 februari 2006 Postat 20 februari 2006 (redigerat) Personligen "producerar" jag vÀldigt mycket redan vid inspelning för att redan dÄ hitta "rÀtt" sound. SÄ vid mix anvÀnder jag vÀldigt lite EQ, skapar inte egna frekvensutrymmen för olika instrument etc. Jag försöker frÄn början fÄ till vÀldigt bra inspelade ljud var för sig, o tÀnker redan dÄ pÄ var i en mix dessa ska vara o vilken roll de ska spela. (Detta gÀller mer eget material Àn andras iofs, eftersom det bÄde underlÀttar en mix, men ocksÄ "lÄser" soundet en del) Sen blir det mest en frÄga om nivÄer. LÄt oss sÀga att det Àr rock med bÄde gitarrer o klav, sÄ brukar trummor o bas fÄ första instÀllningarna, sen lÀgger jag pÄ gitarrerna, sen sÄngen. Sist klav. Om inte det Àr musik som bygger mycket pÄ klav förstÄs. Försöker vÀl hitta det "viktigaste" först, o sen fylla pÄ med resten. Soim AndersL, vÀldigt sÀllan reverb pÄ sÄng, anvÀnds nÀstan bara pÄ trummor. Hellre delay. Mixar digitalt. Redigerat 20 februari 2006 av MrPhil
saverman Postat 20 februari 2006 Postat 20 februari 2006 Verkar som att alla gör i grunden samma sÀtt, börjar med trummor. Compressor och gate pÄ bas- och virveltrumma, eventuellt pukorna oxÄ. NÀr trummorna kÀnns klara blir det basen. DÀremot brukar jag ta sÄngen frammÄt slutet och efter det stÀlla nivÄerna och fixa det som eventuellt krockar. Borde kanske prova att ta den frÄn början och stÀlla nivÄerna efter det, som nÀmndes ovan.
Eliasson Postat 20 februari 2006 Postat 20 februari 2006 Börjar med baskaggen och slutar med körerna. Komprimerar allting hela tiden.
Lundin Postat 20 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2006 (redigerat) Kul att sĂ„ mĂ„nga svarat och fĂ„ höra era tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt... Det Ă€r lite sĂ„ man förestĂ€ller sig att skillnaden Ă€r mellan livemickade instrument i olika miljöer och Sequencer /programmerad/ samplebaserad musik. Efter en lĂ„ng frĂ„nhĂ„llsamhet frĂ„n generellt mixningsarbete och musik i allmĂ€nhet har jag fĂ„tt en "uppenbarelse"... (flum 1) đ vad jag i alla Ă„r gjort för fel.. d.v.s att jag fick aldrig till det dĂ€r tunga homogena ljudet jag letat efter, trots att jag anvĂ€nt svinbra EQ's och kompressorer đ ..hrmm Det som slagit mig som stekpanna frĂ„n höger sida av scenen Ă€r att jag helt plötsligt fattade vad alla stora namn - "mixmĂ€stare" - pratat om nĂ€r de pĂ„stĂ„tt att volymbalansen mellan ljuden och instrumenteringen ska vara jĂ€mn i första hand, EQ som justering i andra hand och ju mer processing, desto mer degradering av ljudet ( subjektivt ) AlltsĂ„ i första hand kunna höra de inbördes ljuden oavsett hur masterfadern stĂ„r pĂ„ mixerbordet och i vilka högtalare musiken spelas i..! ? Visserligen Ă€r grundljuden extremt viktigt beroende pĂ„ vad man har för mĂ„l med slutresultatet, men utan förstĂ„else vad det Ă€r som lĂ„ter, som ska lĂ„ta och hur, mĂ„lar man rĂ€tt snabbt in sig i ett litet hörn om man inte har balansen först. Sen har jag alltid sett pĂ„ EQ'n som en del av (min) ljudbild, att det Ă€r den man skapar sitt sound med.. vilket jag ocksĂ„ nu upptĂ€ckt, varit kĂ€pprĂ€tt Ă„t skogen. Nu kan jag andas igen. Ok jag vet att jag flummar rĂ€tt ofta... men det Ă€r ingen annan av mina IRL-vĂ€nner som fattar vad jag sĂ€ger, sĂ„ ni fĂ„r stĂ„ ut.. đ Redigerat 20 februari 2006 av Lundin
joachime Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Det som slagit mig som stekpanna frÄn höger sida av scenen Àr att jag helt plötsligt fattade vad alla stora namn - "mixmÀstare" - pratat om nÀr de pÄstÄtt att volymbalansen mellan ljuden och instrumenteringen ska vara jÀmn i första hand, EQ som justering i andra hand och ju mer processing, desto mer degradering av ljudet ( subjektivt ) AlltsÄ i första hand kunna höra de inbördes ljuden oavsett hur masterfadern stÄr pÄ mixerbordet och i vilka högtalare musiken spelas i..! ? Visserligen Àr grundljuden extremt viktigt beroende pÄ vad man har för mÄl med slutresultatet, men utan förstÄelse vad det Àr som lÄter, som ska lÄta och hur, mÄlar man rÀtt snabbt in sig i ett litet hörn om man inte har balansen först. Jag hÀnger med pÄ vad du skriver och hÄller med. Har du nÄgra mer konkreata exempel pÄ hur du nu (eller kanske i framtiden) kommer att lÀgga upp mixen? Jag menar hur sÀtter du balansen/nivÄerna mellan olika spÄr och i vilken ordning? för mig sker nivÄjustering ofta i kombination med viss EQ. Det blir ofta liksom oundvikligt, t ex nÀr man vill att elbasen ska ligga i viss nivÄ mopt bastrumman och det Àr uppenbart att de krockar i frekvens. Eller att klicket i bastrumman funkar toppen i mix, men att trumman dÄ saknar rÀtt "skjuts" i botten.
Lundin Postat 21 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2006 Jag tror att vi jobbar pĂ„ liknande sĂ€tt rent tankemĂ€ssigt. Det som hĂ€nt Ă€r att jag ser mixen pĂ„ ett helt annat sĂ€tt nu nĂ€r jag fattat vad och hur jag bör göra för att fĂ„ slutmixen dit jag vill samtidigt som det bĂ€ddar för att snabbare fĂ„ fram en "bearbetningsbar" fĂ€rdig lĂ„t (eller slutmix), alltsĂ„ att man helt medvetet styr mixen dit man vill frĂ„n början jĂ€mfört med att upptĂ€cka det dagen efter nĂ€r man fĂ„r första lyssningsintrycket av det man gjort dagen före.. đ ( och det givetvis lĂ„ter skit.) Konkreta exempel? BĂ„de ja och nej, jag har ett par nya mixar jag lĂ€tt skulle kunna skryta med utan att skĂ€mmas, men nej, inget jag har behov av att göra, det Ă€r ju heller ingen revolutionerande upptĂ€ckt jag gjort.. det kĂ€nns mest besvĂ€rande att ha pratat sĂ„ mycket EQ genom Ă„ren utan att ha riktiga skor pĂ„ fötterna đ Jag ser nu EQ i mixarbetet pĂ„ samma sĂ€tt som dig: ytterst smĂ„ Ă€ndringar nĂ€r man hittat ljudet och det sitter bra i mixen eller att karaktĂ€ren ska vara lite kallare / varmare, ta bort störande bi-ljud, göra subjektiva djupledsjusteringar m.m. De senaste mixarna har alla blivit till pĂ„ samma sĂ€tt: Först stĂ€lla inbördes nivĂ„er, vĂ€xla till smĂ„ skithögtalare, dra ner masterfader sĂ„ lĂ„gt det gĂ„r innan ljudet försvinner helt vilket (för mig) tvingar fram ojĂ€mnheter i ljudbilden bĂ„de volym-volym och frekvens-volym, justera inbördes nivĂ„er igen, dra upp masterfader till normal lyssningsnivĂ„, vĂ€xla till monitorer och monitorhörlurar, sola respektive spĂ„r och lyssna pĂ„ de separata ljudens karaktĂ€r och finjustera fjĂ€derlĂ€tt med EQ, lĂ€gga ihop mixen fullt igen och ( solar spĂ„ren om vartannat medan detta pĂ„gĂ„r.), sedan vĂ€xla tillbaka till smĂ„ högtalare, ytterligare EQ om det behövs. Well..i stora drag en fyraspĂ„rs grundmix som det brukar se ut under skapandet av kĂ€rnan i lĂ„ten... allt annat som sen tillkommer Ă„ker igenom samma procedur.. sĂ„ det blir lite framĂ„t och lite bakĂ„t. Over and out
AndersL (oregistrerad) Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Ăven jag hĂ„ller med dig Lundin (jĂ€vla snyggt efternamn by the way đ ). Tycker faktikst att just nivĂ„erna Ă€r det som Ă€r svĂ„rast att stĂ€lla in i en mix, och det betyder vĂ€l indirekt att det Ă€r bland det viktigaste... Men jag ville bara tillĂ€gga en sak nĂ€r det gĂ€ller det hĂ€r med vad "mixmĂ€starna" sĂ€ger. Jag har lĂ€st oĂ€ndligt mĂ„nga mixartiklar tror jag, och ofta stĂ„r det ju just sĂ„dana saker som att dom mest jobbar med nivĂ„er, inte sĂ„ mycket eq, osv. Det man ska ha i Ă„tanke Ă€r att det material som dom jobbar med, mĂ„nga gĂ„nger förmodligen Ă€r bland det bĂ€st inspelade som gĂ„r att fĂ„ tag pĂ„. Nu nĂ€r jag har nĂ„gra Ă„rs erfarenhet av musikproduktion och, dels gör bĂ€ttre inspelningar sjĂ€lv, men ocksĂ„ fĂ„r mixa "proffsigare" material, sĂ„ har jag börjat inse vad dom menar. MĂ„nga gĂ„nger rĂ€cker det med att stĂ€lla nivĂ„er, panorera, och eventuellt skĂ€ra lite bas pĂ„ en del spĂ„r, sĂ„ Ă€r det i princip klart. Men om man fĂ„r en demoinspelning gjord i en replokal med taskiga prylar av folk utan nĂ„gon som helst koll pĂ„ mikrofonplacering osv, dĂ„ kan det ibland vara svĂ„rt att följa mĂ€starna rĂ„d... Du nĂ€mde ocksĂ„ grundljudet i ditt inlĂ€gg, men jag ville bara tillĂ€gga det hĂ€r ifall nĂ„gon som inte kommit riktigt lika lĂ„ngt i sin ljudteknikerkarriĂ€r lĂ€ser det hĂ€r... đ DĂ€rmed inte sagt att jag Ă€r nĂ„gon "mixmaster"... jag har mycket kvar att lĂ€ra. Jag delar bara med mig av en erfarenhet. đ //Anders Lundin
Lundin Postat 21 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2006 (redigerat) Ăr du den Anders Lundin? Men om man fĂ„r en demoinspelning gjord i en replokal med taskiga prylar av folk utan nĂ„gon som helst koll pĂ„ mikrofonplacering osv, dĂ„ kan det ibland vara svĂ„rt att följa mĂ€starna rĂ„d... Du nĂ€mde ocksĂ„ grundljudet i ditt inlĂ€gg, men jag ville bara tillĂ€gga det hĂ€r ifall nĂ„gon som inte kommit riktigt lika lĂ„ngt i sin ljudteknikerkarriĂ€r lĂ€ser det hĂ€r... Precis, jag kanske skulle klargjort det frĂ„n början vad jag syftade pĂ„ för form.. jag tĂ€nker mig inte för ibland.. jag menade ju nu samplebaserad musik och syntar vilket det Ă€r det jag mest jobbar med och i mitt scenario innebĂ€r det att man mĂ„ste vĂ€lja de ljud som lĂ„ter "rĂ€tt" frĂ„n början för att inte skjuta bort sig helt och hĂ„llet innan matchen börjat. Skulle vara lite av en utmaning o hamna i den situationen du nĂ€mner, men inget jag skulle vilja stĂ€llas inför som helt grön... jĂ€kla huvudvĂ€rk om man tĂ€nker efter đ Och sĂ„ sant som du nĂ€mner att "mixmĂ€starna" (jĂ€mrans töntig benĂ€mning jag kom pĂ„ dĂ€r đ ) troligtvis jobbar med vĂ€ldigt bra live-inspelat material, uppmickat med dyra mikrofoner i dyra studiolokaler med dyra tekniker ( som kanske jobbar idĂ©ellt för sina dyra producentkompisar đ ) och sĂ€llan eller aldrig Ă€r det vĂ€l sĂ„ att man lĂ€st en artikel baserad pĂ„ samplebaserat, programmerat musikmaterial.. av de som "kan"? Jag brukar alltid kolla vem som skrivit artikeln för att se hur mycket av det man ska ta till sig och vad man ska lĂ„ta stĂ„ kvar i kylskĂ„pet đ Redigerat 21 februari 2006 av Lundin
Neko Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Har en lite annorlunda approach. Jag som gillar att skruva ljud pĂ„ syntar och vet vart jag vill komma med ljuden vet hur jag ska fĂ„ fram ett bra grundljud pĂ„ en synt mĂ„ste Ă€ndĂ„ ibland vara rĂ€tt drastisk för att verkligen accentuera fram just det dĂ€r ljudet jag vill ha med hjĂ€lp av t.ex. en eq, nĂ€r jag pillat klart pĂ„ det gör jag sĂ€llan mer med det ljudet. Jag klistrar ofta ihop flera kickar till en enda, sĂ„ att det fĂ„r det ljudet jag Ă€r ute efter, dĂ„ med hjĂ€lp av eqs och kompressorer. Slutprodukten Ă€r ju ett ljud jag inte skruvar pĂ„ sĂ„ mkt. Var gĂ„r grĂ€nsen för ett grundljud undrar jag dĂ„... Ăr det ljudet som piper ur synten utan att jag lagt pĂ„ nĂ„gon som helst eq, eller det ljud som lĂ„ter precis som jag vill? Sedan bygger jag ju mina lĂ„tar kring hur ljuden lĂ„ter snarare Ă€n nĂ„gra frĂ„n början specifika melodier, och det kan ju pĂ„verka angreppssĂ€ttet. Att Ă€ndra ljud halvvĂ€gs in i produktionen klarar inte jag, dĂ„ blir det en annan lĂ„t som bĂ€r ivĂ€g Ă„t ett helt annat hĂ„ll.
AndersL (oregistrerad) Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Ăr du den Anders Lundin? Haha, klart jag Ă€r! "Stockholm i mitt hjĂ€rta... trallal la lalla la..." Menade inte att klanka ner pĂ„ ditt ordval förresten, upptĂ€ckte att det kanske kunde tolkas sĂ„ đ Tyckte det var rĂ€tt okej faktikst, Ă€r man mĂ€stare pĂ„ att mixa sĂ„ Ă€r man vĂ€l en "mixmĂ€stare"? Jag vill bli en mixmĂ€stare.... đ
Lundin Postat 22 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2006 Har en lite annorlunda approach. Jag som gillar att skruva ljud pĂ„ syntar och vet vart jag vill komma med ljuden vet hur jag ska fĂ„ fram ett bra grundljud pĂ„ en synt mĂ„ste Ă€ndĂ„ ibland vara rĂ€tt drastisk för att verkligen accentuera fram just det dĂ€r ljudet jag vill ha med hjĂ€lp av t.ex. en eq, nĂ€r jag pillat klart pĂ„ det gör jag sĂ€llan mer med det ljudet. Jag klistrar ofta ihop flera kickar till en enda, sĂ„ att det fĂ„r det ljudet jag Ă€r ute efter, dĂ„ med hjĂ€lp av eqs och kompressorer. Slutprodukten Ă€r ju ett ljud jag inte skruvar pĂ„ sĂ„ mkt. Var gĂ„r grĂ€nsen för ett grundljud undrar jag dĂ„... Ăr det ljudet som piper ur synten utan att jag lagt pĂ„ nĂ„gon som helst eq, eller det ljud som lĂ„ter precis som jag vill? Sedan bygger jag ju mina lĂ„tar kring hur ljuden lĂ„ter snarare Ă€n nĂ„gra frĂ„n början specifika melodier, och det kan ju pĂ„verka angreppssĂ€ttet. Att Ă€ndra ljud halvvĂ€gs in i produktionen klarar inte jag, dĂ„ blir det en annan lĂ„t som bĂ€r ivĂ€g Ă„t ett helt annat hĂ„ll. Najs, hĂ€r kom kontrasten. Grundljud i ditt fall borde vara det som kommer ur synten nĂ€r du skruvat fram ljudet. OBS! Tolka inte denna diskussion som generella regler frĂ„n min sida! Jag mĂ„ste noga poĂ€ngtera att det Ă€r helt egna funderingar kring mitt eget sound och hur jag hittat ett fungerande koncept baserat pĂ„ (mycket?) kunniga personers Ă„sikter. Din musik har ju utvecklats under det senaste Ă„ret, sĂ„ att du jobbar pĂ„ ett annorlunda sĂ€tt spelar ju ingen som helst roll. Jag tror att jag jobbade pĂ„ ditt sĂ€tt förut, men fick inte fram det jag sökte ur ljudbilden vilket gjorde saken Ă€n mer frustrerande. Klart att det Ă€r stunder man sitter o skruvar ljuden till förbannelse mest för att det Ă€r skoj, det kan ju hĂ€nda att det dyker upp en liten guldklimp som man annars missat Man mĂ„ste nog vara öppen för nya intryck trots att man vĂ€ljer att följa nya vĂ€gar.
FredrikMikaelsson Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Àr det bara jag som lÀgger ganska stor vikt vid att panna ut ljuden? Tycker man kan fÄ rÀtt sköna ljudbilder nÀr man nyttjar stereo. Annars gör jag som de flesta andra hÀr, och det blir bara mer och mer compressor...!
joachime Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Àr det bara jag som lÀgger ganska stor vikt vid att panna ut ljuden? Tycker man kan fÄ rÀtt sköna ljudbilder nÀr man nyttjar stereo. Annars gör jag som de flesta andra hÀr, och det blir bara mer och mer compressor...! DÀr hÄller jag inte med dig. Jag tror faktiskt att jag komprimerat spÄren i ungefÀr samma grad genom Ären. Det finns undantag, som nÀr man Àr ute efter en viss effekt. Men generellt jobbar jag med samma mÀngd kompression i en mix. Jag tror det hÀnger ihop med ett visst ljudideal. Panorering, dÀremot, jobbar jag med pÄ tvÄ olika sÀtt. Det första Àr att göra "space" mellan ljud som konkurrerar. Det andra Àr det som du var inne pÄ, att skapa ljubilder/ljudlandskap.
Nexustwins Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Àr det bara jag som lÀgger ganska stor vikt vid att panna ut ljuden? Tycker man kan fÄ rÀtt sköna ljudbilder nÀr man nyttjar stereo. Annars gör jag som de flesta andra hÀr, och det blir bara mer och mer compressor...! Brukar anvÀnda mycket pan pÄ mina produktioner. HAr lÀrt mig att man ska göra det av alla forummmedlemmar eftersom alla klagade pÄ smala ljudbilder sÄ började jag med det. För övrigt sÄ brukar jag alltod ha en compressor pÄ nÀstan varjen kanal. + En parametic Eq Àven om jag inte anvÀnder den. //sebbe
MrPhil (oregistrerad) Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Ă€r det bara jag som lĂ€gger ganska stor vikt vid att panna ut ljuden? Tycker man kan fĂ„ rĂ€tt sköna ljudbilder nĂ€r man nyttjar stereo. Annars gör jag som de flesta andra hĂ€r, och det blir bara mer och mer compressor...! DĂ€r hĂ„ller jag inte med dig. Jag tror faktiskt att jag komprimerat spĂ„ren i ungefĂ€r samma grad genom Ă„ren. Det finns undantag, som nĂ€r man Ă€r ute efter en viss effekt. Men generellt jobbar jag med samma mĂ€ngd kompression i en mix. Jag tror det hĂ€nger ihop med ett visst ljudideal. Panorering, dĂ€remot, jobbar jag med pĂ„ tvĂ„ olika sĂ€tt. Det första Ă€r att göra "space" mellan ljud som konkurrerar. Det andra Ă€r det som du var inne pĂ„, att skapa ljubilder/ljudlandskap. Tror iofs han menade att HAN anvĂ€nder mer o mer compressor. đ± Panorering Ă€r en viktig bit av mixen, nĂ€stan efter nivĂ„er det viktigaste skulle jag vilja pĂ„stĂ„. (hĂ€r vĂ€ntas mothugg đ )
Neko Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Har en lite annorlunda approach. Jag som gillar att skruva ljud pĂ„ syntar och vet vart jag vill komma med ljuden vet hur jag ska fĂ„ fram ett bra grundljud pĂ„ en synt mĂ„ste Ă€ndĂ„ ibland vara rĂ€tt drastisk för att verkligen accentuera fram just det dĂ€r ljudet jag vill ha med hjĂ€lp av t.ex. en eq, nĂ€r jag pillat klart pĂ„ det gör jag sĂ€llan mer med det ljudet. Jag klistrar ofta ihop flera kickar till en enda, sĂ„ att det fĂ„r det ljudet jag Ă€r ute efter, dĂ„ med hjĂ€lp av eqs och kompressorer. Slutprodukten Ă€r ju ett ljud jag inte skruvar pĂ„ sĂ„ mkt. Var gĂ„r grĂ€nsen för ett grundljud undrar jag dĂ„... Ăr det ljudet som piper ur synten utan att jag lagt pĂ„ nĂ„gon som helst eq, eller det ljud som lĂ„ter precis som jag vill? Sedan bygger jag ju mina lĂ„tar kring hur ljuden lĂ„ter snarare Ă€n nĂ„gra frĂ„n början specifika melodier, och det kan ju pĂ„verka angreppssĂ€ttet. Att Ă€ndra ljud halvvĂ€gs in i produktionen klarar inte jag, dĂ„ blir det en annan lĂ„t som bĂ€r ivĂ€g Ă„t ett helt annat hĂ„ll. Najs, hĂ€r kom kontrasten. Grundljud i ditt fall borde vara det som kommer ur synten nĂ€r du skruvat fram ljudet. OBS! Tolka inte denna diskussion som generella regler frĂ„n min sida! Jag mĂ„ste noga poĂ€ngtera att det Ă€r helt egna funderingar kring mitt eget sound och hur jag hittat ett fungerande koncept baserat pĂ„ (mycket?) kunniga personers Ă„sikter. Din musik har ju utvecklats under det senaste Ă„ret, sĂ„ att du jobbar pĂ„ ett annorlunda sĂ€tt spelar ju ingen som helst roll. Jag tror att jag jobbade pĂ„ ditt sĂ€tt förut, men fick inte fram det jag sökte ur ljudbilden vilket gjorde saken Ă€n mer frustrerande. Klart att det Ă€r stunder man sitter o skruvar ljuden till förbannelse mest för att det Ă€r skoj, det kan ju hĂ€nda att det dyker upp en liten guldklimp som man annars missat đ± Man mĂ„ste nog vara öppen för nya intryck trots att man vĂ€ljer att följa nya vĂ€gar. Tar det inte som nĂ„gon regeldiskussion, jag ville bara veta vad du definerade som grundljud. đ Vad gĂ€ller arbetssĂ€tt sĂ„ tycker jag det Ă€r viktigt att exprimentera och testa för att försöka hitta ett sĂ€tt som passar en sjĂ€lv bra, precis som med allt annat. Jag hĂ€vdar att det inte finns nĂ„gon direkt skillnad pĂ„ program och arbetssĂ€tt. Det Ă€r ju faktiskt slutprodukten som Ă€r den intressanta. Hur det lĂ„ter nĂ€r det Ă€r klart och Ă€r man nöjd med det. Skoj att du hittat en ny vĂ€g att gĂ„! Skruva ljud Ă€r nĂ€stan det bĂ€sta! ;D
Lindeberg Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Jag stĂ€mmer kicken och pillar ihop den med basen, sen Ă€ dĂ€ ba Ă„ Ă„k. đ
Lundin Postat 23 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 februari 2006 Jag stĂ€mmer kicken och pillar ihop den med basen, sen Ă€ dĂ€ ba Ă„ Ă„k. đ Ja, There's nothing more to it... right? đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Panorering Ă€r en viktig bit av mixen, nĂ€stan efter nivĂ„er det viktigaste skulle jag vilja pĂ„stĂ„. (hĂ€r vĂ€ntas mothugg đ ) Ja, lite mĂ„ste jag protestera Ă€ndĂ„. Lyssna pĂ„ Portishead skiva Dummy. Den Ă€r med reservation för nĂ„got stereoreverb mixad i mono. Och lĂ„ter jĂ€ttefint. att panorera i mitten, Ă€r ocksĂ„ panorering đ Och hĂ„ller med, det Ă€r en kanonskiva bĂ„de ljud- o musikmĂ€ssigt! đ
johahl Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Intressant lĂ€sning! Ska helt klart försöka ta till mig allt som skrivits. SjĂ€lv brukar jag första panorera redan vid grundinspelning. Sen i slutet sĂ„ blir det kompressor, eq och eventuella effekter. Efter det sĂ„ försöker jag stĂ€lla in en bra overall nivĂ„ mellan alla instrument. Tycker sjĂ€lv att jag lyckats sĂ„dĂ€r med mina egna mixningar, brukar oftast bli rĂ€tt grötigt. Speciellt med metallĂ„tar.. Det Ă€r svĂ„rt men man blir vĂ€l bĂ€ttre med tiden đ
Pingpong Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 http://gah.se/~pelle/Mixningssituation.JPG đ
osiris Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 (redigerat) http://gah.se/~pelle/Mixningssituation.JPG đ Jag vill gĂ€rna ha bas nĂ„nstans ocksĂ„ (den var inte med pĂ„ bilden) den har jag i mitten. đ Virveln pannar jag lite ocksĂ„, bara ytterst. SĂ„ den slĂ€pper mitten en aning och lĂ€mnar lite plats Ă„t sĂ„ngen. Det Ă€r svĂ„rt, men kul att försöka ge allt en plats. För övrigt om man jobbar med material med fĂ„ spĂ„r och kĂ€nner att man Ă€ndĂ„ vill panna, utan att fĂ„ en sned stereobild, sĂ„ kan man ju anvĂ€nda det gamla HAAS-tricket đ Redigerat 25 februari 2006 av osiris
Pingpong Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Fel av mig! Det ska stĂ„ Elbas istĂ€llet Elgitarr pĂ„ bilden đ
johahl Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 För övrigt om man jobbar med material med fĂ„ spĂ„r och kĂ€nner att man Ă€ndĂ„ vill panna, utan att fĂ„ en sned stereobild, sĂ„ kan man ju anvĂ€nda det gamla HAAS-tricket đ Förklara gĂ€rna för oss som inte Ă€r sĂ„ gamla. đ± đ
Lundin Postat 28 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 februari 2006 För övrigt om man jobbar med material med fĂ„ spĂ„r och kĂ€nner att man Ă€ndĂ„ vill panna, utan att fĂ„ en sned stereobild, sĂ„ kan man ju anvĂ€nda det gamla HAAS-tricket đ Förklara gĂ€rna för oss som inte Ă€r sĂ„ gamla. đ đ HAAS-tricket Ă€r att utnyttja den mĂ€nskliga stereofona hörseln pĂ„ ett kreativt sĂ€tt. LĂ€gg ett monodelay pĂ„ ena kanalen av ett stereoljud, fördröj sedan ena kanalen frĂ„n 0 upp till 40ms fĂ„r du se.. Efter c:a 40ms börjar den mĂ€nskliga hörseln uppfatta delayet och hela idĂ©n spricker.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.