Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Mest en fundering pÄ hur ni tÀnker i en mix-situation, vilken utrustning anvÀnder ni och i vilken ordning?

Redigerat av Lundin
Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Eftersom du frÄgar.

I en lÄt som bestÄr av bas, gitarr, sÄng, sÄng, sÄng, sÄng, lite synt, konstiga ljud, rytmiska ljud, en hihat och elgitarr..

SÄ skÀr jag över och under just den frekvensen dÀr saken lÄter som bÀst. Basen fÄr bli basig, hihaten fÄr bli diskantig och allt dÀremellan fÄr bli just dÀr emellan dÀr det kÀnns bra.

Oftast Àr sÄngen det viktigaste för mig, sÄ inget fÄr brÄka med den. Om en gitarr spelar en melodi pÄ en frekvens som rör ihop sig med sÄngen, byter jag till nÄgot annat instrument som Àr ljusare eller mörkare i sin ton. Eller bÄde och, om det kÀnns bra.

Mixningsutrustning Àr CubaseŽs egna smÄ inbyggda eq's och ibland Eqium, nÀr nÄgot behövs synas i frekvenserna mer precist.

Och om nÄgot skulle vara tjockt i frekvenserna och krocka pÄ ett sÀtt sÄ att det kÀnns dÄligt, kanske man kan panorera dem Ät kanterna. Ibland letar jag efter hÄl och sÄ sÀtter sig instrumenten dÀr och ibland fungerar det.

Men jag Àr inte speciellt intresserad av mixning och vet inte om det gör sÄ mycket skillnad pÄ hur lÄten kÀnns. SÄ det brukar mest bli en grov tillyxning lite sÄdÀr.

Var det svar pÄ frÄgan? KÀnns sjÀlvklart för mig, men om du nu var nyfiken. Och hur gör du sjÀlv?

AndersL (oregistrerad)
Postat

Olika frÄn projekt till projekt. Men det som oftast hÀnger med Àr att att jag börjar med baskaggen. Komprimerar först, sen eq. Jobbar bara med dom lÄga frekvenserna. Sen ser jag till att basen inte krockar med den, fortfarande bara i det lÄga registret. Attack/strÀngljud lÀmnar jag till senare. DÀrefter tar jag in sÄngen. Gillar att ha med den tidigt, sÄ att jag kan skruva till den sÄ att den lÄter snyggt och naturligt, och sen lÀgga allt annat "runt" den. Efter det brukar det variera, men oftast brukar jag fortsÀtta med trumljudet. Tycker att större delen av soundet ofta ligger i trumljudet. Försöker oftast att bygga det med overheadmickarna, men det Àr inte alltid det passar.

Kompressor och eq Àr de prylar jag anvÀnder till 90%. AnvÀnder nÀstan aldrig reverb pÄ sÄng, utan kör med delay istÀllet. Om den inte inte ska vara helt torr förstÄss.

Kör i princip uteslutande mjukvara, och har testat mÀngder med olika pluggar. Sonalksis prylar Àr de jag har fastnat för, sÄ dom anvÀnds nÀstan uteslutande pÄ kompressor/eq-fronten.

Postat (redigerat)

Trummor har helt klart första prioritet för mig-mejslar ut baskagge och virvel (om det behövs-rÀtt mikrofonplacering/val kan göra det bekvÀmt...)overheads AKG c414 brukar man inte behöva brÄka med sÄ mycket-dom tar med bÄde pukor+cymbaler pÄ ett balanserat sÀtt-jag gillar nÀr trummor lÄter trummor och skÀr inte i onödan om det inte bummlar för mycket förstÄs,detsamma gÀller övriga instrument/röster,man fÄr ta bort lite hÀr och dÀr för att de skall kunna samsas i ljudspektrat men som alltid--ingen regel...

Koprimering/gate etc b.k + virvel men sparsamt,den bÀsta energin ligger dÀr den ligger-Àr trummisen van/duktig sÄ behÄller jag hellre dynamik och nyanser,annat Àr det med maskinmusik förstÄs!

Ger mig inte in pĂ„ vilka frekvenser som Ă€r bra/dĂ„liga att eqÂŽa i-finns miljoner trĂ„dar/artiklar i Ă€mnet överallt om man letar,lyssna-prova i timmar,dagar,veckor,mĂ„nader och Ă„r-till slut blir det ett hantverk för dig* đŸ˜Č

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Jag brukar ocksÄ lÀgga upp sÄngen sÄ tidigt som möjligt. Ger en bra referens för vart instrumenten bör ligga i nivÄ och stereobild.

Precis som AndersL brukar jag ocksÄ börja med basregistret i bastrumma, basinstrument och virvel.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Personligen "producerar" jag vÀldigt mycket redan vid inspelning för att redan dÄ hitta "rÀtt" sound. SÄ vid mix anvÀnder jag vÀldigt lite EQ, skapar inte egna frekvensutrymmen för olika instrument etc. Jag försöker frÄn början fÄ till vÀldigt bra inspelade ljud var för sig, o tÀnker redan dÄ pÄ var i en mix dessa ska vara o vilken roll de ska spela. (Detta gÀller mer eget material Àn andras iofs, eftersom det bÄde underlÀttar en mix, men ocksÄ "lÄser" soundet en del)

Sen blir det mest en frÄga om nivÄer.

LÄt oss sÀga att det Àr rock med bÄde gitarrer o klav, sÄ brukar trummor o bas fÄ första instÀllningarna, sen lÀgger jag pÄ gitarrerna, sen sÄngen. Sist klav.

Om inte det Àr musik som bygger mycket pÄ klav förstÄs. Försöker vÀl hitta det "viktigaste" först, o sen fylla pÄ med resten.

Soim AndersL, vÀldigt sÀllan reverb pÄ sÄng, anvÀnds nÀstan bara pÄ trummor. Hellre delay.

Mixar digitalt.

Redigerat av MrPhil
Postat

Verkar som att alla gör i grunden samma sÀtt, börjar med trummor. Compressor och gate pÄ bas- och virveltrumma, eventuellt pukorna oxÄ. NÀr trummorna kÀnns klara blir det basen.

DÀremot brukar jag ta sÄngen frammÄt slutet och efter det stÀlla nivÄerna och fixa det som eventuellt krockar. Borde kanske prova att ta den frÄn början och stÀlla nivÄerna efter det, som nÀmndes ovan.

Postat

Börjar med baskaggen och slutar med körerna.

Komprimerar allting hela tiden.

Postat (redigerat)

Kul att sÄ mÄnga svarat och fÄ höra era tillvÀgagÄngssÀtt...

Det Àr lite sÄ man förestÀller sig att skillnaden Àr mellan livemickade instrument i olika miljöer och Sequencer /programmerad/ samplebaserad musik.

Efter en lĂ„ng frĂ„nhĂ„llsamhet frĂ„n generellt mixningsarbete och musik i allmĂ€nhet har jag fĂ„tt en "uppenbarelse"... (flum 1) 😆 vad jag i alla Ă„r gjort för fel.. d.v.s att jag fick aldrig till det dĂ€r tunga homogena ljudet jag letat efter, trots att jag anvĂ€nt svinbra EQ's och kompressorer 😉 ..hrmm

Det som slagit mig som stekpanna frÄn höger sida av scenen Àr att jag helt plötsligt fattade vad alla stora namn - "mixmÀstare" - pratat om nÀr de pÄstÄtt att volymbalansen mellan ljuden och instrumenteringen ska vara jÀmn i första hand, EQ som justering i andra hand och ju mer processing, desto mer degradering av ljudet ( subjektivt )

AlltsÄ i första hand kunna höra de inbördes ljuden oavsett hur masterfadern stÄr pÄ mixerbordet och i vilka högtalare musiken spelas i..! ?

Visserligen Àr grundljuden extremt viktigt beroende pÄ vad man har för mÄl med slutresultatet, men utan förstÄelse vad det Àr som lÄter, som ska lÄta och hur, mÄlar man rÀtt snabbt in sig i ett litet hörn om man inte har balansen först.

Sen har jag alltid sett pÄ EQ'n som en del av (min) ljudbild, att det Àr den man skapar sitt sound med.. vilket jag ocksÄ nu upptÀckt, varit kÀpprÀtt Ät skogen.

Nu kan jag andas igen.

Ok jag vet att jag flummar rĂ€tt ofta... men det Ă€r ingen annan av mina IRL-vĂ€nner som fattar vad jag sĂ€ger, sĂ„ ni fĂ„r stĂ„ ut.. 😆

Redigerat av Lundin
Postat
Det som slagit mig som stekpanna frÄn höger sida av scenen Àr att jag helt plötsligt fattade vad alla stora namn - "mixmÀstare" - pratat om nÀr de pÄstÄtt att volymbalansen mellan ljuden och instrumenteringen ska vara jÀmn i första hand, EQ som justering i andra hand och ju mer processing, desto mer degradering av ljudet ( subjektivt )

AlltsÄ i första hand kunna höra de inbördes ljuden oavsett hur masterfadern stÄr pÄ mixerbordet och i vilka högtalare musiken spelas i..! ?

Visserligen Àr grundljuden extremt viktigt beroende pÄ vad man har för mÄl med slutresultatet, men utan förstÄelse vad det Àr som lÄter, som ska lÄta och hur, mÄlar man rÀtt snabbt in sig i ett litet hörn om man inte har balansen först.

Jag hÀnger med pÄ vad du skriver och hÄller med.

Har du nÄgra mer konkreata exempel pÄ hur du nu (eller kanske i framtiden) kommer att lÀgga upp mixen?

Jag menar hur sÀtter du balansen/nivÄerna mellan olika spÄr och i vilken ordning?

för mig sker nivÄjustering ofta i kombination med viss EQ. Det blir ofta liksom oundvikligt, t ex nÀr man vill att elbasen ska ligga i viss nivÄ mopt bastrumman och det Àr uppenbart att de krockar i frekvens. Eller att klicket i bastrumman funkar toppen i mix, men att trumman dÄ saknar rÀtt "skjuts" i botten.

Postat

Jag tror att vi jobbar pÄ liknande sÀtt rent tankemÀssigt.

Det som hĂ€nt Ă€r att jag ser mixen pĂ„ ett helt annat sĂ€tt nu nĂ€r jag fattat vad och hur jag bör göra för att fĂ„ slutmixen dit jag vill samtidigt som det bĂ€ddar för att snabbare fĂ„ fram en "bearbetningsbar" fĂ€rdig lĂ„t (eller slutmix), alltsĂ„ att man helt medvetet styr mixen dit man vill frĂ„n början jĂ€mfört med att upptĂ€cka det dagen efter nĂ€r man fĂ„r första lyssningsintrycket av det man gjort dagen före.. 😛 ( och det givetvis lĂ„ter skit.)

Konkreta exempel? BĂ„de ja och nej, jag har ett par nya mixar jag lĂ€tt skulle kunna skryta med utan att skĂ€mmas, men nej, inget jag har behov av att göra, det Ă€r ju heller ingen revolutionerande upptĂ€ckt jag gjort.. det kĂ€nns mest besvĂ€rande att ha pratat sĂ„ mycket EQ genom Ă„ren utan att ha riktiga skor pĂ„ fötterna 😕

Jag ser nu EQ i mixarbetet pÄ samma sÀtt som dig: ytterst smÄ Àndringar nÀr man hittat ljudet och det sitter bra i mixen eller att karaktÀren ska vara lite kallare / varmare, ta bort störande bi-ljud, göra subjektiva djupledsjusteringar m.m.

De senaste mixarna har alla blivit till pÄ samma sÀtt: Först stÀlla inbördes nivÄer, vÀxla till smÄ skithögtalare, dra ner masterfader sÄ lÄgt det gÄr innan ljudet försvinner helt vilket (för mig) tvingar fram ojÀmnheter i ljudbilden bÄde volym-volym och frekvens-volym, justera inbördes nivÄer igen, dra upp masterfader till normal lyssningsnivÄ, vÀxla till monitorer och monitorhörlurar, sola respektive spÄr och lyssna pÄ de separata ljudens karaktÀr och finjustera fjÀderlÀtt med EQ, lÀgga ihop mixen fullt igen och ( solar spÄren om vartannat medan detta pÄgÄr.), sedan vÀxla tillbaka till smÄ högtalare, ytterligare EQ om det behövs.

Well..i stora drag en fyraspÄrs grundmix som det brukar se ut under skapandet av kÀrnan i lÄten... allt annat som sen tillkommer Äker igenom samma procedur.. sÄ det blir lite framÄt och lite bakÄt.

Over and out

AndersL (oregistrerad)
Postat

Även jag hĂ„ller med dig Lundin (jĂ€vla snyggt efternamn by the way 🙁 ). Tycker faktikst att just nivĂ„erna Ă€r det som Ă€r svĂ„rast att stĂ€lla in i en mix, och det betyder vĂ€l indirekt att det Ă€r bland det viktigaste...

Men jag ville bara tillÀgga en sak nÀr det gÀller det hÀr med vad "mixmÀstarna" sÀger. Jag har lÀst oÀndligt mÄnga mixartiklar tror jag, och ofta stÄr det ju just sÄdana saker som att dom mest jobbar med nivÄer, inte sÄ mycket eq, osv. Det man ska ha i Ätanke Àr att det material som dom jobbar med, mÄnga gÄnger förmodligen Àr bland det bÀst inspelade som gÄr att fÄ tag pÄ. Nu nÀr jag har nÄgra Ärs erfarenhet av musikproduktion och, dels gör bÀttre inspelningar sjÀlv, men ocksÄ fÄr mixa "proffsigare" material, sÄ har jag börjat inse vad dom menar. MÄnga gÄnger rÀcker det med att stÀlla nivÄer, panorera, och eventuellt skÀra lite bas pÄ en del spÄr, sÄ Àr det i princip klart.

Men om man fĂ„r en demoinspelning gjord i en replokal med taskiga prylar av folk utan nĂ„gon som helst koll pĂ„ mikrofonplacering osv, dĂ„ kan det ibland vara svĂ„rt att följa mĂ€starna rĂ„d... Du nĂ€mde ocksĂ„ grundljudet i ditt inlĂ€gg, men jag ville bara tillĂ€gga det hĂ€r ifall nĂ„gon som inte kommit riktigt lika lĂ„ngt i sin ljudteknikerkarriĂ€r lĂ€ser det hĂ€r... 😛

DĂ€rmed inte sagt att jag Ă€r nĂ„gon "mixmaster"... jag har mycket kvar att lĂ€ra. Jag delar bara med mig av en erfarenhet. 😆

//Anders Lundin

Postat (redigerat)

Är du den Anders Lundin?

Men om man fÄr en demoinspelning gjord i en replokal med taskiga prylar av folk utan nÄgon som helst koll pÄ mikrofonplacering osv, dÄ kan det ibland vara svÄrt att följa mÀstarna rÄd... Du nÀmde ocksÄ grundljudet i ditt inlÀgg, men jag ville bara tillÀgga det hÀr ifall nÄgon som inte kommit riktigt lika lÄngt i sin ljudteknikerkarriÀr lÀser det hÀr...

Precis, jag kanske skulle klargjort det frÄn början vad jag syftade pÄ för form..

jag tÀnker mig inte för ibland.. jag menade ju nu samplebaserad musik och syntar

vilket det Àr det jag mest jobbar med och i mitt scenario innebÀr det att man mÄste vÀlja de ljud som lÄter "rÀtt" frÄn början för att inte skjuta bort sig helt och hÄllet innan matchen börjat.

Skulle vara lite av en utmaning o hamna i den situationen du nĂ€mner, men inget jag skulle vilja stĂ€llas inför som helt grön... jĂ€kla huvudvĂ€rk om man tĂ€nker efter 🙁

Och sĂ„ sant som du nĂ€mner att "mixmĂ€starna" (jĂ€mrans töntig benĂ€mning jag kom pĂ„ dĂ€r 😉 ) troligtvis jobbar med vĂ€ldigt bra live-inspelat material, uppmickat med dyra mikrofoner i dyra studiolokaler med dyra tekniker ( som kanske jobbar idĂ©ellt för sina dyra producentkompisar 😆 ) och sĂ€llan eller aldrig Ă€r det vĂ€l sĂ„ att man lĂ€st en artikel baserad pĂ„ samplebaserat, programmerat musikmaterial.. av de som "kan"?

Jag brukar alltid kolla vem som skrivit artikeln för att se hur mycket av det man ska ta till sig och vad man ska lĂ„ta stĂ„ kvar i kylskĂ„pet 😆

Redigerat av Lundin
Postat

Har en lite annorlunda approach. Jag som gillar att skruva ljud pĂ„ syntar och vet vart jag vill komma med ljuden vet hur jag ska fĂ„ fram ett bra grundljud pĂ„ en synt mĂ„ste Ă€ndĂ„ ibland vara rĂ€tt drastisk för att verkligen accentuera fram just det dĂ€r ljudet jag vill ha med hjĂ€lp av t.ex. en eq, nĂ€r jag pillat klart pĂ„ det gör jag sĂ€llan mer med det ljudet. Jag klistrar ofta ihop flera kickar till en enda, sĂ„ att det fĂ„r det ljudet jag Ă€r ute efter, dĂ„ med hjĂ€lp av eqs och kompressorer. Slutprodukten Ă€r ju ett ljud jag inte skruvar pĂ„ sĂ„ mkt. Var gĂ„r grĂ€nsen för ett grundljud undrar jag dĂ„... Är det ljudet som piper ur synten utan att jag lagt pĂ„ nĂ„gon som helst eq, eller det ljud som lĂ„ter precis som jag vill?

Sedan bygger jag ju mina lÄtar kring hur ljuden lÄter snarare Àn nÄgra frÄn början specifika melodier, och det kan ju pÄverka angreppssÀttet. Att Àndra ljud halvvÀgs in i produktionen klarar inte jag, dÄ blir det en annan lÄt som bÀr ivÀg Ät ett helt annat hÄll.

AndersL (oregistrerad)
Postat
Är du den Anders Lundin?

Haha, klart jag Àr! "Stockholm i mitt hjÀrta... trallal la lalla la..."

Menade inte att klanka ner pĂ„ ditt ordval förresten, upptĂ€ckte att det kanske kunde tolkas sĂ„ 😆 Tyckte det var rĂ€tt okej faktikst, Ă€r man mĂ€stare pĂ„ att mixa sĂ„ Ă€r man vĂ€l en "mixmĂ€stare"?

Jag vill bli en mixmĂ€stare.... 😉

Postat
Har en lite annorlunda approach. Jag som gillar att skruva ljud pĂ„ syntar och vet vart jag vill komma med ljuden vet hur jag ska fĂ„ fram ett bra grundljud pĂ„ en synt mĂ„ste Ă€ndĂ„ ibland vara rĂ€tt drastisk för att verkligen accentuera fram just det dĂ€r ljudet jag vill ha med hjĂ€lp av t.ex. en eq, nĂ€r jag pillat klart pĂ„ det gör jag sĂ€llan mer med det ljudet. Jag klistrar ofta ihop flera kickar till en enda, sĂ„ att det fĂ„r det ljudet jag Ă€r ute efter, dĂ„ med hjĂ€lp av eqs och kompressorer. Slutprodukten Ă€r ju ett ljud jag inte skruvar pĂ„ sĂ„ mkt. Var gĂ„r grĂ€nsen för ett grundljud undrar jag dĂ„... Är det ljudet som piper ur synten utan att jag lagt pĂ„ nĂ„gon som helst eq, eller det ljud som lĂ„ter precis som jag vill?

Sedan bygger jag ju mina lÄtar kring hur ljuden lÄter snarare Àn nÄgra frÄn början specifika melodier, och det kan ju pÄverka angreppssÀttet. Att Àndra ljud halvvÀgs in i produktionen klarar inte jag, dÄ blir det en annan lÄt som bÀr ivÀg Ät ett helt annat hÄll.

Najs, hÀr kom kontrasten.

Grundljud i ditt fall borde vara det som kommer ur synten nÀr du skruvat fram ljudet.

OBS! Tolka inte denna diskussion som generella regler frÄn min sida!

Jag mÄste noga poÀngtera att det Àr helt egna funderingar kring mitt eget sound och hur jag hittat ett fungerande koncept baserat pÄ (mycket?) kunniga personers Äsikter.

Din musik har ju utvecklats under det senaste Äret, sÄ att du jobbar pÄ ett annorlunda sÀtt spelar ju ingen som helst roll.

Jag tror att jag jobbade pÄ ditt sÀtt förut, men fick inte fram det jag sökte ur ljudbilden vilket gjorde saken Àn mer frustrerande.

Klart att det Àr stunder man sitter o skruvar ljuden till förbannelse mest för att det Àr skoj, det kan ju hÀnda att det dyker upp en liten guldklimp som man annars missat :rolleyes:

Man mÄste nog vara öppen för nya intryck trots att man vÀljer att följa nya vÀgar.

Postat
Àr det bara jag som lÀgger ganska stor vikt vid att panna ut ljuden? Tycker man kan fÄ rÀtt sköna ljudbilder nÀr man nyttjar stereo. Annars gör jag som de flesta andra hÀr, och det blir bara mer och mer compressor...!

DÀr hÄller jag inte med dig. Jag tror faktiskt att jag komprimerat spÄren i ungefÀr samma grad genom Ären. Det finns undantag, som nÀr man Àr ute efter en viss effekt. Men generellt jobbar jag med samma mÀngd kompression i en mix. Jag tror det hÀnger ihop med ett visst ljudideal.

Panorering, dÀremot, jobbar jag med pÄ tvÄ olika sÀtt. Det första Àr att göra "space" mellan ljud som konkurrerar. Det andra Àr det som du var inne pÄ, att skapa ljubilder/ljudlandskap.

Postat
Àr det bara jag som lÀgger ganska stor vikt vid att panna ut ljuden? Tycker man kan fÄ rÀtt sköna ljudbilder nÀr man nyttjar stereo. Annars gör jag som de flesta andra hÀr, och det blir bara mer och mer compressor...!

Brukar anvÀnda mycket pan pÄ mina produktioner. HAr lÀrt mig att man ska göra det av alla forummmedlemmar eftersom alla klagade pÄ smala ljudbilder sÄ började jag med det. För övrigt sÄ brukar jag alltod ha en compressor pÄ nÀstan varjen kanal. + En parametic Eq Àven om jag inte anvÀnder den.

//sebbe

MrPhil (oregistrerad)
Postat

DÀr hÄller jag inte med dig. Jag tror faktiskt att jag komprimerat spÄren i ungefÀr samma grad genom Ären. Det finns undantag, som nÀr man Àr ute efter en viss effekt. Men generellt jobbar jag med samma mÀngd kompression i en mix. Jag tror det hÀnger ihop med ett visst ljudideal.

Panorering, dÀremot, jobbar jag med pÄ tvÄ olika sÀtt. Det första Àr att göra "space" mellan ljud som konkurrerar. Det andra Àr det som du var inne pÄ, att skapa ljubilder/ljudlandskap.

Tror iofs han menade att HAN anvĂ€nder mer o mer compressor. đŸ˜±

Panorering Ă€r en viktig bit av mixen, nĂ€stan efter nivĂ„er det viktigaste skulle jag vilja pĂ„stĂ„. (hĂ€r vĂ€ntas mothugg 😉 )

Postat

Najs, hÀr kom kontrasten.

Grundljud i ditt fall borde vara det som kommer ur synten nÀr du skruvat fram ljudet.

OBS! Tolka inte denna diskussion som generella regler frÄn min sida!

Jag mÄste noga poÀngtera att det Àr helt egna funderingar kring mitt eget sound och hur jag hittat ett fungerande koncept baserat pÄ (mycket?) kunniga personers Äsikter.

Din musik har ju utvecklats under det senaste Äret, sÄ att du jobbar pÄ ett annorlunda sÀtt spelar ju ingen som helst roll.

Jag tror att jag jobbade pÄ ditt sÀtt förut, men fick inte fram det jag sökte ur ljudbilden vilket gjorde saken Àn mer frustrerande.

Klart att det Ă€r stunder man sitter o skruvar ljuden till förbannelse mest för att det Ă€r skoj, det kan ju hĂ€nda att det dyker upp en liten guldklimp som man annars missat đŸ˜±

Man mÄste nog vara öppen för nya intryck trots att man vÀljer att följa nya vÀgar.

Tar det inte som nĂ„gon regeldiskussion, jag ville bara veta vad du definerade som grundljud. 😉

Vad gÀller arbetssÀtt sÄ tycker jag det Àr viktigt att exprimentera och testa för att försöka hitta ett sÀtt som passar en sjÀlv bra, precis som med allt annat. Jag hÀvdar att det inte finns nÄgon direkt skillnad pÄ program och arbetssÀtt. Det Àr ju faktiskt slutprodukten som Àr den intressanta. Hur det lÄter nÀr det Àr klart och Àr man nöjd med det. Skoj att du hittat en ny vÀg att gÄ!

Skruva ljud Àr nÀstan det bÀsta! ;D

Postat
Jag stĂ€mmer kicken och pillar ihop den med basen, sen Ă€ dĂ€ ba Ă„ Ă„k. 🙂

Ja, There's nothing more to it... right? 😏

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Panorering Ă€r en viktig bit av mixen, nĂ€stan efter nivĂ„er det viktigaste skulle jag vilja pĂ„stĂ„. (hĂ€r vĂ€ntas mothugg 🙂 )

Ja, lite mÄste jag protestera ÀndÄ. Lyssna pÄ Portishead skiva Dummy. Den Àr med reservation för nÄgot stereoreverb mixad i mono. Och lÄter jÀttefint.

att panorera i mitten, Ă€r ocksĂ„ panorering 🙂

Och hĂ„ller med, det Ă€r en kanonskiva bĂ„de ljud- o musikmĂ€ssigt! 🙂

Postat

Intressant lÀsning! Ska helt klart försöka ta till mig allt som skrivits.

SjÀlv brukar jag första panorera redan vid grundinspelning. Sen i slutet sÄ blir det kompressor, eq och eventuella effekter. Efter det sÄ försöker jag stÀlla in en bra overall nivÄ mellan alla instrument.

Tycker sjÀlv att jag lyckats sÄdÀr med mina egna mixningar, brukar oftast bli rÀtt grötigt. Speciellt med metallÄtar..

Det Ă€r svĂ„rt men man blir vĂ€l bĂ€ttre med tiden 😎

Postat (redigerat)

Jag vill gĂ€rna ha bas nĂ„nstans ocksĂ„ (den var inte med pĂ„ bilden) den har jag i mitten. 😆

Virveln pannar jag lite ocksÄ, bara ytterst. SÄ den slÀpper mitten en aning och lÀmnar lite plats Ät sÄngen.

Det Àr svÄrt, men kul att försöka ge allt en plats.

För övrigt om man jobbar med material med fĂ„ spĂ„r och kĂ€nner att man Ă€ndĂ„ vill panna, utan att fĂ„ en sned stereobild, sĂ„ kan man ju anvĂ€nda det gamla HAAS-tricket 😆

Redigerat av osiris
Postat
För övrigt om man jobbar med material med fĂ„ spĂ„r och kĂ€nner att man Ă€ndĂ„ vill panna, utan att fĂ„ en sned stereobild, sĂ„ kan man ju anvĂ€nda det gamla HAAS-tricket 😆

Förklara gĂ€rna för oss som inte Ă€r sĂ„ gamla. đŸ˜±

😆

Postat
För övrigt om man jobbar med material med fĂ„ spĂ„r och kĂ€nner att man Ă€ndĂ„ vill panna, utan att fĂ„ en sned stereobild, sĂ„ kan man ju anvĂ€nda det gamla HAAS-tricket 😄

Förklara gĂ€rna för oss som inte Ă€r sĂ„ gamla. 🙁

😛

HAAS-tricket Àr att utnyttja den mÀnskliga stereofona hörseln pÄ ett kreativt sÀtt.

LÀgg ett monodelay pÄ ena kanalen av ett stereoljud, fördröj sedan ena kanalen frÄn 0 upp till 40ms fÄr du se..

Efter c:a 40ms börjar den mÀnskliga hörseln uppfatta delayet och hela idén spricker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.